اجاره ملک در ترکیه

فهرست مطالب

اجاره ملک در ترکیه

طی ۲۰ سال گذشته، بازار املاک و مستغلات ترکیه متحول شده و تبدیل به یک صنعت با بالاترین عملکرد در این کشور شده است. اکنون که صنعت این کشور در حال رقابت با کشورهای غربی است، خریداران می توانند نمونه کارهای گسترده ای از سرمایه گذاری ها را ارائه دهند. اجاره دادن املاک در ترکیه، در صورتی که به درستی انجام بگیرد می تواند موجب سودرسانی شود.
اگر می خواهید در ترکیه از ملکی بهره مند شوید، پس بهتر است روند انجام این کار را به درستی بررسی کنید. اولین قدم این روند، آشنایی با قانون اجاره نشینی است.

تعهدات قانونی هنگام اجاره ملک در ترکیه

قوانین اجاره ملک در ترکیه

1. در زمان اجاره ملک در ترکیه ودیعه پرداختی معمولا به اندازه اجاره همان خانه به مدت دو ماه می باشد؛ این مبلغ باید در مراحل ابتدایی پرداخت شود.
2. یکی از ملزومات اجاره خانه در این کشور، داشتن پاسپورت معتبر است. البته ارائه برگه درخواست اجازه اقامت ترکیه هم مورد قبول می باشد.
3. حتما باید در پرداخت اجاره، به موقع اقدام کنید. در ترکیه اجاره خانه هر ماه، اول همان ماه پرداخت می شود. هنگام پرداخت اجاره، دریافت رسید الزامی است.
4. هنگام تنظیم قرارداد، حکم تخلیه مستاجر هم گرفته می شود.
5. قانونا در زمان افزایش مبلغ اجاره ، بر اساس تورم همان سال حدودا ۱۰ درصد همان مبلغ به آن افزوده می شود.

6. زمانی که صاحب خانه و یا مستاجر، تصمیم به تخلیه زودتر می گیرند، باید حداقل از دو ماه قبل، به طرف دیگر قرارداد این موضوع را اعلام کنند.

اجاره ملک در ترکیه


7. اگر مستاجر بدون رضایت صاحبخانه به تخلیه ملک اقدام کند، مبلغ پرداخت شده اش بازگردانده نمی شود.
8. پرداخت قبض های منزل بر عهده خود مستاجر بوده و صاحبخانه در قبال پرداخت قبوض و شارژ ساختمان هیچ مسئولیتی نخواهد داشت.
9. در زمان اجاره، حتما هر دو طرف قرارداد باید بالای سن قانونی (۱۸ سال) باشند.
10. اگر خرابی ای در قبل از زمان اجاره وجود داشت، وظیفه مالک است تا آن را برطرف کند، اما اگر در زمان سکونت مستاجر به ملک خسارتی وارد شود، این مسئولیت مستاجر است تا آن را تعمیر کند.
11. در زمان تحویل ملک به صاحبخانه، مستاجر باید همانطور که خانه را تحویل گرفته آن را تحویل دهد.
12. در صورتی که مالک خواستار تخلیه ملکش باشد، باید برای این درخواست دلیل موجهی داشته باشد. در صورت شکایت همسایگان از مستاجر، مالک مجاز به تخلیه ملک خود میباشد.

اجاره ملک در ترکیه به صورت بلند مدت

برخی از مالکان، ملک خود را به صورت طولانی مدت و تقریبا مشابه با شرایط کشورهای غربی اجاره می دهند. خیلی مهم است که برای عقد یک قرارداد مطمئن، یک وکیل استخدام کنید تا حتما هر دو طرف قرارداد رضایت داشته باشند و از شرایط کاملا مطلع شوند.
مقدار مبلغ پرداختی شما، بسته به محلی که انتخاب می کنید متفاوت است. معمولا مستاجر ودیعه را به صورت پیشاپیش به منظور جبران خسارت ها و مواردی دیگر پرداخت میکند؛ این کار باعث می شود تا صاحبخانه برای دریافت پول به مشکلی بر نخورد. این فرایند باید دقیق طی شود، به همین دلیل توصیه می شود که حتما به یک وکیل یا مشاور حقوقی به منظور کسب اطلاعات به روز و دقیق در این زمینه، مراجعه کنید. 

اجاره بلند مدت در ترکیه

در حالی که بسیاری از افراد در ترکیه معاملات املاکی شان را با قرارداد به انجام نمی رسانند اما بهتر است که برای انجام این کارها، به خصوص در شرایطی که از طرف معامله شناخت چندانی ندارید، حتما قرارداد ببندید. در این زمینه میتوانید با مشاورین ما تماس حاصل فرمائید.

اجاره کوتاه مدت در ترکیه

در نیمه دوم سال 2016 دولت ترکیه قانون اعلامیه هویت را اصلاح کرد. پس از این اصلاحیه هر کسی که ملک خود را به عنوان مکانی برای گذراندن تعطیلات اجاره می دهد، باید در سیستم GIYKIMBIL اطلاعات ملک و مستاجر را ثبت کند.

وقتی اجاره ملک در ترکیه به صورت کوتاه مدت است، چه برای یک شب یا دو هفته، باید مشخصاتتان در سیستم وارد شود، در غیر این صورت مالک به ازای هر شب 700 لیر جریمه می شود. پاسگاه های محلی حق نظارت و بررسی اسامی ثبت شده در سیستم را خواهند داشت. اگر شما یک فرد خارجی هستید که مجوز کار یا (همان kimlik) دارید، بهتر است بلافاصله ثبت نام کنید. اگر مجوز کار ندارید، پس بهتر است با کمک یک حسابدار معتبر و با هزینه ای کم یک شرکت ثبت کنید.
بسیار مهم است که شما حتما منطقه ای را که با شرایط و اوضاع شما مطابقت بیشتری دارد، انتخاب کنید. در هر جایی از ترکیه مکان های متفاوتی با پیشینه ها و ویژگی های مختلفی وجود دارد.

ویژگی هایی که باید در هنگام اجاره خانه در ترکیه در نظر بگیرید

تناسب نشانی ملک ، با محل کار و یا مکان هایی که قصد بازدید از آن ها را دارید.
موجود بودن پارکینگ ؛ بیشتر شهرهای ترکیه با کمبود پارکینگ مواجه هستند.
میزان امکانات محلی اعم از فروشگاه ها، مغازه ها، رستوران ها و خدمات و …
با توجه به احتیاج خودتان، به مبله بودن یا نبودن ملکتان توجه کنید.
مجاز بودن نگهداری از حیوانات خانگی در ساختمان مورد نظر.
زمان آماده شدن مکان برای اجاره و مدت اجاره کردن آن.
میزان راحتی شما در محله و میزان امنیت آن.
وجود مدرسه در نزدیکی محل سکونت.
کافی بودن فضا متناسب با نیاز شما.
دسترسی به حمل و نقل عمومی بدلیل گرانی سوخت در کشور ترکیه بسار حائز اهمیت است.

اجاره خانه در ترکیه در بهترین مناطق

استانبول

استانبول، بزرگترین شهر ترکیه، قطب اصلی تجارت، آموزش، گردشگری و امور مالی است. بنابراین تقاضا در این شهر، برای شهروندی ترکیه و اجاره بلند مدت و خرید ملک در استانبول بیشتر است. وقایع و ساخت و سازهای اخیر در استانبول، باعث افزوده شدن آپارتمان ها و ساختمان های مدرن و همینطور تحول این شهر بزرگ شده است. این شهر یکی از جوامع فراگیری است که در آن ها مغازه ها، آپارتمان ها، دفاتر و امکانات تفریحی همه در قالب یک مجموعه قرار می گیرد.

استانبول

شبه جزیره بدروم

این شبه جزیره با داشتن فرودگاهی که خطوط هوایی داخلی و بین المللی را در اختیار شما قرار می دهد، به یکی از بهترین مناطق گردشگری تبدیل شده است. اگرچه که این محل می تواند بسیار جذاب باشد ولی این شهر بیشتر در فصل گردشگری توریست ها را به خود جذب می نماید. منطقه یالیکاواک به طور خاص، به یکی از تفرجگاه های ساحلی محبوب و جالب تبدیل شده است.

شبه جزیره

منطقه فتحیه

این منطقه به خصوص در میان توریست های انگلیسی در حین تعطیلات محبوبیت بالایی داشته است. دلایل این علاقه مندی، دسترسی راحت به فرودگاه دالامان و چشم اندازهای برجسته فراوان همراه با زیبایی های طبیعت آن به شدت مورد توجه قرار گرفته اند. گردشگران تمایل بسیاری به وقت گذرانی در استراحتگاه های ساحل کلیس، هیسارونو و اولدنیز دارند. با این حال مکان هایی هم برای اجاره در مرکز اصلی شهر وجود دارند.

منطقه فتحیه

آنتالیا

این منطقه شامل مراکز تفریحی کوچک تری مانند سیده ، کمر، کاس و همچنین بلک که پایتخت گلف ترکیه است و کالکاس که به خاطر وجود ویلاهای لوکس اجاره ای در آن مشهور است. در قسمت شرقی این منطقه ، استراحتگاه های ساحلی آلانیا به یکی از مناطق محبوب گردشگران اروپای شرقی و انگلیسی تبدیل شده است.

آنتالیا

 

نکات مهم هنگام اجاره ملک در ترکیه

 

✅نکته اول این است که بهتر است هنگام اجاره خانه در ترکیه ملک را از یک دفتر معتبر اجاره نمایید و در این خصوص کمتر به اشخاص و یا دفاتر بی نام و نشان اعتماد کنید.

✅ ممکن است بعضی از صاحبخانه ها تا قبل از اینکه کیملیک یا همان کارت اقامت نداشته باشید ملکشان را به شما اجاره ندهند .حتی بعضی از صاحب خانه ها در صورت وجود کارت اقامت هم ممکن است از خارجی ها درخواست کفیل کنند. کفیل معمولا یک شهروند ترک و یا شخصیی است که در ترکیه صاحب اعتبار است.

✅برای بازدید از ملک حتما همه جای خانه را چک کنید. شیرهای آب، پریزهای برق، خرابیهای احتمالی و … چنانچه هر کدوم مشکل دارد در حضور معرف ملک از خرابیها عکس بگیرید. برای هر تغییر کوچکی از قبیل فروکردن میخ در دیوار هم از قبل با صاحبخانه هماهنگ کنید چرا که صاحب خانه ها معمولا دنبال بهانه هستند تا پول ودیعه را به شما برنگردانند این بهانه را دستشان ندهید.

✅کپی سند ملک و پایان کار را رویت کنید. منازلی که پایان کار نداشته باشند ، قبض به نام مالک هم ندارند و بنابراین قبض ها بنا به کارکرد صادر نمی شوند بلکه خیلی بیشتر از مصرف باید هزینه بپردازید.

✅تمام مفاد اجاره نامه را با دقت بخوانید. یا از یک مترجم کمک بگیرید .مثلا َدقت کنین که اگر نوشته باشند خانه رنگ شده تحویل داده شده است ، یعنی شما هم باید رنگ شده تحویل بدید.

✅تمام خرابیها و مشکلات آپارتمان باید قبل از نقل مکان شما توسط صاحبخانه یا نماینده اش درست شود و بعد تحویل شما شود.

✅در ترکیه پول پیش معمولا به اندازه 2 ماه اجاره ست اما ممکنه بعضی از صاحب خونه ها تا 6 ماه اجاره را به عنوان ودیعه از خارجی ها درخواست کنند که این کاملا به توافق میان شما و صاحب ملک بستگی دارد.

✅کمیسیون بنگاه اجاره خانه در ترکیه بر خلاف ایران تماما به عهده مستاجر است. و این هزینه برابر با 12 درصد اجاره سالیانه ملک است که باید نقد پرداخت کنید. اگر خانه ای را بدون واسطه گری یک بنگاه معاملات ملکی پیدا کردید و تونستید با صاحب خونه ارتباط برقرار کنید می توانید بدون نیاز به مراجعه به بنگاه قرارداد اجاره رو تنظیم کنید. البته با توجه به اینکه صاحب خونه سهمی در پرداخت کمیسیون بنگاه ندارد معمولا ترجیح می دهد که در بنگاه این کار انجام بشه مگر اینکه از قبل شما رو بشناسد و به شما اطمینان داشته باشد.

✅برای همه مسائل با صاحبخانه توافق کنید. اگر بخواید زودتر از موعد از خانه نقل مکان کنید ، قوانین مبلغ ودیعه به شما تعلق نمیگیرد . بنابراین چنین پیش بینی هایی را هم داشته باشید.

✅اسم تمام اعضای خانواده را که قرار است در منزل مورد نظر ساکن باشند توی قرارداد بنویسید.

✅برای همه پرداختها رسید داشته باشید.

✅به دسترسی ملک به وسایل نقلیه عمومی و سوپر مارکت دقت کنید.

✅قبل از بستن قرارداد از هزینهء شارژ که به ترکی میشه عایدات مطلع بشید. در بعضی از آپارتمان ها هزینه شارژ ماهیانه گاهی بسیار بالاست.

✅بعد از اتمام زمان اجاره خانه برای تخلیه ملک حتما باید از قبل با صاحب خانه هماهنگ کنید. خصوصا در سیته ها یاهمون مجتمع ها به طور معمول اجازه خارج کردن هیچ نوع وسیله ای بدون هماهنگی با صاحب خانه داده نمیشود. اینکار به دو دلیل انجام میشه دلیل اول اینکه با توجه به اینکه بعضی خانه های در ترکیه به صورت مبله کرایه می شود و برای تفکیک اثاثی که متعلق به شماست و وسایلی که از قبل در خانه بوده باید با صاحب خانه هماهنگی بشه و دوم اینکه قبل از تخلیه، باید ملک از نظر خسارات احتمالی بازید بشه تا در خصوص بازگرداندن مبلغ ودیعه به شما تصمیم گرفته شود.

✅بیشتر اوقات ندونستن اطلاعات هر چند کم اهمیت ممکنه باعث مشکل شود، بنابراین برای اجاره کردن ملک عجله نکنید و خوب بگردید و اطلاعات کسب کنید.

مشاوره رایگان تلفنی

هفت روز هفته از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

پرسش و پاسخ های متداول

اجاره ملک در ترکیه به دو صورت بلند مدت و کوتاه مدت امکان پذیر است که هر کدام شرایط خاص خود را دارد. اجاره بلند مدت: برخی از مالکان، ملک خود را به صورت طولانی مدت و تقریبا مشابه با شرایط کشورهای غربی اجاره می دهند. خیلی مهم است که برای عقد یک قرارداد مطمئن، یک وکیل استخدام کنید تا حتما هر دو طرف قرارداد رضایت داشته باشند و از شرایط کاملا مطلع شوند. اجاره کوتاه مدت ملک در ترکیه : برخی دیگر از مالکان ملک خود را به صورت کوتاه مدت نیز اجاره می دهند. در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ دولت ترکیه قانون اعلامیه هویت را اصلاح کرد. پس از این اصلاحیه هر کسی که ملک خود را به عنوان مکانی برای گذراندن تعطیلات اجاره می دهد، باید در سیستم GIYKIMBIL اطلاعات ملک و مستاجر را ثبت کند.

استانبول، شبه جزیره بدروم، منطقه فتحیه و آنتالیا از جمله مناطقی هستند که به دلیل بهره مندی از پتانسیل گردشگری و منطق تفریحی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و برای اجاره و خرید ملک در ترکیه انتخاب های مناسبی هستند.

قوانین اجاره نشینی در ترکیه بسیار شبیه به قوانین ایران می باشد؛ از قوانین منحصر به فرد ترکیه این است که ودیعه پرداختی معمولا به اندازه اجاره همان خانه به مدت دو ماه می باشد که باید در مراحل ابتدایی پرداخت شود؛ مسئله بعدی داشتن پاسپورت معتبر یا برگه درخواست اجازه اقامت می باشد. یکی دیگر از قوانین این است که اگر مستاجر بدون رضایت صاحبخانه به تخلیه ملک اقدام کند، مبلغ پرداخت شده اش بازگردانده نمی شود.

1 دیدگاه

  • سلام میخواستم بدونم با اجاره کردن خونه در ترکیه امکان کار وجود دارد؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان