قوانین مالیات در ترکیه 2024 / مبلغ، نحوه محاسبه و پرداخت

مشاوره رایگان تلفنی

هفت روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۸

فهرست مطالب
مالیات در ترکیه
قوانین مالیات در ترکیه 2024 / مبلغ، نحوه محاسبه و پرداخت

فهرست مطالب

درصد مالیات در ترکیه یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که پیش از مهاجرت به ترکیه بایستی نسبت به آن اطلاعات کافی کسب کرد. در واقع مالیات در ترکیه نیز همچون سایر کشورها یکی از منابع مالی دولت این کشور محسوب می‌شود و شهروندان و مهاجران ترکیه بایستی مطابق قانون نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

البته هزینه مالیات در ترکیه در برخی از موارد نسبت به دیگر کشورها گاها بالاتر است اما در عوض معافیت‌ها، بخشودگی‌های مالیاتی و تشویق‌های مالیاتی قابل توجهی نیز لحاظ شده است. همچنین برخی از خریدها در ترکیه مشمول مالیات نمی‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها، خرید خودرو بدون مالیات در ترکیه است ناگفته نماند که میزان مالیات در ترکیه در موارد مختلف متفاوت است. در ادامه هزینه مالیات در ترکیه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

قوانین مالیات در ترکیه 2024

قانون مالیاتی در ترکیه نیز همچون سایر کشورها با توجه به منافع و نیازهای دولت این کشور تدوین شده است. در واقع قانون مالیات در ترکیه دارای نظم و قاعده خاصی است و با توجه به نوع این مالیات‌ها، میزان و نحوه پرداخت‌ها دارای تفاوت‌های اساسی است.

همچنین بخوانید:

البته بعضا صحبتی که در مورد قانون مالیات در ترکیه در بین عموم مرد شایع است این است که این قوانین سخت‌گیرانه هستند. اما در واقع همین سخت‌گیری‌های مالیاتی در ترکیه سبب نظم گرفتن و قاعده‌مند شدن موضوع پرداخت مالیات شده است.

قوانین مالیات در ترکیه 2024

لازم به ذکر است که منظور از سخت‌گیری در قانون مالیات در ترکیه این است که برای عدم پرداخت مالیات در این کشور جریمه‌های سنگین وضع شده است و وجود همین جریمه‌ها سبب شده است که شهروندان و اتباع نسبت به پرداخت درصد مالیات در ترکیه، قاعده‌مندتر رفتار کنند و کمتر دنبال راه‌های فرار مالیاتی باشند.

البته ناگفته نماند که در قانون مالیات در ترکیه، معافیت‌هایی نیز در نظر گرفته شده است که به افراد خوش حساب اعطا می‌شود و گاهی نیز برای برخی از امور در این کشور مالیاتی لحاظ نشده است که این موضوع کاملا برنامه‌ریزی شده و در بیشتر مواقع در جهت جذب توریست است.


به عنوان مثال قانون خرید خودرو بدون مالیات در ترکیه برای اتباع این کشور وجود دارد. در این قانون بدین صورت است که خارجیانی که به کشور ترکیه وارد می‌شوند می‌توانند خودرو را ارزان‌تر از شهروندان این کشور خریداری کنند. این موضوع به دلیل این است که اتباع خارجه، تحت حمایت قانون خرید خودرو بدون مالیات در ترکیه قرار دارند.

انواع مالیات در ترکیه 2024

میزان مالیات در ترکیه با توجه به انواع مواردی که شامل مالیات می‌شوند متفاوت است و توسط این کشور پیش‌بینی شده است. چراکه دولت ترکیه نیز مانند هر کشور دیگری، تامین برخی از هزینه‌های خود را از محل مالیات در نظر گرفته است.


در واقع انواع مالیات در ترکیه وجود دارند که در شمار مهم‌ترین انواع مالیات در ترکیه می‌توان به: مالیات اجاره خانه در ترکیه، مالیات بر درآمد و یا حقوق مالیات در ترکیه، مالیات خرید، مالیات ملک در ترکیه، مالیات بر هزینه‌ها، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر یوتویوب، مالیات فارکس، مالیات اتباع غیر ترک اشاره کرد. در ادامه درمورد برخی از مهم‌ترین عناوین مالیات در ترکیه بیشتر توضیح داده می‌شود.

انواع مالیات در ترکیه


میزان مالیات در ترکیه در هر کدام از انواع گفته شده متفاوت است و این نشان از اصولی بودن موضوع مالیات در این کشور است. البته ناگفته نماند که در بعضی از موارد درصد مالیات در ترکیه نسبت به برخی امور به صفر می‌رسد که این امر نشان از سیاست این کشور در جذب توریست و چنین مواردی است. خرید بدون مالیات در ترکیه یکی از همین مواردی است که در جذب توریست نقش قابل توجهی داشته است.

مالیات بر دارایی در ترکیه

همانطور که از نام مالیات بر دارایی به ذهن می‌رسد، این نوع از مالیات مربوط به دارایی‌های افراد در این کشور است که بین 0.1 تا 0.6 متغیر است. نرخ مالیات بر دارایی در ترکیه برای هر کدام از دارایی‌ها، با توجه به نوع دارایی تفاوت دارد. به عنوان مثال مالیات ملک در ترکیه برای ملک‌های مسکونی یک درصد ارزش کل ملک در نظر گرفته شده است که بایستی با همین عنوان به کشور ترکیه داده شود و چنانچه ملک تجاری باشد، میزان مالیات ملک در ترکیه، افزایش پیدا می‌کند و به 2 درصد می‌رسد و این امر به دلیل سود دهی بالاتر ملک‌های تجاری برای صاحبان آن‌هاست.

همچنین بخوانید: 15 روش اخذ اقامت ترکیه 2024 + هزینه، شرایط و مدارک

لازم به ذکر است که مالیات بر دارایی در ترکیه به املاک ارثی نیز تعلق می‌گیرد و میزان آن هم بین 4 تا 30 درصد ارزش املاک ارثی است.
به عبارت دیگر مالیات بر ملک در ترکیه چنانچه ملک از طریق ارث به افراد منتقل شده باشد، دارای میزان مالیات بیشتری نسبت به مواقعی است که فرد ملک را با درآمد خود خریداری می‌کند.

مالیات بر درآمد در ترکیه

مالیات بر درآمد در ترکیه نیز نوع دیگری از موارد اخذ مالیاتی در این کشور محسوب می‌شود. در واقع مفهوم مالیات بر درآمد ترکیه به این معناست که افراد بایستی بخشی از درآمد خود را که از طریق کار در این کشور کسب می‌کنند به عنوان مالیات بر درآمد به دولت بدهند.

مالیات بر درآمد در ترکیه


مالیات بر درآمد در ترکیه از حقوق مکتسبه شاغلان این کشور کسر می‌شود و مربوط به سودی است که افراد از اشتغال خود کسب می‌کنند. این مالیات از افرادی که حقوق بگیر هستند با عنوان حقوق مالیات در ترکیه اخذ می‌شود. البته ناگفته نماند که حقوق مالیات در ترکیه به نسبت حقوق افراد متغیر است و برخی از حقوق‌های پایین، مشمول مالیات نیستند.

مالیات بر هزینه‌ها در ترکیه

مالیات بر هزینه‌ها در ترکیه و یا به عبارتی دیگر KDV را می‌توان از اصلی‌ترین موارد مالیاتی در این کشور دانست. این نرخ مالیات بر هزینه‌ها در ترکیه بین ا الی 23 درصد است. از موارد مالیات بر هزینه در ترکیه می‌توان به خریدهای سوپر مارکتی، اجاره ماشین، نقل و انتقالات بانکی و … اشاره کرد.

مالیات مصارف خاص در ترکیه

مالیات مصارف خاص، از دیگر انواع منابع اخذ مالیات در ترکیه است که نسبت به نوع هر فعالیتی به صورت خاص مشخص می‌شود. از انواع مالیات مصارف خاص می‌توان به مالیات فارکس، یوتویوپ، وسایل نقلیه موتوری و… اشاره کرد که در ادامه درمورد آن‌ها توضیحات تکمیلی ارائه می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده در ترکیه

مالیات بر ارزش افزوده در ترکیه، یکی از مواردمالیاتی در این کشور است این نرخ از مالیات دارای 3 نرخ متفاوت یک درصد، هشت درصد و هجده درصد است. این نوع از مالیات، مالیاتی است که از مصرف‌کنندگان نهایی یک کالا کسر می‌شود و با توجه به نوع کالا، درصد آن متغیر است.

مالیات بر ارزش افزوده در ترکیه

مالیات بر وسایل نقلیه موتوری در ترکیه

از دیگر موارد مالیات در ترکه، مالیات بر وسایل نقلیه موتوری در ترکیه است. این مالیات به همه افرادی که در این کشور از وسایل نقلیه موتوری شخصی استفاده می‌کنند تعلق می‌گیرد و به دو صورت یکجا و یا اقساط دو قسطی قابل پرداخت است.
در صورتی که افراد دارای وسایل نقلیه موتوری در این کشور نسبت به پرداخت این مالیات تخطی کنند، جریمه‌های سنگینی خواهند داشت.

مالیات بر درآمد فارکس در ترکیه

مالیات بر درآمد فارکس در ترکیه نیز یکی از منابع درآمدی در این کشور است. افراد در ترکیه می‌توانند با دارا بودن یک حساب بانکی کسب درآمد کنند و این درآمد نیز به نسبت سایر درآمدها، بسیار قابل توجه است. اما در مقابل از افراد شاغل در این حیطه، بین 15 درصد تا 35 درصد نیز مالیات گرفته می‌شود.
البته کسب درآمد از طریق فارکس در ایران ممنوع است و از منابع غیر قانونی درآمد محسوب می‌شود.

همینطور بخوانید: تحصیل در ترکیه + هزینه، مدارک و شرایط پذیرش 2024

مالیات بردرآمد یوتیوپ در ترکیه

مالیات بردرآمد یوتیوپ در ترکیه نیز همانطور که از نام آن برمی‌آید، میزان مالیاتی است که از درآمد حاصل از سایت یوتویوپ حاصل می‌شود. سایت یوتویوپ یکی از سایت‌هایی است که هرکسی می‌تواند از طریق داشتن حساب بانکی در ترکیه، در این سایت فعالیت کرده و درآمد دلاری کسب کند. مسلما وقتی افراد از این طریق به درآمد می‌رسند، این درآمد نیز نوعی اشتغال برای این افراد است که با عنوان مالیات بردرآمد یوتیوپ در ترکیه از آن مالیات کسر می‌شود.

مالیات برای اتباع غیر ترک در ترکیه

در همه کشورها از اتباع خارجه، مبلغی به عنوان مالیات اخذ می‌شود. این موضوع با عنوان مالیات برای اتباع غیر ترک در ترکیه نیز وجود دارد. همانطور که از نام این نوع مالیات برمی‌آید، افرادی که از دیگر کشورها به ترکیه مهاجرت می‌کنند بایستی این مالیات را پرداخت کنند تا بتوانند اجازه زندگی و اقامت در این کشور را داشته باشند و تحت پوشش و حمایت دولت ترکیه قرار بگیرند.

خرید بدون مالیات در ترکیه

خرید بدون مالیات در ترکیه

خرید بدون مالیات در ترکیه و یا به عبارتی دیگر تکس فری، یکی از سیاست‌های جذب توریست در این کشور است. بدین صورت که به برخی از خریدهای توریست‌ها در این کشور مالیاتی تعلق نمیگیرد و همین امر سبب رغبت بیشتر این افراد نسبت به خرید در کشور ترکیه شده است.

در واقع اتباع در این کشور نسبت به شهروندان ترک، هزینه‌های کمتری را برای خرید پرداخت می‌کننند و این امر به دلیل وجود قانون خرید بدون مالیات در ترکیه است. البته در برخی از مواقع مالیات در خرید از اتباع اخذ می‌شود اما طبق قانون این مالیات اخذ شده در فرودگاه به افراد پرداخت می‌شود.

گرفتن مالیات در فرودگاه ترکیه بدین صورت است که در زمان خروج از این کشور در فرودگاه، بایستی به بادجه تکس فری مراجعه شود. البته در گذشته گرفتن مالیات در فرودگاه ترکیه به صورت نقدی انجام می‌گرفت اما در چند سال اخیر این مبلغ به صورت حواله‌ای به اتباع پرداخت می‌شود.

جمع‌بندی

انواع مختلف مالیات و هزینه مالیات مورد بررسی قرار گرفت و توضیحات لازم در این باره داده شد. همانطور که بیان گردید میزان مالیات با توجه به انواع و مواردی که مشمول مالیات می‌شوند متغیر است.

اما نکته قابل توجه در مورد اخذ مالیات در این کشور این است که افرادی که به این کشور سفر می‌کنند می‌توانند از مزایای خرید بدون مالیات در این کشور بهره‌مند شوند و چنانچه این هزینه را هم پرداخت کنند طبق قانون گرفتن مالیات در فرودگاه ترکیه، این مبلغ به این افراد به صورت نقدی و یا حواله‌ای عودت داده می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)
logo shayan
logo shayan

ارائه دهنده خدمات مهاجرتی و اقامتی برای ایرانیان در کشور ترکیه که شامل خدمات: خرید ملک، رهن ملک، شهروندی، تحصیل، پزشکی و ... در کشور ترکیه.

اقامت ترکیه

اخد اقامت ترکیه

خرید مسکن در ترکیه

خرید ملک در ترکیه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان