تحصیل پزشکی در ترکیه 2024 / هزینه، شرایط و مدارک موردنیاز

فهرست مطالب

تحصیل پزشکی در ترکیه 2024

تحصیل پزشکی در ترکیه در سال 2024 به دلیل کیفیت بالای آموزش کشور ترکیه، شرایط زندگی مناسب، امکان کار در کشورهای اروپایی و … توجه بسیاری از دانشجویان بین المللی را به خود جلب کرده است.

تحصیل پزشکی در ترکیه 2024 / هزینه، شرایط و مدارک موردنیاز 

تحصیل پزشکی در ترکیه برای شروع یک دوره تحصیلی جدید و حتی ادامه دادن تحصیلات خود از کشورهای مختلف یکی از بهترین گزینه‌هایی می‌باشد که به دلیل کیفیت آموزشی بسیار بالا و همچنین هزینه تحصیل پزشکی ارزان تر نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر می‌تواند شما عزیزان را در بهترین شرایط ممکن در روند تکمیل کردن مراحل تحصیل پزشکی یاری کند.

ما در این مقاله سعی بر این داریم تا تمام مواردی که شما عزیزان می‌بایست در روند تحصیل پزشکی در ترکیه بدانید را برای شما عزیزان شرح دهیم.

اما به این نکته توجه داشته باشید که شرایط، مدارک،‌ مراحل و هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه 2024 که در این مقاله برای شما عزیزان گردهم آورده‌ایم به طوری عمومی بیان شده می‌باشد و ممکن است که متناسب با شرایط و نیاز شما عزیزان گزینه های بسیار بهترین وجود داشته باشد.

از این رو پیشنهاد ما به شما این است که اگر تصمیم جدی برای تحصیل پزشکی در ترکیه 2024 را دارید با مشاوران و متخصصانی در ارتباط باشید که با در دست داشتن بروزترین و غنی ترین اطلاعات بتوانند شرایط و نیاز شما عزیزان را به بهترین شکل ممکن آنالیز کنند و در نهایت بهترین تصمیم را برای شما نهایی کنند.

ما با در نظر داشتن تمام این موارد در موسسه مهاجرتی شایان همواره سعی بر این داشتیم تا با بهره‌گیری از حرفه‌ای‌ترین و مجرب‌ترین کارشناسان و مشاوران و انتقال بروزترین و غنی ترین اطلاعات مهاجرت تحصیلی پزشکی در ترکیه 2024 بتوانیم مهم ترین نیاز حال حاضر شما عزیزان را به بهترین شکل ممکن برطرف کنیم.

از این رو پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوران کاملا رایگان با مشاوران متخصص موسسه مهاجرتی شایان به شماره تماس 00905382006994 در ارتباط باشید.

پزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه 2024 / حداقل و حداکثر را بدانید

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه 2024 به شرایط و عوامل متخلفی بستگی دارد که شما عزیزان می‌بایست جهت مطلع شدن از هزنیه های تحصیل پزشکی در ترکیه 2024 تمام این شرایط و عوامل را در نظر داشته باشید و با توجه به این معیارها اقدام به استعلام هزینه تصحیل پزشکی در ترکیه کنید.

لازم به ذکر است که در صورت تمایل می‌توانید به صورت کاملا رایگان با مشاوران موسسه مهاجرتی شایان در جهت استعلام هزینه‌های تحصیل پزشکی در ترکیه 2024 در ارتباط باشید.

اما اگر بخواهیم به طور کلی هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه 2024 را بیان کنیم می‌توان حداقل و حداکثر هزینه ها را به شکل زیر تقسیم بندی کرد.

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه دانشگاه های دولتی: از ۲۰۰۰ یورو تا ۴۰۰۰ یورو 

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه دانشگاه های خصوصی ترکیه: تا ۲۰/۰۰۰ یورو خودتان را غرق در امکانات و کیفیت بالای آموزشی کنید.

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه 2024

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه 2024 را یکجا در اختیار داشته باشید! اگر قصد در اختیار داشتن صفر تا صد شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه را دارید در ادامه با ما همراه باشید.

اگر بخواهیم تمام شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه را در اختیار شما عزیزان بگذاریم لیست زیر را می‌توان کامل‌ترین آن‌ها دانست؛ همچنین در ادامه در رابطه با هرکدام از شرایط توضیحات تکمیلی درج خواهد شد.

  1. در اختیار داشتن مدرک دیپلم 
  2. کسب نمره قبولی در آزمون YOS یا SAT
  3. دارا بودن حداقل شرایط سنی
  4. تسلط به زبان ترکی استانبولی یا انگلیسی 

اولین شرط این است که متقاصی تحصیل در این رشته باید مدرک دیپلم خود را دریافت کرده یا در حال تحصیل در سال آخر مقطع دبیرستان باشد.

آزمون پزشکی در ترکیه در سال 2024

برای ورود به دانشگاه های معتبر و رشته های پزشکی و دندان پزشکی دانشجویان باید در یکی از دو آزمون SAT و یا YOS شرکت کنند. از آنجایی که ازمون اس ای تی در سراسر دنیا سالانه به زبان انگلیسی برگزار می شود نسبت به آزمون YOS متقاضیان بیشتری در میان دانشجویان خارجی دارد. 

یکی دیگر از معایب آزمون YOS این است که هر دانشگاه به صورت مستقل این آزمون را برگزار می کند و فقط نمرات یوس خود را قبول می کند. این در حالی است که نمرات ازمون اس ای تی از نظر اکثر دانشگاه ها معتبر است.

آزمون YOS یا SAT چیست؟ + اهمیت آن در روند تحصیل پزشکی در ترکیه 

 یکی از شروط اساسی تحصیل پزشکی در ترکیه کسب نمره قبولی در آزمون یوس YOS  ویا آزمون SAT ترکیه است. 

آزمون یوس هر ساله توسط سازمان یوک ترکیه در مقاطع کارشناسی و دکتری، و در رشته‌های پزشکی و دندانپرشکی برگزار می‌شود.

آزمون یوس، معیار سنجش دانشگاه‌های ترکیه برای پذیرش دانشجو از کشورهای خارجی است. این آزمون در گذشته به صورت سراسری (مشابه کنکور در ایران) برگزار میشد.

اما همان طور که پیش‌تر گفتیم، امروزه اکثر دانشگاه‌های ترکیه آزمون یوس خود را به شکل اختصاصی برگزار می‌کنند. مدرک آزمون یوس به مدت 2 سال اعتبار دارد. این آزمون شامل 2 بخش اصلی است:

بخش اول آن شامل سوالات هوش، هندسه و ریاضیات است. شما برای پاسخ به این بخش، باید از قبل انتخاب کنید که به زبان انگلیسی به سوالات پاسخ می‌دهید، یا زبان ترکی.

سوالات این بخش چندان سخت نیستند و با مقداری مطالعه میتوانید با موفقیت به آنها پاسخ دهید.

بخش دوم شامل سوالاتی به زبان ترکی است. این بخش فقط مختص کسانی است که قصد تحصیل به زبان ترکی را دارند. باید به این نکته اشاره کنیم که تحصیل در ترکیه علاوه بر زبان ترکی، به زبان انگلیسی نیز میسر است. برای این منظور، باید مدرک آیلتس 6 یا بالاتر داشته باشید.

نمره آزمون YOS از 100 محاسبه می‌شود و هر 4 جواب غلط، یک پاسخ صحیح شما را حذف میکند.

همچنین، هزینه ثبت نام آزمون یوس ترکیه بسته به دانشگاه مورد نظر، متفاوت است و می‌تواند از 200 لیر تا 1300 لیر متفاوت باشد.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در ترکیه

برای پذیرش در دانشگاه های پزشکی ترکیه شرط سنی خاصی وجود ندارد و نمره کسب شده در آزمون یوس در درجه اول اهمیت است.

اما اگر دو نفر در این آزمون نمره یکسانی کسب کنند، کسی پذیرش خواهد شد که سن کمتری داشته باشد.

پزشکی در ترکیه

مراحل تحصیل پزشکی در ترکیه 2024

شما عزیزان برای تحصیل پزشکی در ترکیه 2024 تنها 4 مرحله را می‌بایست سپری کنید؛ همان‌طور که پیش ‌تر اشاره کردیم تمام اطلاعات درج شده در این مقاله به صورت کلی و عمومی می‌باشد و بهتر است با مشاوران و کارشناسان متخصص در ارتباط باشید.

مراحل تحصیل پزشکی در ترکیه عبارت اند از: 

  1. معادل سازی مدارک پزشکی از طریق وزارت بهداشت ترکیه 
  2. کسب حداقل نمره آزمون های مرتبط 
  3. انتخاب دانشگاه و رشته‌ی تخصصی 
  4. تحصیل در دوره تخصصی 
پزشکی در ترکیه

مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه

یکی از دلایلی که موجب شده است تحصیل پزشکی در ترکیه بین ایرانی ها بسیار پرطرفدار باشد، مزایای قابل توجه آن است. دانشگاه‌های پزشکی ترکیه اعتبار قابل توجهی دارند و وزارت بهداشت ایران، 15 دانشگاه ترکیه را معتبر اعلام کرده است.

همچنین، مدرک تحصیلی پزشکی در ترکیه، در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی معتبر است. مدارک آموزشی صادره از کشور ترکیه، از سال 2001 و پس از پیوستن این کشور به سیستم آموزشی اتحادیه اروپا، مورد تایید این اتحادیه و اعضای آن میباشد. 

برای ایرانی‌ها، این مزایا از این بخش نیز فراتر می‌رود. نزدیکی مسافت، پایین بودن هزینه تحصیل نسبت به سایر کشورهای اروپایی، ارائه کارت طبابت بین المللی و… تنها بخشی از مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه هستند.

همچنین، تدریس دروس به زبان انگلیسی، یک مزیت بزرگ است که باعث میشود پس از کسب تخصص پزشکی در ترکیه، بتوانید در تعداد زیادی از کشورهای سراسر دنیا به طبابت مشغول شوید.

پرشکی در ترکیه

معادل سازی مدرک پزشکی در ترکیه

رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی می‌بایستی در کشور مذکور مراحل معادل سازی را انجام دهند و مدارک خود را به تایید مراکز بهداشتی آن کشور برسانند.

شغل پزشکی قبلا جزو مشاغل غیرمجاز برای خارجیان درترکیه بود اما اکنون بلامانع می‌باشد. پزشکانی که برای دریافت مجوز کاری از ترکیه اقدام می‌نمایند می‌بایستی ابتدا مدارک خود را معادل سازی نمایند.

البته ذکر این نکته الزامی می‌باشد که پزشکان خارجی در ترکیه در صورتی می‌توانند مجوز کاری دریافت نمایند که در مراکز خصوصی و غیر دولتی مشغول به کار شوند، و برای این که مراکز خصوصی سلامت بتوانند با پزشکان خارجی در ترکیه همکاری کنند.

نخست باید درخواست مجوز اولیه از وزارت بهداشت نمایند و برای دریافت مجوز کاری برای پزشکان در ترکیه، پزشکان می‌بایستی مدرک معادل سازی شده از تحصیلات تکمیلی ترکیه (YÖK) و حداقل نمره ۸ اخذ شده از آزمون زبان ترکی را داشته باشند.

در ادامه قصد داریم در مورد چگونگی معادل سازی مدارک پزشکی در ترکیه توضیحات مفصلی را ارائه نماییم.

مجوز کار پزشک خارجی در ترکیه بر اساس قانون جدید بین المللی کار، شماره ۶۷۳۵ به روز شده است.

بر اساس این قانون ۶۷۳۵ اصلاحیه قانون اجازه استخدام پزشکان خارجی فقط شامل پرستاران و یا پزشکان است. ماماها، داروسازان و … ممنوعیت برای کار در ترکیه دارند.

به غیر از پزشکان، تعداد قابل توجهی از مجوزهای کار، دستیاران پرستاری، پرستاران و دستیاران هستند.

ماماها یکی از حرفه های ممنوعه هستند، اما اغلب آنها دستیار پرستار و پرستار هستند که به عنوان ماماها عمل می‌کنند.

کسانی که فارغ‌التحصیل از یک دانشکده پزشکی در یک کشور خارجی هستند، برای معادل سازی مدارک خود در ترکیه ابتدا باید گواهینامه و یا دانشنامه و یا تخصص خود را داشته باشند.

مدارک پزشکی جهت معادل سازی به شورای آموزش عالی (YÖK) فرستاده میشود. شخص متقاضی برای دریافت تاییدیه شورای آموزش عالی می‌بایستی مدرک زبان ترکی خود که در سطح B میباشد را به شورای آموزش عالی ارائه نماید.

مدرک زبان ترکی می‌بایستی تا یک سال پس از درخواست ارایه گردد. لازم به ذکر است که پزشکانی که از دانشگاه‌های ترکیه فارغ التحصیل شده‌اند نیازی به ارایه مدرک زبان ترکی ندارند.

در حالت کلی مراحل اداری و پروسه معادل سازی مدارک (Denklik ) شامل دو مرحله می‌باشد که قسمت اصلی آن توسط واحد مربوطه در شورای آموزش عالی ترکیه (YÖK ) انجام می‌گیرد.

برای اتمام مراتب اداری، پزشکان متقاضی معادل سازی مدارک پزشکی در ترکیه بایستی در آزمونی به نام ” آزمون تعیین سطح ” که به آزمون (STS) معروف می‌باشد شرکت کنند. قبولی در این آزمون جهت معادل سازی مدارک الزامی است.

متقاضی بایستی به صورت آنلاین و از طریق وبسایت رسمی سازمان (YÖK) نسبت به تشکیل پرونده و بارگذاری مدارک و سپس ارسال پستی یا تحویل حضوری آن ها اقدام نماید.

بعد از تشکلیل پرونده، در مدت زمان تقریبا ۴ تا ۶ ماه پرونده متقاضیان بررسی می‌شود و چنانچه نقصی مدارکی وجود داشته باشد به متقاضی جهت رفع نقایص اعلام می‌شود و در صورت تاییده برگه معادل صادر می‌شود.

البته باید در نظر داشته باشیم که قبل از تایید نهایی ارائه جواب آزمون STS الزامی می‌باشد.

مشاوره رایگان تلفنی

هفت روز هفته از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

2 دیدگاه ها

  • خوبین
    یه سوال داشتم
    اگه یه نفری رشته پزشکی قبول بشه
    ولی وطنتاشی نداشته باشه
    بعد از فارغ‌التحصیلی اجازه کار کردن رو داره؟

    • سلام روزتون بخیر باید بعد از تحصیل یک سال از طریق اجازه کار توسط یک مرکز فعالیت کنند تا بتوانند درخواست شهروندی بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان