خرید ملک در ترکیه

فهرست مطالب

اولین قدم برای مهاجرت به ترکیه داشتن مسکنی مناسب برای زندگی است که مسکن مورد نظر میتواند به صورت اجاره و یا خرید ملک در ترکیه باشد. در این خصوص میتوان گفت که داشتن مشاوری خوب و دلسوز و آشنا به منطقه میتواند در تسریع و برآورده کردن خواسته شما عزیزان موثر باشد. یکی از نکات بسیار مهم در مورد ثبت سند در اداره اسناد ترکیه داشتن مترجم رسمی از دادگاه های این کشور است لذا داشتن مترجم اجباری است. این امر موجب میشود که عزیزان با خیال آسوده نسبت به خرید ملک خود اقدام نمایند. مدیریت شرکت شایان که خود مترجم رسمی دادگستری و پنج محضر در استانبول میباشد در این امر شما عزیزان را یاری می نماید.

راهنمای خریداران خارجی ملک ترکیه

در صورت تسلط به زبان انگلیسی – ترکی می توانید قوانین را به زبان انگلیسی در سایت وزارت خارجه ترکیه مطالعه نمایید. راهنمای قوانین توسط وزارت کشور و امور خارجه این کشور تنظیم شده و در قالب راهنمایی قانونی می باشد و به منزله سند رسمی نمی باشد.

قانون پایه خرید ملک در ترکیه

طبق تبصره ۳۵ قانون املاک و اراضی به شماره تصویب ۲۶۴۴ در ۱۸ ماه مه سال ۲۰۱۲ تملک و خرید اراضی برای تمامی اتباع خارجی بلامانع اعلام شد. (با توجه به تحولات سیاسی منطقه و بعضی از کشورهای آفریقایی، در حال حاضر محدودیت هایی برای بعضی از شهروندان کشور های ذکر شده اعمال شده است)
در مورد لیست شهروندان کشورهای مجاز به خرید ملک در جمهوری ترکیه میتوانید از کنسولگری و سفارت در کشور مبدا سوال کنید و یا مستقیما به سازمان ثبت و نقشه برادری اراضی تماس بگیرید (شهروندان ایران مجاز به خرید ملک در ترکیه هستند) شهروندان خارجی می توانند هر نوع ملکی از جمله (خانه، تجاری، زمین و اراضی) را با کسب استعلام از مراجع مربوطه خریداری نمایند.
شهروندان خارجی که اقدام به خرید زمین برای ساخت ملک می کنند، می بایست طی ۲ سال اقدام به شروع ساخت پروژه معرفی شده به وزاتخانه نمایند.

نوع قرارداد خرید ملک

طبق موازین و قوانین کشور ترکیه، انتقال مالکیت، تنها از طریق اوراق رسمی و ثبتی که توسط طرفین و یا وکلای رسمی آنها به امضا رسیده باشد تنها در دفاتر رسمی ثبت اسناد ملکی مقدور می باشد. عقد قولنامه فی مابین طرفین در بنگاه و دفاتر مشاورین رسمی مقدور می باشد اما خریدار باید توجه داشته باشند، صرف جاری شدن عقد قولنامه قبل از ثبت در دفاتر رسمی، الزامی برای دفترخانه یا سازمان ثبت اسناد و املاک جهت انتقال مالکیت به وجود نمی آورد و فاقد وجهات قانونی جهت انتقال مالکیت می باشد.

نکات مهم در فرایند خرید ملک ترکیه

  • الف : هر شهروند خارجی میتواند تا مرز ۳۰ هکتار از اراضی را خریداری نماید.
  • ب : شهروند خارجی حق تملک و یا اجاره اراضی را که در مناطق نظامی - امنیتی واقع شده اند را ندارد.
  • ج : شهروند خارجی میتواند تنها تا ۱۰ درصد از اراضی و املاک هر ناحیه/شهر را خریداری نماید.
  • د : شهروندان خارجی و یا شخصیت های حقوقی ثبت شده در خارج از ترکیه میتوانند از مالکین و موسسات مالی (بانک) معتبر درخواست خرید اعتباری داشته باشند و قانون محدودیتی در این مورد ندارد.

مدارک مورد نیاز جهت انتقال سند

  • سند ملک مورد نظر بعد از خرید ملک در ترکیه و یا نامه تاییده سازمان ثبت اسناد در مورد احراض مالکیت، مالک با جزئیات کامل آدرس، مساحت و محل واقع شدن ملک با مختصات
  • پاسپورت با ارائه ترجمه رسمی به زبان ترکی
  • برگه پایان کار و تسویه حساب مالیات-عوارض از شهرداری مربوطه
  • ارائه بیمه نامه اجباری زلزله ویلا،خانه،آپارتمان، دفتر…
  • دو قطعه عکس فروشنده (۴*۶)
  • دو قطعه عکس خریدار که می بایست حداثکر مربوط به ماه پیش باشد (۴*۶)
  • حضور مترجم همزمان در صورت عدم صحبت طرفین به زبان ترکی استانبولی
  • در صورت حضور وکیل طرفین، اصل و کپی وکالت نامه همراه با ترجمه رسمی با تایید وزارت خارجه و دادگستری کشور صادر کننده.
مدارک مورد نیاز برای انتقال سند

شرایطی که باعث می شود ملک و عقود مربوطه کان لم یکن طلقی شوند عبارتند از:

  • اگر عقود و ملک مورد معامله باعث نقض و شکسته شدن قانونی شده باشد
  • عدم تایید ملک یا معامله از سوی وزارتخانه و ارگان های امنیتی
  • پایان یافتن مهلت قانونی برای شروع پروژه یا پروژه‌ها معرفی شده به وزارتخانه مربوطه
  • عدم پایان کار طبق برنامه ارائه و ثبت شده به وزارتخانه مربوطه

مزایای خرید ملک در ترکیه

اینکه آمار خرید ملک در ترکیه توسط اتباع خارجی بالا رفته بی دلیل نیست، قطعا همه افراد میخواهند در یک کشوری ملک خریداری کنند که سودآور باشه و ضررنکنند. بعضی از افردا برای سرمایه گذاری در ترکیه ملک خریداری می کنند.(اگر تاکنون مقاله آیا خرید ملک در ترکیه سرمایه گذاری خوبی است؟ را نخوانده اید پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.)

  • قیمت مناسب آپارتمان و ملک ها
  • انجام فرایند خرید ملک بدون دردسر
  • هزینه پایین زندگی در ترکیه
  • درآمد مناسب مشاغل در ترکیه
  • اخذ تابعیت ترکیه از طریق خرید ملک

اخذ اقامت ترکیه پس از خرید ملک

 

بعد از اتمام مراحل خرید ملک ترکیه، درخواست اقامت فرد در اداره مهاجرت ترکیه مورد قبول قرار می گیرد. به این معنی که به شما اقامت یکساله با کیملیک کارت یا کارت اقامت ترکیه تعلق می گیرد. و بعد از آن شما می توانید برای شهروندی ترکیه و دریافت پاسپورت ترکیه اقدام کنید. شهروندی شما در صورتی مورد تایید قرار می گیرد که ملک خریداری شده توسط فرد تا سه سال به فروش نرسد در غیر اینصورت نمی توانید شهروندی ترکیه را دریافت کنید.

 
اقامت ترکیه پس از خرید ملک

خرید قسطی ملک در ترکیه

گاهی اوقات ممکن است اتباع خارجی که قصد خرید ملک در ترکیه را دارند سرمایه کافی را ندارند، اینجاست که به شما خرید ملک قسطی را به شما پیشنهاد میکنیم. شما می توانید اول با پرداخت 30 تا 40درصد از کل مبلغ را به عنوان پیش پرداخت، پرداخت کنید و مابقی را برای شما قسط بندی می کنند. بیشتر اوقات مدت زمان پرداخت قسط ها از یکسال تا سه سال می باشد اما بازهم نظر صاحب ملک ممکن است تغییر کند و مدت زمان را بلند یا کوتاه مدت اعلام کند.

خرید ملک در ترکیه با وام بانکی

شما می توانید با دریافت وام بانکی، هزینه خرید ملک خود را تامین کنید. به این نکته دقت کنید که اگر شما مسلط به زبان ترکی نیستید در انجام مراحل بانکی ممکن است با مشکل برخوردکنید. اولین کاری که باید بکنید این است که بانک را برای دریافت وام انتخاب کنید سپس تمام مدارک مربوط به ملک موردنظر را آماده کنید. سپس به بانک مراجعه کنید و فرم درخواست وام را پر کنید بعد از ارزش گذاری ملک موردنظر فرم را امضا کنید.

چگونگی و فرآیند خرید ملک در ترکیه

خریدار جهت خرید ملک در ترکیه می بایست دارای تابعیت یکی از کشور های مجاز به خرید ملک در ترکیه در این کشور باشد. اتباع ایرانی جزو شهروندان مجاز می باشند.درخواست مالک و یا وکیل قانونی او می بایست، درخواست خود مبنی بر ارائه اقدامات مقدماتی انتقال سند را پیش از انجام هرگونه عقدی در سازمان ثبت اسناد و املاک ارائه کند. در صورت عدم ارائه درخواست در زمان مقرر، انتقال سند با تاخیر مواجه خواهد شد.

فرایند خرید ملک در ترکیه

موارد الزامی در مورد وکالت نامه

اگر خریدار و یا فروشنده شهروند ترکیه و ساکن خارج از کشور می باشند، وکالت نامه می بایست توسط سفارت در کشور مبدا صادر و ثبت شده باشد اگر کشور صادر کننده وکالت نامه عضو معاهده لاهه مورخ ۵ اکتبر ۱۹۶۱ باشد احتیاجی به ارائه نامه رسمی از سوی آن کشور نمی باشد. (کشور جمهوری اسلامی ایران عضو این معاهده نمی باشد) اگر کشور صادر کننده ی وکالت نامه عضو معاهده لاهه مورخ ۵ اکتبر ۱۹۱ نباشد، وکالت نامه و سایر مدارک می بایست، همراه با ترجمه رسمی،به تایید وزارت امورخارجه و دادگستری و همچنین کنسولگری و یا سفارت جمهوری ترکیه در آن کشور رسیده باشد.

فرایند وکالت نامه خرید خانه در ترکیه

هزینه های خرید ملک در ترکیه

از جمله هزینه های خرید ملک در ترکیه این است که خریدار و فروشنده می بایست بعد از خرید خانه طبق قانون ۴۹۲ قانون نقل و انتقال مالکیت سازمان ثبت اسناد و املاک مصوب سال ۲۰۱۳، ۳ درصد از ارزش واقعی را می بایست پرداخت کنند. این مبلغ نمی تواند کمتر از مبلغ پرداختی در برگه تسویه حساب عوارض که توسط شهرداری صادر می شود باشد.مالیات سرمایه در گردش و مالیات خرید ملک در ترکیه می بایست در محل پرداخت شود هزینه استعلام عدم واقع شدن ملک در اراضی ارتش ترکیه، که توسط سازمان نقشه برداری و ثبت اراضی انجام می پذیرد معادل ۳۲۵ لیر ترکیه برای سال ۲۰۱۹ می باشد.

هزینه ها خرید ملک در ترکیه

شرایط خرید خانه در ترکیه

افرادی که قصد خرید ملک در ترکیه را دارند باید واجد شرایطی باشند و طبق قوانین مراحل خرید ملک را طی کنند. به این دلیل که کشور ترکیه با توجه به اصل تقابل به اتباع خارجی اجازه خرید ملک را می دهد. منظور از اصل تقابل این است که کشورهای که به شهروندان کشور ترکیه امکان خرید ملک را می دهند، ترکیه نیز به شهروندان آن کشور امکان خرید ملک را می دهد. اشخاص حقیقی خارجی زمانی می توانند برای خرید ملک اقدام نمایند که مناطق موردنظر از نظر دولت ترکیه مجاز باشد. اگر در ملک خریداری شده هیچ سازه ای موجود نباشد، به فرد متقاضی 2سال زمان داده می شود تا برای ساخت خانه اقدام کند. و تنها در این صورت می تواند اقمت ترکیه را دریافت کند.

  • فرد متقاضی باید مدارک را کامل ارائه کند.
  • باید دارای سن قانونی باشد.
  • طبق قوانین پیش بروند و قوانین را نقض نکنند.
  • در مناطقی که دولت ترکیه مجار کرده است ملک خریداری کنند.

آمار خرید ملک در ترکیه توسط اتباع خارجی

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده توسط سازمان آمار ترکیه در طول 9 ماه، 43 درصد افزایش فروش ملک را داشته اند. جمعا 6630 ملک به فروش رسیده و بیشترین آمار خرید را ایران داشته. ایرانیان 1323 ملک را خریداری کرده و مابقی اعداد مربوط به کشورهای دیگر می باشد. در عکس مقابل می توانید نمودار مربوط به خرید ملک در ترکیه را مشاهده کنید.

امار خرید ملک در ترکیه

چه کسانی در ترکیه ملک خریداری می کنند؟

بیشترین اتباع خارجی که در ترکیه ملک خریداری کرده اند ایرانیان بوده اند. و دلیل همه آنها برای خرید ملک متفاوت بوده و هرکدام بسته به دلایل خود اقدام به خرید ملک کرده اند. در ادامه چند دلایل خریداران را برای شما بازگ خواهیم کرد:

  • افرادی که به دنبال سرمایه گذاری هستند.
  • افرادی که میخاهند با خرید ملک در کشور های خارجی سود کنند.
  • افرادی که به دنبال اخذ اقامت ترکیه هستند.
  • افرادی که سرمایه کافی را برای خرید ملک دارند.
  • افرادی که به دنبال منبع درامد هستند.
  • افرادی که میخواند به ترکیه مهاجرت کنند.

سایر موارد حائز اهمیت برای متقاضیان خارجی

خریدار و فروشنده می بایست بعد از خرید خانه طبق قانون ۴۹۲ قانون نقل و انتقال مالکیت سازمان ثبت اسناد و املاک مصوب سال ۲۰۱۳، ۳ درصد از ارزش واقعی را می بایست پرداخت کنند. این مبلغ نمی تواند کمتر از مبلغ پرداختی در برگه تسویه حساب عوارض که توسط شهرداری صار می شود باشد.مالیات سرمایه در گردش می بایست در محل پرداخت شود هزینه استعلام عدم واقع شدن ملک در اراضی ارتش ترکیه، که توسط سازمان نقشه برداری و ثبت اراضی انجام می پذیرد معادل ۳۲۵ لیر ترکیه برای سال ۲۰۱۹

املاک شرکتی ترکیه

طبق ماده ۳۵ قانون ۲۶۴۴ ثبت اسناد و املاک ترکیه، تمامی شرکت های ثبت شده در ترکیه می توانند اقدام به خریداری و ثبت سند به نام ایشان کنند.صاحبان خارجی تجارت های ثبت شده در این کشور جمهوری ترکیه میتوانند با توجه به قوانین این کشور منوط به رعایت کامل قوانین داخلی کشور مبدا، اقدام به خرید ملک تحت عنوان شرکت در ترکیه با پشتیبانی قوانین خاص نمایند این قانون ها عبارتند از :

  • قوانین مربوط به سوخت-نفت به شماره ۶۳۲۶
  • قوانین مربوط به صنعت گردشگری به شماره ۲۶۳۴
  • قوانین شهرک های صنعتی به شماره ۴۷۳۷
املاک شرکتی در ترکیه

هیچ گونه محدودیت در مورد اعطای اعتبارات بانکی و مالی از سوی موسسات ترک به شرکت های خارجی در قوانین دیده نشده است.سایر شرکت های غیر تجاری از جمله : انجمن ها، بنیاد هاو… شامل قوانین تجاری نمی شوند و بر همین اساس نمی توانند ملک و یا سندی را به نام داشته باشند

اولین قدم برای اقامت ترکیه داشتن مسکنی مناسب برای زندگی است که مسکن مورد نظر میتواند به صورت اجاره و یا خرید ملک در ترکیه باشد. در این خصوص میتوان گفت که داشتن مشاوری خوب و دلسوز و آشنا به منطقه میتواند در تسریع و برآورده کردن خواسته شما عزیزان موثر باشد.یکی از نکات بسیار مهم در مورد ثبت سند در اداره اسناد ترکیه داشتن مترجم رسمی از دادگاه های این کشور است لذا داشتن مترجم اجباری بوده . این امر موجب میشود که عزیزان با خیال آسوده نسبت به خرید ملک خود اقدام نمایند.مدیریت شرکت شایان که خود مترجم رسمی دادگستری و پنج محضر در استانبول میباشد در این امر شما عزیزان را یاری می نماید.

این اقامت با توجه به قانونی که در بالا توضیح دادیم به شهروندی ترکیه تبدیل میشود شما میتوانید به هر مبلغی در ترکیه خرید ملک انجام دهید به عنوان مثال از ۱ دلار تا ۲۵۰ هزار دلار به این معنی هست که به هر مبلغی که ملک پیدا کنید به شما اقامت میدهند اما اگه بالای ۲۵۰ هزار دلار خرید انجام دهید به شما در عرض ۴ ماه شهروندی ترکیه را میدهند. باید خاطر نشان کنم که شما ملکی که خریداری میکنید سند ملک ۳ سال در رهن دولت بوده و حق فروش آن را ندارید بعد از ۳ سال میتوانید ملک خود را بفروشید و پولتان را خارج کنید ویا در کار دیگری سرمایه گذاری کنید.

قوانین خرید ملک در ترکیه

بنا بر تصمیم وزارت کشور در رابطه با خرید خانه در ترکیه، موجبات اخذ اقامت دایم ترکیه و یا تابعیت ترکیه را با توجه به داشتن شرایط لازم اعم از خارج نشدن بیش از ۱۸۰ روز در ۵ سال از کشور ترکیه نداشتن هیچ گونه سوء پیشینه در ترکیه میتوانند تابعیت این کشور را دریافت کنند، اقامت ابتدایی خریدار + همسر و فرزندان به صورت موقت و یک ویا دو ساله قابل تمدید بدون نیاز به خروج از ترکیه می باشد.
مراحل دوم اقامت ترکیه به صورت سه ساله و در نهایت پس از اخذ مدارک و استعلامات لازم میتوانید درخواست اقامت دائم-تابعیت خود را پس از پنج سال به وزارت کشور ترکیه تسلیم نمایید.
شما پس از بررسی و انتخاب برای خرید ملک در ترکیه توافق در مورد نحوه پرداخت در موقع نوشتن توافقنامه، میتوانید واحد مورد نظرتان را رزرو کنید و ما جدول زمان بندی پرداخت را همراه با خریدار و فروشنده برای انتقال قطعی سند تنظیم می کنیم.
در صورت نیاز، میتوانیم با افتتاح حساب به نام مشتری و اخذ شماره مالیاتی امور پرداختی شما را برای مواردی مثل پرداخت قبوض آب،برق و.. تسهیل کنیم برای انتقال مالکیت و نوشته شدن قولنامه، هر دو طرف قرار داد موظف به حضور در دفتر املاک می باشند، در صورت عدم حضور خریدار، مشاور املاک میتواند با اخذ وکالتنامه رسمی در یکی از دفترخانه های ترکیه، اقدام به خرید از جانب وی نماید.
Tapu(برگه انتقال مالکیت) مهمترین مدرک مورد نیاز خریدار می باشد، که باید در هنگام اخذ آن به تمامی جزییات ذکر شده در آن دقت کند. در Tapu تمامی موارد از جمله وضعیت مالکیت، تاریخ انتقال و نام مالک ذکر می شود.

هزینه های انتقال مالکیت

مالیات انتقال سند در ترکیه ۴% مبلغ ارزش ملک می باشد. در قانون نقل و انتقالات اسناد به صراحت نقل شده میزان مالیات پرداختی باید در بین طرفین (خریدار و فروشنده) به صورت مساوی برای پرداخت تقسیم شود. روش های پرداخت توافقی نیز امکان پذیر می باشد.

عوارض شهرداری سالیانه یک بار قبل از آخرین روز ماه مه (May) هر سال باید پرداخت شود. این میزان حدود ۰٫۱ درصد از ارزش واقعی TAPU میباشد

هزینه شارژ تعمیر و نگه داری آپارتمان ها میتواند سالانه یک بار و یا به صورت ماهیانه پرداخت شود، این هزینه در آپارتمان های نوساز میتواند به صورت متوسط بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ لیر در ماه باشد.

شایان ذکر است، قیمت های ذکر شده در بالا، فقط برای اطلاع شما می باشد، احتمال کاهش و یا افزایش هزینه ها در زمان خرید ملک توسط شما امکان پذیر می باشد.

مواردی که هنگام خرید ملک باید به آن دقت کرد

  • به اندازه بودجه خود خرید کنید

قبل از خرید خانه به بودجه خود دقت کنید. چراکه درهنگام خرید باید مبلغی از ملک مورد نظر را پیش پرداخت کنید. و اگر درخواست وام کرداید شما را طبق اعتبار شما می سنجند. که آیا بدهی های خود را به موقع پرداخت خواهید کرد یا خیر و هرچه امتیاز اعتبار شما بیشتر باشد شانس بیشتری برای دریافت وام دارید.

  • مشاور املاک حرفه ای

سعی کنید از یک مشاور املاک حرفه ای کمک بگیرید مشاور املاک می تواند ملک مناسب شما بر اساس هزینه ای که می خواهید بکنید و منطقه ای که می خواهید زندگی کنید…را انتخاب کند و به شما معرفی کند. همچنین برای اینکه سریعتر کارها پیش برود مشاوره املاک می تواند به شما کمک کند. تیم شایانکو می توانند در زمینه مشاوره خرید ملک به شما کمک کنند تا در کمترین زمان بهترین ملک را خریداری کنید.

  • سند مالکیت

اگر ملک مورد نظر خود را پیدا کردید قبل از اینکه برای خریداقدام کنید حتما وضعیت خانه اینکه مالک آن چه کسی است؟سهامدار بودن یا نبودن؟رهن و…را بررسی کنید و مطمئن شوید که ملک موردی ندارد. مشاور املاک نیز دراین زمینه به شما کمک می کند که ملک را از همه نظر بررسی کنید و به مشکل برنخورید.

چهار دلیل برای خرید ملک در استانبول ترکیه

۱) اقتصاد قوی

 اولین دلیل برای خرید ملک در استانبول این است که امروزه کشور ترکیه هفتمین اقتصاد بزرگ در جهان و دومین اقتصاد بزرگ در مناطق نو ظهور اروپا است.اقتصاد طی پانزده سال گذشته بیش از سه برابر شده است.

این رشد در آینده امیدوار کننده تر است.ترکیه با رشد اقتصاد قوی خود، برای خریداران املاک مکانی امن را برای سرمایه گذاری پولشان آماده می کند.

بیش از بیست و پنج میلیون گردشگری که سالیانه از مناطق گردشگری این کشور بازدید می کنند، بازار املاک را تقویت می کنند و امکان قوی خرید ملک و یا اجاره را فراهم می کنند.

۲) هزینه زندگی

قیمت املاک فروشی در این کشور نسبت به دیگر کشور های اروپایی کمتر است و همچنین پوشاک نیز نسبت به ایران ارزان تر و با کیفیت تر می باشد، حمل و نقل نیز با مترو بوس (مشابه بی آر تی های ایران) اتوبوس، مینی بوس و دلموش (ون) و البته تاکسی صورت میگیرد؛ البته هزینه حمل و نقل با تاکسی  نسبت به سایر وسایل گران تر است. برای استفاده از این وسایل عمومی شما نیاز به آکپیل (کارت الکترونیک شهر استانبول) دارید.

۳) دسترسی آسان

ترکیه با موقعیت مرکزیش بین اروپا و آسیا قرار دارد و مکان ایده آلی برای خرید ملک است. کشور دارای سیستم حمل و نقلی در حال توسعه است. سفر های هوایی بین المللی و ملی به طور منظم و ارزان وجود دارد. ترکیه در تمام طول سال مکانی ایده آل برای پرواز از کشور های دیگر است.

۴) فعالیت های فرهنگی و تاریخی

شهرهای مختلف همسایه شمالی ایران میزبان مکان های تاریخی فراوان، طبیعت زیبا و آب و هوا، غذاهای سنتی، سواحل خیره کننده و دید به سواحل است.

در همه شهرهای بزرگ می توان فیلم ها، نمایشنامه ها، کنسرت ها، باله ها، اپراها و دیگر فعالیت های فرهنگی را یافت.

این جشنواره های محلی و فعایت های سنتی همچنان در حال افزایش است. همچنین ترکیه برای ورزش های جایگزینی مانند کوهنوردی، گلف، غواصی، قایقرانی و اسکی ایده آل است.

مشکلات و محدودیت های خرید ملک در ترکیه

خرید ملک در ترکیه ، باید با آگاهی و کسب اطلاعات کامل صورت پذیرد. در ابتدا برای جلوگیری از بروز مشکلات در خرید ملک و گرفتار شدن از طریق کلاهبرداران …
1. در قدم اول مشورت با یک وکیل و یا مشاور حقوقی که به قوانین ترکیه آشنایی کامل دارد را در اولویت قرار دهید .
2. قوانین مربوط به خرید املاک برای خارجی ها در ترکیه به دفعات مورد بازبینی قرار گرفته و مدام در حاله تغییر است . از این رو مشورت با یک وکیل یا مشاور آگاه بسیار حائذ اهمیت است .
3. باید دقت کنید که بیش از سی هکتار ملک در ترکیه را نمی توان قانونا مورد خرید و فروش قرار داد. همچنین ممنوعیت خرید و فروش ملک برای خارجیان در برخی مناطق اعمال می شود.
در صورت پرداخت هرگونه وجه در ابتدای پروسه سعی کنید وجه پرداختی خود را از طریق سیستم بانکی پرداخت کنید و اگر به دلیل مشکلاتی قادر به این کار نشدید، حتما رسید کتبی و مطمئنی از شخص دریافت کننده مبلغ، دریافت کنید .

4. همچنین سعی کنید انتقال نام ملک در اداره ثبت املاک (تاپو)، همزمان با پرداخت وجه نقدی صورت گیرد.

5. نکته حائز اهمیت دیگر این که وجه را به مالک ملک تحویل دهید نه به دلال و بنگاهی و واسطه ها.

6. قبل از پرداخت وجه و با راهنمایی مشاور از عدم وجود هرگونه بدهی ملک (اعم از بدهی های مالیاتی یا قبوض برق و گاز و آب….) اطمینان حاصل فرمایید. همچنین در قسمت توضیحات سند رسمی ملک ،در رابطه با اینکه ملک در رهن بانک یا شخص خاص نباشد اطمینان حاصل فرمایید .
تا حد امکان و با راهنمایی مشاورتان سعی کنید ملک مورد خریداری را از نزدیک دیده و با مشخصات سند تاپو انطباق دهید. بارها مشاهده شده که ملکی که در تاپو به نام خریدار انتقال داده شده با ملکی که فروشنده مدعی فروش آن بوده، متفاوت بوده است.

در این خصوص صحبت با همسایگان یا مستاجر احتمالی ملک هم راهگشا خواهد بود.
دقت کنید که ملک خریداری شده مشکل مربوط به شهرداری نداشته باشد.

مشاهده شده که هموطنان ملکی را خریداری نموده اند و پس از آن متوجه شده اند که ملک بدون مجوز شهرداری بنا شده و یا فاقد پایان کار و بدون رعایت اصول ایمنی است. در مواردی مشخص شده است که ملک در طرح شهرداری قرار دارد و فروشنده هم با شهرداری توافق نموده است!
در پایان مجددا تاکید می شود که رعایت همه موارد فوق از عهده شخص عادی خریدار خارج است و حدالامکان باید توسط وکیل یا مشاور حقوقی معتبر انجام گیرد.

ویدئوی خرید خانه در ترکیه

در یک ویدئوی دو دقیقه‌ای تمام مواردی که باید برای خرید ملک در ترکیه و اخذ پاسپورت این کشور از طریق خرید ملک بدانید را گردآوری کرده‌ایم.

پرسش و پاسخ های متداول

تملک و خرید اراضی برای تمامی اتباع خارجی بلامانع اعلام شد.

در مورد لیست شهروندان کشورهای مجاز به خرید ملک در جمهوری ترکیه می توانید از کنسولگری و سفارت در کشور مبدا سوال کنید و یا مستقیما با سازمان ثبت و نقشه برادری اراضی تماس بگیرید.

شهروندان خارجی می توانند هر نوع ملکی از جمله (خانه، تجاری، زمین و اراضی) را با کسب استعلام از مراجع مربوطه خریداری نمایند.

شهروندان خارجی که اقدام به خرید زمین برای ساخت ملک می کنند، می بایست طی ۲ سال اقدام به شروع ساخت پروژه معرفی شده به وزاتخانه نمایند.

هر شهروند خارجی می تواند تا مرز ۳۰ هکتار از اراضی را خریداری نماید.

شهروند خارجی حق تملک و یا اجاره اراضی را که در مناطق نظامی- امنیتی واقع شده اند را ندارد.

شهروند خارجی می تواند تنها تا ۱۰ درصد از اراضی و املاک هر ناحیه/شهر را خریداری نماید.

شهروندان خارجی و یا شخصیت های حقوقی ثبت شده در خارج از ترکیه می توانند از مالکین و موسسات مالی (بانک) معتبر درخواست خرید اعتباری داشته باشند و قانون محدودیتی در این مورد ندارد.

خریدار و فروشنده می بایست بعد از خرید خانه ۳ درصد از ارزش واقعی را پرداخت کنند. مالیات سرمایه در گردش می بایست در محل پرداخت شود؛ هزینه استعلام عدم واقع شدن ملک در اراضی ارتش ترکیه، که توسط سازمان نقشه برداری و ثبت اراضی انجام می پذیرد معادل ۳۲۵ لیر ترکیه می باشد.

استانبول اقتصاد قوی داشته و زمینه رشد برای آن فراهم است؛ بنابراین محل امنی برای سرمایه گذاری به شمار می رود. هزینه زندگی در استانبول نسبت به امکاناتی که دارد پایین است. دسترسی آسان ویژگی دیگری است که استانبول را برای سرمایه گذاری ایده آل می کند. فعالیت های فرهنگی و تاریخی بیاری نیز در این منطقه اتفاق افتاده و بستر فرهنگی مناسبی مهیا است.

4 دیدگاه ها

    • سلام دوست عزیز، با مشاورین شایان از طریق شماره 905382006994 تماس بگیرید. صفر تاصد خرید ملک را برای شما بازگو خواهند کرد.

  • سلام دوستان، بنده اگر بخوام از طریق خرید ملک پاسپورت بگیرم، قیمت خانه حداقل باید چقدر باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان