مراسم بزرگداشت مولانا

مشاوره رایگان تلفنی

هفت روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۸

فهرست مطالب
مراسم بزرگداشت مولانا

فهرست مطالب

مراسم بزرگداشت مولانا

مراسم بزرگداشت مولانا از ۱۹ الی ۲۶ آذر ۱۳۹۶ در شهر قونیه کشور ترکیه برگزار می گردد.

مراسم بزرگداشت مولانا یکی از جذاب ترین مناظر جهان، نمایش مسحور کننده رقص چرخشی به شمار می آید. مراسم سماع، برای پیروان طریقت تصوف در دین اسلام، نشانه عشق و نمایش ایمان محسوب می شود.

هر سال در ماه دسامبر در روز سالگرد مرگ مولانا مشهور به شب عروسی، هزاران زائر به شهر قونیه سرازیر می شوند تا شاهد رقص چرخشی سنتی دراویش صوفی در مقبره او باشند.

در مراسمی معروف به سماع، پیروان مذهبی مولانا هر شب در برنامه رقصی شرکت می کنند که در آن با لباس های بلند سفید و رنگارنگ دامن دار زیبا به سرعت حرکت می کنند و دور خود می چرخند. رهبر آنها نماینده خورشید و رقصندگانی که به دور خود می چرخند، مدارهای ستارگان و ماه تلقی می شوند.

در این مراسم چهار رقص به نشانه چهار فصل سال، چهار عنصر طبیعت، و چهار دوره سنی انسان اجرا می شود. این مراسم از هفت بخش مختلف تشکیل می شود که هر یک با موضوع موسیقیایی متمایز تحت عنوان سلام اجرا می شوند. در طول شب زمانیکه رقصندگان همچنان به حرکت های چرخشی مهیج خود ادامه می دهند. موسیقی مدام تغییر می کند: از موسیقی رعب آور تا موسیقی فراموش نشدنی و بعد موسیقی زیبا و گوش نواز.

چرا باید در جشنواره مولانا قونیه ٢٠١٧ شرکت کنید؟

این جشنواره روحانی و معنوی، زاهدانه و زیبا، گرچه در سرمای گزنده اواسط ماه دسامبر در یکی از شهرهای دور از مرکز ترکیه برگزار می شود، با این وجود یکی از جشنواره های مذهبی و فرهنگی جهان به شمار می آید. مناظر و انرژی عمیق و صمیمانه این مراسم زمانیکه درویش ها (معروف به رقصندگان سماع) پیش از اینکه رقص چرخشی زاهدانه خود را آغاز کنند، دسته جمعی دور دایره ای حرکت می کنند و عباهای (خرقه؛ به نشانه شخصیت های زمینی و مادی یا “مقبره های دنیایی”) سیاه خود را بر زمین می اندازند، شما را به سوی خود می کشد. در این مراسم یاد می گیرید چگونه دور خود بچرخید. این جشنواره به شما کمک می کند تا درک کنید چرا مسلمانان صوفی به این باور دارند که “تنها هدف ما در زندگی، عشق است”.

به یاد مولانا:

ایده دستیابی به صلح و آشتی درونی از طریق چرخیدن بی دلیل نیست. مولانا در شهر بلخ خراسان (در نزدیکی مزار شریف افغانستان) متولد شد (١٢٧٣-١٢٠٧) و پیش از رفتن به قونیه ترکیه، جایی که پدرش برای تحصیل علوم دینی به آنجا دعوت شده بود، مدت زمانی را در ایران سپری کرد. مولانا خود نیز برای تحصیل علوم دینی به قونیه رفت و در آنجا به تدریس صلح، عشق و تحمل پرداخت که بواسطه آنها پیروان بی شماری یافت. پیروان آموزش دیده او، او را به عنوان فیلسوف و حکیمی خردمند قبول داشتند در حالیکه افرادی که سواد چندانی نداشتند او را به عنوان پیامبر پذیرفته بودند. زندگی مولانا زمانیکه رابطه محکمی را برای یادگیری با عارف پیر و سرگردانی به نام شمس تبریزی، آغاز نمود، دستخوش تغییر شد. پس از مرگ شمس تبریزی مولانا در درون خود این توانایی را کشف کرد که می تواند شعر بسراید. و در همین زمان بود که مولانا چرخش به دور خود به عنوان شیوه ای برای دستیابی به هارمونی الهی را به دیگران مطرح نمود. درویش های سماعی (همچنین معروف به طریقت مولوی) به مدت تقریباً ٧۵٠ سال است که مرگ مولانا را در روز ١٧ دسامبر ١٢٧٣، با عنوان “شب عروسی”، شب پیوستن او با خدا گرامی می دارند.

اهمیت جشنواره مولانا قونیه از نظر شرق چیست؟

مولانا علیرغم خاستگاهش در شرق، در کشورهای غربی نیز بسیار شناخته شده است. برای سال ها، اشعار او پرفروش ترین اشعار در آمریکا بود و اشعار او در سطح بین المللی به زبان های بسیاری ترجمه شده است.

نکات:

بر اساس اصل تحمل در طریقت تصوف، مقدم مسلمانان و غیر مسلمانان در جشنواره مولانا قونیه گرامی داشته می شود. زنان باید یک روسری به همراه خود داشته باشند که به  هنگام ورود به داخل مراسم باید آن را بر سر بگذارند و در طول اجرای مراسم باید جدای از مردان بنشینند

لباس گرم بپوشید، هوای قونیه در ماه دسامبر بسیار سرد است و بادهای سرد آن معروف است.

از لحظات برگزاری مراسم عکس بگیرید. فقط دقایق نخست مراسم، استفاده از دوربین های فیلمبرداری مجاز است، اما استفاده از دوربین های بدون فلاش در کل زمان برگزاری مراسم، بلامانع است. همچنین یادداشت برداری را در نظر داشته باشید و برخی از اشعار مولانا را بنویسید.

سوغات بخرید:در مرکز فرهنگی مولانا، نمایشگاهی تجاری با وسایل کوچک تزئینی یادآور مولانا دایر می باشد.

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید
logo shayan
logo shayan

ارائه دهنده خدمات مهاجرتی و اقامتی برای ایرانیان در کشور ترکیه که شامل خدمات: خرید ملک، رهن ملک، شهروندی، تحصیل، پزشکی و ... در کشور ترکیه.

اقامت ترکیه

اخد اقامت ترکیه

خرید مسکن در ترکیه

خرید ملک در ترکیه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان