۱۰ نکته حیاتی برای سفر به استانبول که باید بدانید!

مشاوره رایگان تلفنی

هفت روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۸

فهرست مطالب
۱۰ نکته حیاتی برای سفر به استانبول که باید بدانید!

فهرست مطالب

۱۰ نکته حیاتی برای سفر به استانبول که باید بدانید!

هر شهر و کشوری قوانین خاصی برای هم برای شهروندان  و هم برای گردشگرانی که به آن شهر یا کشور سفر می‌کنند دارد. گاهی ممکن است اطلاع نداشتن از این قانون‌ها و حتی دانستنی‌های خیلی معمولی هر شهر و کشور، برای مسافران و گردشگران دردسرهای بزرگی به‌وجود بیاورد!

استانبول یکی از شهرهایی است که مقصد گردشگری ایرانی‌هاست و بسیاری از ایرانی‌ها هر سال چندین بار به این شهر سفر می‌کنند، با این حال ممکن است بعد از چندین سفر هم بعضی از قوانین این شهر یا نکته‌هایی که می‌تواند به نفع یا ضرر آن‌ها باشد را ندانند!

 

۱. پلیس گردشگری استانبول

پلیس گردشگری استانبول تقریبا مشهور است اما این که این پلیس چه خدماتی به گردشگران ارائه می‌دهد هنوز چندان شناخته شده نیست. اگر مدارکی مثل پاسپورت شما گم شد یا آن را از شما سرقت کردند، می‌توانید از طریق پلیس گردشگری پیگیر مدارک‌تان باشید.

نیازی نیست نگران مسأله زبان باشید چون کارکنان پلیس گردشگری به زبان‌های مختلف به ویژه فارسی و انگلیسی صحبت می‌کنند. دفتر این نیروی پلیس در مسجد سلطان احمد است. پلیس گردشگردی استانبول می‌تواند در زمینه حمل یا فروش مواد مخدر، اعمال قانون کند، همانطور که می‌دانید ترکیه از جمله کشورهایی است که در این زمینه قانون‌های بسیار سختی وضع کرده است.

اگر نیاز به کمک پلیس گردشگری ترکیه داشتید می‌توانید با این شماره‌ها با آن‌ تماس بگیرید: ۱۵۵ و  ۵۲۷۴۵۰۳- ۰۲۱۲

 

۲. تبدیل ارز

برای سفر ترکیه نیازی نیست حتما پول‌تان را به لیر تبدیل کنید، می‌توانید دلار ببرید و چون در سرتاسر استانبول صرافی‌های بسیاری وجود دارد اما باید مراقب باشید تا گرفتار لیرهای تقلبی نشوید! اگر صرافی قیمتی پایین‌تر از سایر صرافی‌ها به شما داد باید به صداقت کارش شک کنید و برای قیمت پایین وسوسه نشوید.

 

۳. حمل و نقل در استانبول

اگر می‌خواهید در استانبول سفرهای درون شهری زیادی داشته باشید حتما باید برای هزینه‌های آن برنامه‌ریزی کنید. هزینه‌های تاکسی در این شهر زیاد است، اما می‌توانید از سایر وسایل نقلیه عمومی برای کاهش این هزینه‌ها استفاده کنید، اما اگر تعداد همراها‌نتان سه تا چهار نفر است استفاده از تاکسی برای‌تان به صرفه‌تر است.

فراموش نکنید که کرایه‌ تاکسی‌های استانبول شب‌ها دو برابر است.

در اینجا تلفن‌های ضروری ترکیه را برای‌تان آماده کرده‌ایم تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید؛ پلیس امداد 155، آمبولانس 112، آتش‌نشانی 110

 

۴- هیچ‌وقت در صندلی‌های جلوی یک دولموش نشینید

«دولموش» (dolmuş) یک نوع مینی‌بوس است که در مسیرهای مشخصی حرکت می‌کند و شما می‌توانید هر کجا که در طول این مسیر خواستید، پیاده شوید. این مینی‌بوس‌ها یک علامت مخصوص در جلوی شیشه خود دارند که باعث تفاوت آن‌ها با سایر وسایل نقلیه می‌شود، همچنین کرایه آن‌ها بسیار ارزان و در نهایت ۲ لیر (حدود ۲۶۰۰ تومان) خواهد بود. اگر در ترکیه ماشین ندارید، بدانید که خدا شما را خیلی دوست دارد، چون دولموش‌ها همه‌جا هستند و این یعنی هر زمانی که اراده کنید می‌توانید سوار یکی از آن‌ها شوید.

اما وقتی به عنوان یک خارجی سوار دولموش می‌شوید، مقصد خود را به راننده بگوید، کرایه خود را پرداخت کنید و در صندلی عقب ماشین بنشینید. براساس فرهنگ محلی فردی که در صندلی جلوی دولموش می‌نشیند، وظیفه جمع‌آوری کرایه مسافرها و تحویل آن به راننده را بر عهده دارد، همچنین باید مقصد هر مسافر را به راننده یادآوری کند.

اگر برحسب اتفاق مجبور شدید در صندلی‌های جلو بنشینید و همه پول‌ها به سمتتان آمد و هیچ نظری ندارید که بقیه مسافرها به شما چه می‌گویند، خیلی آرام بگویید «پاردون، ترکی یوخ» («ببخشید، من ترکی بلند نیستم» که به نگارش ترکی این‌گونه است Pardon, Türkçe yok) و سپس به سمت صندلی‌های عقب دولموش بروید و با خیال راحت بنشینید. چون حتی اگر پشت سر شما بد و بیراه هم بگویند متوجه نخواهید شد.

 

۵- چی‌کوفته شاید خوشمزه باشد، اما به خودتان رحم کنید

«چی‌کوفته» (Çiğ köfte) در اصل یک غذایی جانبی، غذایی شبیه گوشت خام و به رنگ قرمز، تند و پیچیده شده در برگ کاهوی سالادی است. غذایی خوشمزه که بیشتر اوقات به همراه بلغور (نوعی غله) می‌پزند‌.

فارغ از ترکیبات این غذا، باید به شما این تذکر داده شود که اگر خیلی چی‌کوفته میل کنید، بدن شما مثل دونده‌ای که مشعل المپیک را در دست گرفته است کار خواهد کرد و به تکاپو خواهید افتاد. پس توصیه می‌کنیم در نهایت ۲ تیکه بیشتر نخورید، در نتیجه به بدن خودتان هم لطف بزرگی خواهید کرد.

 

۶- هر وقت بیرون غذا می‌خورید، دستمال مرطوب‌ رستوران را بردارید

شاید شما از آن دسته از افرادی باشید که با دستشویی‌های ترکیه مشکل دارید، یکی از این مشکلات همیشگی می‌تواند عدم وجود دستمال توالت در دستشویی‌های عمومی ترکیه باشد. اتفاقاً زیاد هم پیش می‌آید و اگر هم دستمالی وجود داشته باشد، خیلی بعید است که خیس نشده باشد.

بهتر است دستمال مرطوب‌هایی که به راحتی در همه رستوران‌های ترکیه عرضه می‌شود را با خود ببرید. حل مشکل دستمال توالت را باید مدیون فرهنگ ترکی در استفاده از دستمال مرطوب هنگام سرو غذا باشید.

 

۷- فنرباغچه یا گالاتاسرای؟ یکی را انتخاب کنید و آماده شنیدن انتقاد طرفداران تیم دیگر باشید

«فنرباغچه» و «گالاتاسرای» (Fenerbahçe and Galatasaray)  دو تا از بزرگ‌ترین تیم‌های فوتبال ترکیه هستند که در استانبول مستقرند. هر ترک در ابتدا طرفدار یکی از این ۲ تیم است و بعد طرفدار تیم شهر خود به حساب می‌آید. شانس این ‌که بدانید فردی که مقابل شما ایستاده است و مشغول حرف زدن با وی هستید طرفدار کدام‌یک از این ۲ تیم است، ۵۰/۵۰ خواهد بود، چون او تصمیم دارد که اول بفهمد شما طرفدار کدام‌یک از این ۲ تیم هستید.

فرض کنید که شما بگویید طرفدار فنرباغچه هستید، اگر دیدید آن فرد ترکی که مقابل شما ایستاده است دست‌هایش را از خوشحالی به بالا انداخت و به ترکی چیزهایی را به زبان آورد و هم‌زمان با آن لبخند هم بر لب داشت، شما هم در این شادی با او همراه شوید چون برای همه ترک‌ها مهم است که واکنش شما را نیز در این شادی کوتاه ببینند.

 

۸- در طول ماه رمضان تا اذان مغرب در مکان عمومی چیزی نخورید

همان‌طوری که مطلع هستید، با توجه به اعتقادات مسلمانان که در طول ماه رمضان باید روزه گرفت و خوردن و آشامیدن از اذان صبح تا اذان مغرب ممنوع است، کشور ترکیه به عنوان یک کشور مسلمان نیز از این قاعده مستثنا نیست. تفاوتی ندارد که چند ساعت مانده به اذان مغرب و یا چند دقیقه، خیلی گرسنه هستید و یا فقط کمی، باید در این ماه حواستان باشد قبل از اذان مغرب در مکان‌های عمومی چیزی نخورید. به ‌طور حتم دوست ندارید چهره خشمگین و یا ناراحت مردمی را که از کنار شما رد می‌شوند، ببینید.

هرچند ممکن است بسیاری از مردم به خاطر مهمان‌نوازی به شما تذکر ندهند اما به عنوان یک خارجی باید به قوانین محلی احترام بگذارید. همان­طور که می­دانید بعد از اذان مغرب خوردن و آشامیدن مجاز است و شاید توسط ترک­ها حتی به افطار هم دعوت شوید.

 

۹- اگر می‌توانستید با یک نفر شام بخورید، دوست داشتید آن یک نفر چه کسی باشد؟

وقتی از نوجوانان و جوانان ترک بپرسید که «اگر می‌تونستی با یک نفر شام بخوری، دوست داشتی آن یک نفر کی باشه؟» بدون استثنا و پیش از آنکه سوال شما تمام شود، همه آن‌ها پاسخ خواهند داد «آتاتورک» (Atatürk).

شاید گاهی اوقات از شنیدن این جواب تکراری دل­زده شوید و برای تنوع هم که شده به دنبال شنیدن یک اسم دیگر مانند استینگ یا تام کروز باشید، اما این موضوع هیچ‌گاه اتفاق نخواهد افتاد، چون اینجا ترکیه است.

همه ترک‌ها حس می‌کنند که بهترین فرد را برای پاسخ به این سوال انتخاب کرده‌اند و تمایل دارند تا تاریخ ترکیه و تبدیل آن به کشوری با نظام حکومتی جمهوری را برای شما بازگو کنند. شاید شما هم به عنوان یک فرد خارجی تمایل داشته باشید اطلاعات جدید تاریخی را درباره ترکیه کسب کنید.

 ۱۰-چانه‌زنی و گرفتن تخفیف در در بازار سنتی و فروشگاه های برند

مراکز خرید استانبول نسبت به دیگر شهرهای ترکیه از تنوع کالایی و قیمت‌های متعادل‌تری برخوردار هستند. در فروشگاه مربوط به برندها به هیچ عنوان، امکان چانه‌زنی و گرفتن تخفیف وجود ندارد اما در بازار سنتی زیبای این شهر باید تا می‌توانید چانه بزنید.

در میان محصولات مختلف موجود در مراکز خرید و بازار سنتی پایتخت گردشگری ترکیه، بهترین انتخاب‌ها در درجه نخست پوشاک و بعد از آن صنایع دستی است.

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید
logo shayan
logo shayan

ارائه دهنده خدمات مهاجرتی و اقامتی برای ایرانیان در کشور ترکیه که شامل خدمات: خرید ملک، رهن ملک، شهروندی، تحصیل، پزشکی و ... در کشور ترکیه.

اقامت ترکیه

اخد اقامت ترکیه

خرید مسکن در ترکیه

خرید ملک در ترکیه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان