هزینه زندگی در کشور ترکیه

مشاوره رایگان تلفنی

هفت روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۸

فهرست مطالب
هزینه زندگی در کشور ترکیه

فهرست مطالب

همان طور که می دانید هزینه زندگی در کشور ترکیه مانند تمامی کشور های دیگر در شهر ها و مناطق مختلف متفاوت است. به عنوان مثال استانبول، ازمیر و آنکارا از شهر های گران ترکیه به حساب می آیند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی متوسط هزینه زندگی در ترکیه و هزینه زندگی در ترکیه به تومان بپرداریم و در ادامه مقایسه ای از هزینه های زندگی در ترکیه و ایران داشته باشیم. با ما همراه باشید.

زندگی در کشور ترکیه

همانطور که میدانید هزینه زندگی در کشور ترکیه در مواردی بسیار شبیه به کشور عزیزمان ایران می باشد. با این تفاوت که هزینه اجاره ملک در ترکیه  به مراتب مناسب تر از ایران است. به طور مثال برای اجاره یک آپارتمان فرد نیازی به پرداخت رهن به گونه ای که در ایران است ندارد و می تواند با پرداخت دو ماه کرایه بیشتر به عنوان ودیعه و یا دیپوزیت نسبت به اجاره آپارتمان خود اقدام کند. در مورد هزینه پوشاک هم همین امر توجه چشمگیری نسبت به ایران دارا می باشد.

همچنین بخوانید: همه چیز درباره کشور ترکیه 2024 / از تور تفریحی تا شرایط اقامت

هزینه یک ماه زندگی در ترکیه

از آنجایی که بسیاری از عزیزان نیاز به دانستن اطلاعات دقیق تری نسبت به هزینه زندگی در کشور ترکیه را دارند. ما برآن شدیم تا با محاسبه مو شکافانه تر به بررسی ریز هزینه زندگی در استانبول در منطقه ی بیلیک دوزو به طور نرمال برای یک نفر را محاسبه کنیم.

هزینه مسکن

یک خواب در حدود هفتاد متر در منطقه بیلیک دوزو بین 700 تا 1000 لیر میباشد که میتوان خانه ی دو خواب نیزدر این میان پیدا کرد. قابل توجه است که این منطقه مورد پسند بسیاری از هموطنان عزیزمان میباشد و ما با در نظر گرفتن میانگین ماهی 800 لیر خانه را در نظر میگیریم که حداقل مبغ خرید ملک در ترکیه را بدانید.

هزینه های زندگی در ترکیه

هزینه آب و برق و گاز در ترکیه

در کشور ترکیه هزینه ی سوخت کمی بیشتر از ایران است به طوری که اگر در مصرف آن صرفه جویی نکنیم میتواند مبلغ قابل توجهی از بودجه مارا به خود اختصاص دهد. برق برای یک واحد به طور معمول از 40 لیر تا 70 لیر و برای گاز در زمستان 120 تا 150 لیر که در تابستان گاز به زیر 100 لیر کاهش پیدا خواهد کرد.برای آب هم مبلغ 100 لیر را میتوان در نظر گرفت. ناگفته نماند که این مبالغ میتواند بسته به نوع مصرف ما کاهش و یا افزایش داشته باشند.

هزینه خورد و خوراک در ترکیه

در استانبول که تقریبا شهر گرانی طلقی میشود هزینه خوراک تقریبا با ایران برابری داشته و در مواردی حتی ارزان تر نیز میباشد به طور میانگین اگر یک نفر هفته ایی یک کیلو گوشت مصرف کند گشت را کیلویی 55لیر مرغ کامل و متوسط را 15 لیر میتوان در نظر گرفت که این به طور دقیق اگر بخواهیم در نظر بگیریم برای یک خانواده چهار نفری از مرغ و گوشت گرفته تا سبزی جات و مواد شوینده و بهداشتی میتوان هفته ای 150 تا 200 لیر را در نظر بگیریم برای یک خانواده 3 یا 4 نفره .

هزینه مواد غذایی در ترکیه را می توان به دو بخش تقسیم کرد.

  1. مواد اولیه برای پخت وپز : هزینه خرید مواد اولیه برای پخت و پز با ایران برابر است و گاهاً در شهرهای ارزان تر مانند آنکارا و ازمیر این هزینه با توجه به کیفیت و تنوع اجناس در مقایسه با تهران قیمت مناسب تری دارند.
  2. صرف غذا در رستوران: هزینه صرف غذا در رستوران های ترکیه با توجه به کیفیت آن ها و ارایه خدمات قابل توجه است و این مورد در شهری مانند استانبول چشمگیرتر است. از آنجا که دانشگاه های دولتی دارای امکانات سلف سرویس می باشند لذا استفاده از امکانات دانشگاه برای دانشجویان مقرون به صرفه می باشد.

هزینه حمل و نقل در ترکیه

همانطور که میدانید استانبول شهر شلوغ و پر رفت و آمدی است لذا بیشتر مردم از وسایل نقلیه عمومی استفاده میکنند که هم بسیار سریع و راحت است و هم شما به تمام نقاط شهر دسترسی خیلی خوبی را دارید که اگر درساعات ترافیک رفت و آمد کمتری داشته باشید ازسفر های درون شهری لذت خواهید برد.اگر شخصی در روز چهار مسیر مترو را سوار شود یعنی دو بار رفت و دو بار برگشت را داشته باشد مبلغ 8 لیر را میتوان میانگین در نظر گرفت یعنی ما 240 لیر اگر هر روز ماه را در رفت و آمد باشد که طبیعتأ این مبلغ کمتر نیز خواهد بود .

هزینه پوشاک و لباس در ترکیه

ترکیه یکی از تولییدکنندگان پوشاک و البته جین در دنیاست به همین دلیل خرید لباس و کفش های تولید شده در ترکیه برای شهروندان این کشور و ایرانیان بسیار مقرون به صرفه و مناسب و همچنین ارزانتر از ایران داست .

هزینه بهداشت و پزشکی در ترکیه

هزینه ی بیمه درمانی در ترکیه به طور کامل به نوع بیمه ی انتخابی و هزینه ای که برای آن می پردازید دارد. طبق قانون حاکم بر کشور ترکیه، کلیه ی افراد زیر هفده سال و بالای شصت و پنج سال نیازی به پرداخت هزینه برای بیمه شدن نداشته و بیمه ی آن ها کاملا رایگان خواهد بود. در غیر این صورت باقی افرادی که در بازه ی زمانی بین این سنین قرار می گیرند، مجبور به پرداخت هزینه برای بیمه درمانی هستند. به طور کلی هزینه ی بیمه درمانی برای افراد بین هجده تا شصت وپنج سال ، بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ لیر در سال خواهد شد.

مواردی از جمله حوادث طبیعی شامل این گونه بیمه ها نمی شود. برای مثال سیل، زلزله، آتشفشان، رانش زمین از جمله این موارد هستند. هم چنین حوادثی چون جنگ، شورش، اغتشاش عمومی، اقدامات تروریستی و فعل و انفعالات هسته ای نیز از جمله مواردی هستند که توسط بیمه درمانی مورد پوشش قرار نمی گیرند. هم چنین انجام ورزش های حرفه ای و یا ورزش هایی که خطرناک تلقی می گردند مانند اسکی، پرش با چتر، صخره نوردی و … جز این موارد هستند.

قیمت بنزین در ترکیه

قیمت بنزین در سالهای گذشته همرا ه با افزایش قیمت دلار دراین کشور افزایش بی سابقه ای داشته است حتی سایر سوخت ها(گازوئیل و ا ال.پی.جی) ظرف سه سال گذشته در این کشور ۲۰% افزایش داشته است..البته ترکیه کشوری قانونمند است و قیمت های سوخت توسط سازمان تنظیم و کنترل انرژی ترکیه تنظیم می شود.

هزینه گردش و تفریح در ترکیه

درترکیه انواع تفریحات و سرگرمی ها برای مردم با سنین مختلف وجود دارد.از سینما و پارک های آبی. از رستوران ها،کافه ها تا مراکز هنری و برگزاری کنسرت های موسیقی، همچنین مراکز بازی های کودکان و نوجوانان و یا موزه های مختلف و یا انجام انواع ورزش های آبی در شهرهای ساحلی ترکیه هنگام تابستان.

هزینه یک ماه زندگی در ترکیه

هزینه اقامت توریستی

با توجه به سن افراد هزینه بیمه سلامت تغییر میکنه یعنی با افزایش سن افراد بیمه نیز گرانتر است که با محاسبه قیمت بیمه و پرداخت 400 لیر به اداره مهاجرت ترکیه میتوان هزینه ی یک سال اقامت توریستی را بین 600 تا 1200 در نظر گرفت این مبلغ کاملا به اداره مهاجرت بستگی دارد که تاکنون یعنی 2017 تغییری صورت نگرفته است.

مسکن1000 لیربرای سه نفر 
آب و برق و گاز270 لیربرای سه نفر 
خوراک200 لیربرای سه نفر 
حمل و نقل150 لیربرای یک نفر 
تلفن  30 لیریک نفر 
اینترنت100 لیراینترنت خونه 
جمع1750 لیر  
    

هزینه اجاره مسکن یا خوابگاه در ترکیه

در ترکیه با توجه به انتخاب و بودجه ی خود می توانید مسکن یا خوابگاه مناسبی با توجه به شرایط خود برای زندگی تهیه نمایید. به صورت کلی هزینه اجاره خانه در ترکیه درمقایسه با ایران پایین تر می باشد. حدود هزاران نفردانشجو در شهرهای بزرگ ترکیه مانند استانبول ، آنکارا ، ازمیر و…زندگی خوابگاهی و دانشجویی دارند.
با توجه به کیفیت خوابگاه ها وآپارتمان ها از نظر امکانات و موقعیت محل زندگی هزینه ها متفاوت می باشد. شما می توانید در صورت تمایل در خوابگاه سکونت نمایید. بیشتر دانشگاه های دولتی ترکیه برای دانشجویان غیر بومی خود خوابگاه اختصاص داده اند. خوابگاه های دولتی عموماً شامل اتاق های یک –دو وچهار نفره می باشند. هزینه  ماهیانه  این اتاق ها از 150 لیر تا 300 لیر می باشد. خوابگاه های خصوصی نیز با توجه به هر شهر و امکانات دارای هزینه های متفاوتی می باشند. به طور مثال اجاره خوابگاه های تک نفره در استانبول سالانه 7000 لیر است که دارای امکانات اینترنت، نظافت، رستوران و…می باشند.
درمورد اجاره  مسکن نیز با توجه به موقعیت و امکانات (مبله ، …) اجاره ها شهر به شهر متفاوت می باشد. در کشور ترکیه مالکان مسکن غالباً دپوزیت (رهن)‌ دریافت نمی کنند. برای مثال هزینه  یک واحد آپارتمان به مساحت 50 متردرمنطقه  نزدیک به دانشگاه جراح پاشا در استانبول 450-650 لیر و در آنکارا همین آپارتمان در یک منطقه  متوسط 450-350 لیر است.

هزینه خانه در ترکیه

مقایسه هزینه زندگی در ترکیه و ایران

همان طور ه پیشتر گفتیم هزینه زندگی در ازمیر، هزینه زندگی در آنکارا، هزینه زندگی در آنتالیا و دیگر شهر های ترکیه با یکدیگر متفاوت است. در ادامه به مقایسه کلی این شهر ها و تهران می پردازیم.

مقایسه اجمالی هزینه زندگی در استانبول و تهران

هزینه اجاره بها در استانبول به طور متوسط ۲۹.۲۹% کمتر از تهران است.
هزینه صرف غذا در رستوران های استانبول به طور متوسط ۵.۹۹ % بیشتر از تهران است.
هزینه ها به طور کلی در استانبول ۹% بیشتر از تهران است.


مقایسه اجمالی هزینه زندگی در آنکارا و تهران


هزینه اجاره بها در آنکارا به طور متوسط ۵۶.۶۷% کمتر از تهران است.
هزینه صرف غذا در رستوران های آنکارا به طور متوسط ۷.۶۵ % کمتر از تهران است.
هزینه ها به طور متوسط در آنکارا تقریباً معادل تهران است.

ارزان ترین شهر های ترکیه برای زندگی

تاکنون به هزینه زندگی در شهر های استانبول، آنکارا، ازمیر پرداختیم. اما اگر به دنبال زندگی در ارزان ترین شهر های ترکیه هستید می توانید زندگی در شهر های قونیه، ارزروم، بورسا، آدانا، مرسین و .. را در نظر داشته باشید. زندگی در هرکدام از این شهر ها مزایای منحصر به فرد خود را دارد. به عنوان مثال شهر قونیه نزدیک ترین فرهنگ به فرهنگ ایرانی را دارد و از این نظر شهر بسیار خوبی برای مهاجرت ایرانیان است.

یکی دیگر از شهر هایی که هزینه های زندگی در آنها کم است شهر ارزروم است. این شهر مقصد بسیاری از دانشجویان بین المللی از جمله دانشجویان ایرانی است زیرا دانشگاه اتاتورک که یکی از برترین دانشگاه های ترکیه است در این شهر واقع شده است.

اما اگر به دنبال ارزان ترین شهر های ترکیه برای خرید ملک هستید می توانید به خرید ملک در شهر های آغری، موش، بینگُل، بیتلیس، بیلِجیک، قارص، سیرت، نیغده فکر کنید.

سخن پایانی

هزینه زندگی در شهر های مختلف ترکیه بسیار متفاوت است. به طور کلی جهت برآورد میانگین هزینه زندگی در ترکیه باید هزینه هایی مانند هزینه مسکن، هزینه آب و برق و گاز، هزینه خورد خوراک، هزینه حمل و نقل، هزینه پوشاک،هزینه های پزشکی و درمان در نظر بگیرید.

4.7/5 - (3 امتیاز)
logo shayan
logo shayan

ارائه دهنده خدمات مهاجرتی و اقامتی برای ایرانیان در کشور ترکیه که شامل خدمات: خرید ملک، رهن ملک، شهروندی، تحصیل، پزشکی و ... در کشور ترکیه.

اقامت ترکیه

اخد اقامت ترکیه

خرید مسکن در ترکیه

خرید ملک در ترکیه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

اشتراک گذاری
درخواست مشاوره رایگان