بهترین پارک های استانبول ترکیه

مشاوره رایگان تلفنی

هفت روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۸

فهرست مطالب
بهترین پارک های استانبول ترکیه

فهرست مطالب

بهترین پارک های استانبول ترکیه

 

در استانبول پارک ها و بوستان های کوچک و بزرگی به چشم می خورند که قدمت برخی به امپراتوری عثمانی بر می گردد و برخی همین تازگی ساخته شده اند. از آن جا که تعداد این پارک ها بسیار است، در اینجا در لیستی ۱۰ تایی به معرفی بهترین و محبوب ترین بوستان های استانبول می پردازیم و باقی آن ها را در لیستی دیگر به شما معرفی خواهیم کرد.

 

۱- پارک گولهانه | Gülhane Park

پارک گولهانه یکی از پربازدیدترین پارک های شهر استانبول است که در بخش تاریخی این شهر قرار داشته و نام خود را از کلمه ای پارسی به امانت گرفته است. گولهانه زمانی سایبان رز و باغ سلطنتی کاخ توپکاپی بود و جلال و جبروتی امپراتوری وار داشت. این پارک همچنین یکی از قدیمی ترین و وسیع ترین پارک های شهری استانبول است که در آن باغات و بخش های مختلفی به چشم می خورد. جالب است بدانید که گولهانه همان کلمه «گلخانه» است که به صورت ترکی تلفظ می شود.

پارک تاریخی گولهانه در منطقه امینونو ( Eminonu ) استانبول و درست در کنار کاخ توپکاپی قرار دارد. ورودی جنوبی پارک به سوی کاخ توپکاپی‌ بوده و اتفاقا این ورودی یکی از بزرگترین دروازه های کاخ است. می توانید پس از بازدید از پارک گولهانه، به مجموعه موزه‌های باستان‌شناسی، مسجد ایا ایرنه و مسجد ایا صوفیه سر بزنید، چرا که فاصله بسیاری کمی از یک دیگر دارند.

در سال های اخیر تغییرات و بازسازی جالب توجهی در پارک گولهانه ایجاد شد که در طی آن بخش های قدیمی پارک، باغ وحش و فان فار حذف شدند و در نتیجه به درختان کهنسال و زیبای پارک اجازه خودنمایی داده شد. استخر بزرگ گولهانه نیز زیباسازی شده و شکلی امروزی به خودش گرفته است.

Address: Istanbul, Cankurtaran Mh., ۳۴۱۲۲ Fatih/İstanbul, Turkey

پارک گولها

 

۲- پارک امیرگان | Emirgan Park

پارک امیرگان با وسعت ۴۷۰,۰۰۰ متر مربع یکی از پارک های بزرگ شهر استانبول است که به سبب گل های لاله رنگارنگش شهرت دارد و در آن طیف متنوعی از درخت کاج، سدروس، صنوبر، بید و لیمو به چشم می خورد. این پارک بر روی تپه ای در بخش اروپایی استانبول قرار گرفته و با دیوارهایی احاطه شده است. درون این پارک زیبا دو تالاب جذاب و مصنوعی دیده می شود که در اطراف با بیش از ۱۲۰ گونه گیاهی زینت یافته اند.

قدمت پارک امیرگان به قرن ۱۷ میلادی بر می گردد که در این زمان به فرمانده ای از حکومت صفوی به نام امیر گون هان هدیه داده شد. نام این پارک در مرور زمان به امیرگان تغییر یافت. همچنین در طول زمان این پارک میان افراد مختلف دست به دست شد و بعدها در دهه ۱۹۳۰ به شهرداری استانبول هدیه داده شد.

علاوه بر گل ها و درختان جالب توجه، سه غرفه و عمارت چوبی به نام های عمارت زرد، صورتی و سفید در پارک امیرگان وجود دارد که یکی رستوران و دیگری کافه پارک هستند. مسیرهای پیاده روی و میزهای پیک نیک بسیار ، امیرگان را به یکی از بوستان های مورد علاقه مردم محلی بدل کرده است.

یکی از خاص ترین اتفاقات پارک امیرگان، جشنواره بین المللی گل لاله است که از سال ۲۰۰۵ هر ساله فرش رنگینی به امیرگان می افزاید و بسیاری را مجذوب خود می کند.

Address: Huzur, ۳۴۳۹۶ Şişli/İstanbul, Turkey

۳- پارک ببک | Bebek Park

پارک ببک در سواحل بسفر قرار دارد و یکی از بهترین پارک های شهر تاریخی استانبول است. این پارک در منطقه مرفه ببک قرار گرفته و به همین جهت به این نام مشهور شده است. در درون و اطراف پارک ببک گزینه های متفاوتی از کافه و رستوران در پیش روی شماست و همیشه جمعیتی زنده و سرحال از مردمان را خواهید دید.

پارک ببک در سال ۱۹۰۸ رو به مردم گشایش یافت و در سال ۲۰۰۸ نیز توسط تیمی از معماران ایتالیایی بازسازی شد. ببک فضای سبزی با مساحت ۸,۸۰۰ متر مربع دارد و امروزه با وجود درختان کهنسال راش، شاه بلوط و بلوط و دیگر گیاهان زینتی و بی نظیرش، به یکی از جاذبه های سبز شهر استانبول تبدیل شده است. دیگر بخش های پارک ببک مانند مسیرهای پیاده روی، محوطه حیوانات خانگی، زمین های بازی و زمین های پیک نیک در مجموع در حدود ۱۶,۰۰۰ متر مربع از وسعت پارک را به خود اختصاص می دهند.

Address: Misir konsoloslugu Yani, Istanbul, Turkey

پارک ببک

۴- پارک ییلدیز | Yildiz Park

پارک ییلدیز، محوطه ای وسیع و سرسبز است که با وجود پرندگان، خانواده های در حال پیک نیک، جیغ و فریاد کودکان سرمست و زوج های جوان و عاشق، ریتم شور و شوق زندگی را در آن به وضوح می شنوید.

بهترین زمان برای بازدید از پارک ییلدیز، ماه آپریل (اردیبهشت) است، چرا که شکوفه های دلربا، فضای پارک ییلدیز را عطرآگین و لاله های رنگارنگ زمین پارک را مزین کرده اند. در مرتفع ترین نقطه پارک وسیع ییلیدز، کاخ ییلدیز به چشم می خورد که خود مجموعه ای باشکوه از عمارت‌ها و ویلاهای امپراتوری عثمانی است. پارک ییلدیز نیز به عنوان بخشی از این کاخ عثمانی در قرن نوزدهم میلادی احداث شد و در حال حاضر یکی از وسیع ترین پارک های شهری استانبول می باشد.

بوستان ییلدیز در محله ای به همین نام و در میان دو کاخ عثمانی ییلیدز و جیراگان قرار گرفته است. بنابراین می توانید قبل یا پس از بازدید از این کاخ ها گردشی شاد و مفرح را در این پارک برای خود رقم بزنید.

درباره کاخ های نام برده بیش تر بدانید:

Address: Yıldız Mh., ۳۴۳۴۹ Beşiktaş/İstanbul, Turkey

پارک ییلدیز

۵- پارک تکسیم | Taksim Park

پارک تکسیم، بوستانی شهری است که در نزدیکی میدان تقسیم استانبول قرار دارد و یکی از جدید ترین و کوچک ترین فضاهای سبز شهری در منطقه بیوگلو می باشد. این پارک در محل سابق پادگان نظامی تقسیم و در سال ۱۹۴۳ ساخته شد. پارک تقسیم در بخش شمالی میدان تقسیم قرار گرفته و به سبک اروپایی مدرن بنا شده است.

در سال ۲۰۱۳ میلادی قرار شد که در محل پارک تقسیم، یک مرکز خرید ساخته شود که این برنامه اعتراضات و داستان های گسترده ای در پی داشت به گونه ای که به آشوب های خیابانی کشیده شد و در طی آن حوادث، ۸ نفر جان خود را از دست دادند، ۱۲ نفر دچار آسیب دیدگی در ناحیه چشم شده و در مجموع حدود ۸۵۰۰ نفر زخمی شدند.

پارک تکسیم وسعتی ۴ هکتاری دارد و امروزه همچنان پا برجاست.

Address: Gümüşsuyu Mah., ۳۴۴۳۷ Beyoğlu/İstanbul, Turkey

 

پارک تکسیم

۶- پارک طبیعت میحرابات | Mihrabat Tabiat Parkı

پارک طبیعت میحرابات، بیشه زیبایی است که مشرف بر بسفر بوده و مساحتی در حدود ۲۵ هکتار را می پوشاند. در این پارک دلنواز مجموعه متفاوتی از باغات و سرو های کهنسال، ارغوان های زیبا و درخت برگ بو به چشم می خورد.

این پارک زیبا در سال ۲۰۱۱ ساخته شد و در آن طیفی از فعالیت های جذاب چون کوهنوردی، دوچرخه سواری و پیک نیک امکان پذیر می باشد. همچنین زمین های روباز بسکتبال و فوتبال از دیگر امکانات این پارک پرطرفدار است. برای ورود به این پارک باید هزینه ای بپردازید. خوب است بدانید در پارک طبیعت میحرابات، رستوران، فست فود و محلی هم برای برگزاری کنسرت و مراسم عروسی وجود دارد.

Address: Kanlıca, Mihrabat Cd., ۳۴۸۱۰ Beykoz/İstanbul, Turkey

 

پارک میحرابات

۷- پارک ماکا | Macka ParkI

پارک ماکا، پارکی وسیع و شهری است که در محله شیشیلی استانبول و در نقطه ای مرتفع قرار گرفته است. پارک ماکا، فضایی دلنشین و چشم اندازی زیبا به فضای شهری استانبول دارد و استخرهای زینتی، تله کابین و گیاهان قشنگش، این پارک را به یکی از پارک های جذاب شهر بدل می کند.

در پارک ماکا مسیرهایی تعبیه کرده اند که برای پیاده روی، نرمش، دو و پیاده روی با سگ ها بسیار مناسب است. به همین دلیل هنگامی که پا به درون پارک بگذارید، بسیاری را می بینید که با سگ های خود به پارک آمده اند. از دیگر امکانات قابل توجه پارک ماکا محوطه بازی کودکان، محوطه پیک نیک، رستوران، کافه و زمین بازی است.

بسیاری از عکاسان، پارک ماکا را برای پاییز، غروب و روزهای برفی اش دوست دارند.

Address: Harbiye Mh., Macka Vadisi, Istanbul, Turkey

پارک کاما

۸- پارک فتحی پاشا | Fethi Paşa Korusu

فتحی پاشا، پارکی دلفریب و وسیع با ۱۶ هکتار فضای سبز است که اشرافی دوست داشتنی به منظره بسفر دارد. این پارک در منطقه آسیایی استانبول قرار داشته و بین محله های اوسکودار و بیلربی می باشد. پارک فتحی پاشا به سبب درختان فراوان و متعددش، با عنوان مخزن اکسیژن شناخته می شود!

خوب است بدانید که بسیاری از شهروندان استانبول آخر هفته های خود را در این پارک زیبا می گذرانند.

از امکانات پارک فتحی پاشا می توان به دو زمین بازی کودکان، دو زمین ورزشی، یک زمین بسکتبال و یک رستوران و کافه اشاره کرد.

Address: Kuzguncuk, ۳۴۶۷۴ Üsküdar/İstanbul, Turkey

پارک فتحی پاشا

۹- پارک اولوس | Ulus Parki

قدم زدن در میان فضای سبز و با منظره ای از بسفر در پیش چشمان، پارک اولوس را به یکی از پارک های محبوب استانبول بدل می کند. تنها با چند دقیقه رانندگی بر بالای تپه ارتاکوی، منظره دوست داشتنی بسفِر در مقابل شما قاب می شود. پارک اولوس، مکانی دوست داشتنی برای گشت و گذار و عکاسی است.

اگر خسته شدید و دلتان قدری نوشیدنی بر فراز شهر استانبول خواست، کافیست به کافه اولوس بروید و از گردش پارکی خود لذت ببرید. گرچه غذاهای کافه خیلی قابل توجه نیستند، اما ترکیب بسفر و درختان سبز غیر قابل اجتناب است. رستورانی نیز کمی پایین تر از تپه و درون پارک به چشم می خورد که با وجود قیمت های نسبتا بالا، اما غذای بسیار خوبی سرو می کند.

شاید بتوان گفت بهترین زمان برای بازدید از پارک اولوس درست پیش از غروب آفتاب باشد. در یک بعدازظهر بساط چای و قهوه را پهن کنید و از انوار نارنجی و سرخ خورشید لذت ببرید و درست کمی بعد، شهر استانبول و بسفر را غرق در نور خواهید یافت.

Address: Ulus Mah. Ahmet Adnan Saygun Caddesi ۱. Ulus, Istanbul, Turkey

پارک اولوس

۱۰- پارک فنرباغچه | Fenerbahce Park

پارک فنرباغچه یکی از بزگ ترین پارک های بخش آناتولی استانبول است که درست در کناره دریای مرمره قرار دارد. این پارک در میان محلی ها و به خصوص روزهای آخر هفته طرفدار زیادی دارد و کافه های ساحلی آن قابل توجه است. پارک فنرباغچه با پلی به دماغه فنرباغچه متصل می شود و گویی این پارک بر روی جزیره ای قرار دارد.

میزهای پیک نیک و زمین بازی کودکان در پارک فنرباغچه از جمله گزینه های مورد علاقه خانواده هاست و کافه های پارک را بسیاری دوست دارند.

Address: Fenerbahçe Mah, Tur Yolu Sk., ۳۴۷۲۶ Kadiköy/Kadıköy/İstanbul, Turkey

پارک فنرباغچه

۱۱-پارک مینیاترک استانبول

پارک مینیا ترک در ۲ می ۲۰۰۳ در زمینی به مساحت ۶۰,۰۰۰ متر مربع در شمال شرقی شاخ طلایی استانبول تاسیس شد، ۱۵,۰۰۰ متر مربع از این پارک مخصوص ماکت های مینیاتوری است که از بزرگ ترین پارک های مینیاتوری جهان است و ۱۲۲   مدل در آن وجود دارد که همگی در مقیاس ۱ به ۲۵ کوچک شده اند، این ماکت ها مدل های کوچک شده بناهای معماری دوران عثمانی هستند، ۵۸ اثر این پارک برای استانبول،  ۵۲ اثر برای آناتولی، ۱۲ اثر برای سرزمین های عثمانی است که کاملا در بیرون ترکیه هستند.

در این پارک میراث فرهنگی و تاریخی این کشور در ماکت هایی به نمایش در آمده که بازدید از آن ها بسیار لذتبخش است و در یک مکان می توانید همه آثار را یکجا ببینید. همچنین یک پل کوچکی در گوشه ای از پارک وجود دارد که کپی پل بسفر بین اروپا و آسیاست. هزینه ورودی این پارک ۱۰ لیر ترکیه ( ۷ دلار آمریکا) و برای شهروندان ۵ لیر ترکیه می باشد.

Address: Sütlüce, İmrahor Cd., 3445 Sütlüce – Beyoğlu/İstanbul, Turkey

پارک مینیا ترک

۱۲-پارک گزی استانبول

پارک گزی از پارک های شهری است که در کنار میدان تکسیم استانبول قرار دارد، این پارک از کوچک ترین پارک های استانبول و آخرین فضاهای سبز منطقه بی اوغلو است، در محل فعلی این پارک قبلا سرباز خانه نظامی تکسیم وجود داشته و در بین سال های ۱۵۶۰ تا ۱۹۳۹ هم در شمال محل فعلی پارک قبرستان ارامنه بوده که در سال ۱۹۳۹ برای ساخت این پارک تخریب شد. در چند سال گذشته قرار بود این پارک را برای ساختن مرکز خرید خراب کنند که با اعتراضاتی که با تجمع در این پارک انجام شد این کار صورت نگرفت.

Address: Gümüşsuyu Mah., Taksim Meydanı, ۳۴۴۳۷ Beyoğlu/İstanbul, Turkey

پارک گزی استانبول

۱۳-جنگل بلگراد

جنگل «بلگراد» (Belgrad) در ۱۵ کیلومتری شمال غربی استانبول در منطقه Çatalca Peninsula واقع شده و یکی از بکرترین و زیباترین جنگل‌های استانبول به شمار می‌آید. این جنگل با درختان سر به فلک کشیده‌اش و مسیرهای پیاده‌روی بسیار زیبا، محل تفریح و ورزش ایده‌آلی به شمار می‌آید. در دل جنگل بلگراد ویرانه‌هایی از زمان عثمانی‌ها، رومیان و بیزانتین (امپراطوری روم شرقی) به چشم می‌خورد که نشان از قدمت بالای این جنگل دارد. اگرچه جنگل بلگراد کمی از مرکز شهر دور است ولی طبیعت بکر، آرامش محیط و فضای دلنشین جنگل ارزش پیمودن مسافت ۱۵ کیلومتری را دارد.

جنگل بلگراد در تمامی فصول با زیبایی‌های خاص خود محل مناسبی برای تفریح است. برای رفتن به جنگل بلگراد سریع‌ترین و آسان‌ترین روش استفاده از تاکسی یا خودروی شخصی است. فاصله مرکز شهر تا جنگل بلگراد حدود ۳۵ دقیقه است. البته از میادین اصلی مثل تکسیم نیز اتوبوس‌هایی به مقصد جنگل بلگراد وجود دارد. اتوبوس‌های مسیر Sarıyer به Bahçeköy نیز می‌توانند شما را به بلگراد برسانند. همچنین در آخر هفته‌ها تورهای مختلفی برای سفر به این مکان زیبا وجود دارند که می‌توان از آنها استفاده کرد.

Address: Bahçeköy, 34453 Sarıyer/Istanbul, Turkey

پارک جنگلی بلگراد

۱۴-پارک جنگلی بیکوز

پارک جنگلی «بیکوز» (Beykoz) در محله بیکوز در سمت آسیایی استانبول واقع شده است. این پارک در زمان سلطان عبدالحمید دوم توسط یک معمار فرانسوی طراحی و اجرا شده است. در محوطه پارک استخرها، ساختمان‌های قدیمی، سالن تئاتر و کافه رستوران‌هایی برای استفاده عموم وجود دارد.

پارک بیکوز با مساحتی حدود ۶۹ جریب یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های منطقه آسیایی است. پارک بیکوز یکی از آسان‌ترین دسترسی‌ها با وسایل نقلیه عمومی را دارد. اگر از سمت اروپایی قصد سفر به پارک بیکوز را دارید از طریق اسکله‌های امینونو یا کاباتاش یا بشیکتاش می‌توانید به سمت آسیایی و پارک بیکوز بروید. همچنین اتوبوس‌هایی از مبدأ اسکودار شما را به پارک بیکوز می‌رسانند.

پارک بیکوز

۱۵-پارک کاله مگدان

در یک روز آفتابی و گرم تابستان می‌توانید روی یک صندلی راحتی در بخش شرقی که به عنوان کاله مگدان کوچک شناخته می‌شود، کنار قلعه «ویجتا زوزوریچ» (Cvijeta Zuzorić Pavilion) بنشینید و از تماشای محیط اطراف خود لذت ببرید. همچنین می‌توانید در نمایشگاه‌های هنری که در این ساختمان زرد زیبا برگزار می‌شود، شرکت کرده و یا فرزندان خود را به باغ وحش بلگراد ببرید تا از دیدن حیوانات عجیب و جالب لذت ببرند. این باغ وحش به خاطر داشتن طیف وسیعی از حیوانات سفید معروف است؛ به گونه‌ای که این حیوانات به نماد شهر تبدیل شده‌اند؛ زیرا بلگراد به معنی «شهر سفید» است.

کمی پایین‌تر و سمت چپ قلعه بزرگ، پارک گاله مگدان بزرگ قرار دارد. می‌توانید کنار درختان قدم بزنید و از موسسات مختلف از جمله موزه نظامی و موزه جنگلداری و شکار، دیدن کنید. با دقت به اثر تاریخی «تشکر از فرانسه» نگاه کنید که متشکل از یک ستون سفید رنگ بزرگ و یک مجسمه زنانه روی آن است.

از ارگ تاریخی کاله مگدان که شاهد حدود 115 جنگ بوده و به طرز شاهانه‌ای در پشت آن ایستاده، عکس بگیرید. به علت جنگ‌های متعدد این مکان در طول قرن‌ها بارها بازسازی شده است. در یک کافه توقف کنید و از فضای زنده و شاداب محیط که در تضاد کامل با تاریخ غم‌انگیز بنا است، لذت ببرید.

این پارک علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، زمین‌های بازی خوبی برای کودکان و میزهای شطرنج زیبایی نیز برای بزرگسالان دارد. در زمستان، جوانان می‌توانند در اطراف باغ وحش به اسکی و سورتمه‌سواری و یا در نزدیکی برج «ساهات» (Sahat – برج ساعت) به اسکی روی یخ بپردازند. همچنین این باغ خانه سنجاب‌ها و سایر حیوانات کوچک است که با انداختن غذا می‌توانید آنها را از نزدیک ببینید.

 

دسترسی به پارک کاله مگدان

پارک کاله مگدان در 5.6 کیلومتری شمال بخش مرکزی شهر بلگراد بنا شده است و شما می‌توانید با تراموا یا اتوبوس به این پارک زیبا بروید. اگر مایل باشید می‌توانید همراه یک تور کوچک گردشگری نیز به دیدن این پارک زیبا بروید. تورهای گردشگری معمولاً از قطارهای کوچک برای رفتن به پارک استفاده می‌کنند.

پارک کاله
برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید
logo shayan
logo shayan

ارائه دهنده خدمات مهاجرتی و اقامتی برای ایرانیان در کشور ترکیه که شامل خدمات: خرید ملک، رهن ملک، شهروندی، تحصیل، پزشکی و ... در کشور ترکیه.

اقامت ترکیه

اخد اقامت ترکیه

خرید مسکن در ترکیه

خرید ملک در ترکیه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان