مسجد ایاصوفیه استانبول(Hagia Sophia Istanbul)

مشاوره رایگان تلفنی

هفت روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۸

فهرست مطالب
مسجد ایاصوفیه استانبول(Hagia Sophia Istanbul)

فهرست مطالب

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول(Hagia Sophia Istanbul)

مسجد ایاصوفیه استانبول (Hagia Sophia Istanbul)، کلیسای ارتدوکس یونانی و مقّر اسقف قسطنطنیه بوده. که بعدها به مسجد یونانی تبدیل شده است و با اضافه شدن بناها و مناره ها و بازسازی در سال ۱۹۳۵، به موزه ای بزرگ در استانبول تبدیل شده است.

مسجد ایاصوفیه استانبول با ارزشترین اثر باقی مانده از دوره بیزانس است.مسجد ایاصوفیه استانبول (Hagia Sophia Istanbul) در میدان سلطان احمد استانبول امروزی قرار دارد. این بنا  (تا قبل از تأسیس کلیسای جامع سویل در سال ۱۵۲۰) بزرگترین کلیسای جامع جهان برای نزدیک به یک هزار سال بوده است.

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول (Hagia Sophia Istanbul) یکی از مهمترین جاهای دیدنی استانبول است. در دوره امپراتوری بیزانس به سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور کنستانتین اول، توسط ریاضیدان ها و فیزیکدان های مشهور طراحی و در مدت ۵ سال توسط ۱۰ هزار کارگر و صد استاد فاخر احداث شده است. این بنا قبل از ساخت کلیسا، معبدی از معابد رومی بوده است. در قرن ۶ میلادی توسط جاستنیانوس مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.با فتح استانبول در سال ۱۴۵۳به وسیله سلطان محمد فاتح و اضافه شدن چهار مناره در چهار سوی بنا،به مسجد تبدیل شد. در سال ۱۹۳۵ به بعد این مسجد با عنوان موزه در اختیار عموم و گردشگران تور استانبول قرار گرفت.

ارتفاع گنبد عظیم مسجد ایاصوفیه استانبول ۶۵ متر است و به گونه ای طراحی شده که به نظر در فضا معلق میاید و نماد بهشت محسوب میشود. معماری گنبد عظیم مسجد ایاصوفیه استانبول(Hagia Sophia Istanbul) مثل این است که به نور تکیه دارد. معماری مسجد ایاصوفیه استانبول تحسین تاریخ دانان و معماران و محافل علمی را برانگیخته است.

از آثار هنری برجسته مسجد ایاصوفیه استانبول می توان به موزاییک هایی است که تصاویری از حضرت مریم و حضرت عیسی(ع) در آنها نقش بسته است و همچنین سپرهای عظیم دایره ای شکل عثمانی که بر روی آنها آیات قرآنی نوشته شده اشاره کرد.

پس از تسخیر استانبول در انتهای جنگ صلیبی چهارم، مسجد ایاصوفیه استانبول (Hagia Sophia Istanbul) مورد تجاوز و بی حرمتی مسیحیان لاتین قرار گرفت و بسیاری از یادگارهای باستانی و آثار مقدس منجمله سنگ قبر عیسی مسیح، تصویر شیردهی مریم مقدس، کفن عیسی مسیح، استخوان های برخی از امامان مسیحی دفن شده در ایاصوفیا دزدیده شده و به کلیساهای غرب فرستاده شدند. در طول تصرف استانبول توسط لاتین ها ایاصوفیا تبدیل به کلیسای کاتولیک های رم شد.

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید
logo shayan
logo shayan

ارائه دهنده خدمات مهاجرتی و اقامتی برای ایرانیان در کشور ترکیه که شامل خدمات: خرید ملک، رهن ملک، شهروندی، تحصیل، پزشکی و ... در کشور ترکیه.

اقامت ترکیه

اخد اقامت ترکیه

خرید مسکن در ترکیه

خرید ملک در ترکیه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان