اقامت ترکیه از طریق خرید ملک

امروز میخوام درباره اقامت ترکیه از طریق خریدملک در ترکیه باشما صحبت کنم، از اونجایی که در چند ماه اخیر گرفتن اقامت از طریق اجاره ملک در ترکیه بسیار دشوار شده و از طرفی طبق آخرین اطلاعات به دست آمده به زودی قوانین مهاجرت ترکیه دست خوش تغییر خواهد شد،پیشنهاد ما به شما عزیزان این است به دور از استرس و نگرانی از خرید ملک و سرمایه گذاری در ترکیه در این کشور در همان قدم اول اقدام به خرید ملک در ترکیه خود کنید، خیلی از هم وطنان عزیز که در این چند ماه اخیر اقدام به اجاره ملک کردند و موفق به گرفتن اقامت نشدند به مشکل بزرگی برخوردند و هزینه ی زیادی بابت اجاره ملک و خورد و خوراک پرداخت کرده اند.

شرایط خرید ملک

با توجه به این که شرایط خرید ملک در ترکیه  در شرایط کنونی بسیار مقرون به صرفه بوده از طرفی دیگر افزایش قیمت دلار در ترکیه هم نیز باعث شده که املاک در این کشور رشد خیلی خوبی داشته و از نظر سرمایه گذاری توجیه اقتصادی نیز داشته،بنابر این شما به جای صرف هزینه 30 الی 50 هزارلیر در طول یک سال بابت اجاره و هزینه های دیگر میتوانید در همان قدم اول اقدام به خرید ملک در ترکیه کنید.یک نکته که شاید کسی کمتر تو امر مهاجرت به ترکیه  به اون دقت میکنه و ما خیلی از هم وطنان عزیز رو دیدیم راه رو از ابتدا اشتباه میرن و بعد از یک مدت کوتاه یک سال مجبور به برگشت میشن این است که ترس از مطمئن نبودن شرایط و طبق عادت و رسم و رسوم ماایرانی ها که همیشه میگیم ببینیم حالا چی میشه یک مدت بگذره تا با محیط آشنا بشیم و بعد تصمیم جدی تر بگیریم بر این منطق پیش میرن باید بگم که اگر شما در ابتدا موقعیت خودتون رو به درستی تثبیت نکنید و جای پاتون محکم نباشه خیلی زود تصمیم به برگشت میگیرید.پس بنابراین با گرفتن یک تصمیم درست و مشورت با مشاور خوب و دلسوز در همون ابتدا یک تصمیم محکم و درست بگیرید .

قوانین خرید ملک در ترکیه

بنا بر تصمیم وزارت کشور ترکیه در رابطه با خرید خانه در ترکیه، به هیچ عنوان موجبات اخذ اقامت دایم ترکیه و یا تابعیت ترکیه را فراهم نمی آورد،

اقامت ابتدایی خریدار+همسر و فرزندان به صورت موقت و یک ساله قابل تمدید بدون نیاز به خروج از ترکیه می باشد.

مراحله دوم اقامت شما در ترکیه به صورت سه ساله و در نهایت پس از اخذ مدارک و استعلامات لازم میتوانید درخواست اقامت دایم-تابعیت خود را پس از چهار سال به وزارت کشور ترکیه تسلیم نمایید. شما پس از بررسی و انتخاب برای خرید خانه در ترکیه توافق در مورد نحوه پرداخت در موقع نوشتن توافقنامه، میتوانید واحد مورد نظرتان را رزرو کنید و ما جدول زمان بندی پرداخت را همراه با خریدار و فروشنده برای انتقال قطعی سند تنظیم می کنیم.

در صورت نیاز، میتوانیم با افتتاح حساب به نام مشتری و اخذ شماره مالیاتی امور پرداختی شما را برای مواردی مثل پرداخت قبوض آب،برق و.. تسهیل کنیم طبق قانون جدید قبل از انتقال قطعی سند، دیگر نیازی به اخذ استعلام از ارتش ترکیه در مورد واقع شدن و یا عدم واقع شدن ملک یا زمین مورد نظر شما در اراضی تحت مالکیت ارتش از ازمیر نمی باشد. و انتقال و اعطای سند جدید طی 7 روز کاری انجام خواهد شد برای انتقال مالکیت و نوشته شدن قولنامه، هر دو طرف قرار داد موظف به حضور در دفتر املاک می باشند، در صورت عدم حضور خریدار، مشاور املاک میتواند با اخذ وکالتنامه رسمی در یکی از دفترخانه های ترکیه، اقدام به خرید از جانب وی نماید. Tapu(برگه انتقال مالکیت) مهمترین مدرک مورد نیاز خریدار می باشد، که باید در هنگام اخذ آن به تمامی جزییات ذکر شده در آن دقت کند. در Tapu تمامی موارد از جمله وضعیت مالکیت، تاریخ انتقال و نام مالک ذکر می شود هزینه های انتقال مالکیت مالیات انتقال سند در ترکیه 4% مبلغ ارزش ملک می باشد. در قانون نقل و انتقالات اسناد ترکیه به صراحت نقل شده میزان مالیات پرداختی باید در بین طرفین (خریدار و فروشنده) به صورت مساوی برای پرداخت تقسیم شود.

روش های پرداخت توافقی نیز امکان پذیر می باشد. در صورت عدم حضور خریدار، هزینه ی اخذ وکالت 150 یورو می باشد. Iskan یا همان پایان کار، هزینه ایی است برای آپارتمان های نوساز که با توجه به ارزش و متراژ آپارتمان از 400 یورو شروع می شود. قرارداد اخذ آبونمان برق برای واحد های نوساز حدود 100 یورو و برای واحد های قدیمی ساز، حدود 30 یورو می باشد. قرار داد اخذ آبونمان آب، برای واحد های نوساز حدود 60 یورو و برای واحد های قدیمی ساز، حدود 30 یورو می باشد. عوارض شهرداری سالیانه یک بار قبل از آخرین روز ماه مه (May) هر سال باید پرداخت شود. این میزان حدود 0.1 درصد از ارزش واقعی TAPU میباشد هزینه شارژ تعمیر و نگه داری آپارتمان ها میتواند سالانه یک بار و یا به صورت ماهیانه پرداخت شود، این هزینه در آپارتمان های نوساز میتواند به صورت متوسط بین 40-70 یورو در ماه باشد. شایان ذکر است، قیمت های ذکر شده در بالا، فقط برای اطلاع شما می باشد، احتمال کاهش و یا افزایش هزینه ها در زمان خرید ملک توسط شما امکان پذیر می باشد.