تحصیل در مدارس ترکیه 2024 / هزینه، شرایط و مدارک

مشاوره رایگان تلفنی

هفت روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۸

فهرست مطالب
دبیرستان در ترکیه
تحصیل در مدارس ترکیه 2024 / هزینه، شرایط و مدارک

فهرست مطالب

تحصیل در مدارس ترکیه یک فرصت طلایی برای رشد و توسعه فردی و تضمین آینده شغلی می‌باشد. به همین خاطر هر ساله خانواده‌های بسیاری فرزندان خود را به قصد ادامه تحصیل در مدارس ترکیه، عازم این کشور کرده و تلاش می‌کنند تا نقش موثری در موفقیت فرزند خود ایفا نمایند. فلذا اگر شما هم به عنوان پدر و مادری دلسوز یا دانش‌آموزی آینده‌نگر؛ چنین فکری در سر دارید، پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مقاله همراه ما باشید و راجع به قواعد و شرایط ثبت نام مدرسه در ترکیه و تحصیل در ترکیه اطلاعات ارزشمندی به دست آورید.

شرایط ثبت نام مدرسه در ترکیه

یکی از مهم‌ترین شروط ثبت نام در مدرسه ترکیه داشتن کارت اقامت می‌باشد. همچنین لازم است تا فرزند شما به یکی از زبان‌های ترکی یا انگلیسی مسلط باشد تا روند تحصیل برای او راحت‌تر شده و آمادگی حضور در کلاس درس را داشته باشد.

چنانچه به هیچ یک از این دو زبان تسلط نداشته باشد، بهتر است در مدارس ایرانی ترکیه تحصیل کند، و اگر صرفا زبان انگلیسی بلد باشد، تحصیل در مدارس بین المللی برای او گزینه بهتری خواهد بود.

هنگام ثبت نام مدرسه در ترکیه باید تمام مدارک مورد نیاز را ترجمه کرده و برای مدرسه ارسال کنید.
در ادامه این مطلب راجع به قوانین و مقررات حاکم بر نظام آموزشی مدارس در ترکیه بیشتر صحبت خواهیم کرد، اما در این بخش قصد داریم شما را با هزینه مدرسه در ترکیه آشنا کنیم؛ پس در ادامه همراه ما باشید.

مدارس خصوصی ترکیهمدارس ابتدایی۸ درصد مالیات+ ۱۰۰ هزار لیر به صورت نقدی + ۱۲ هزار لیر ماهیانه (با اقساط ۸ ماهه)
مدارس راهنمایی۸ درصد مالیات+ ۱۰۳ هزار لیر به صورت نقدی+ ۱۳ هزار لیر ماهیانه (با اقساط ۸ ماهه)
مدارس دبیرستان۸ درصد مالیات+ ۱۰۷ هزار لیر به صورت نقدی+ ۱۴ هزار لیر ماهیانه (با اقساط ۸ ماهه)
هزینه سالیانه غذا۱۰_۱۴ هزار لیر
  مدارس دولتی ترکیه    تحصیل در مدارس دولتی ترکیه رایگان بوده و ممکن است هزینه‌ای حدود ۲۰۰_۵۰۰ لیر در قالب کمک مدرسه پرداخت نمایید.
هزینه مدرسه در ترکیه

قوانین مدرسه در ترکیه

به طور کلی هر کشوری قوانین خاصی در سیستم آموزشی خود داشته و محصلان موظف به رعایت آن می‌باشند. از طرفی در هر نظام آموزشی قوانین سخت گیرانه وجود داشته و در کنار آن آزادی‌هایی هم برای دانش آموزان در نظر گفته شده است. در مورد قوانین حاکم بر نظام آموزش و پرورش ترکیه هم باید بگوییم که این کشور نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نسبت به اغلب کشورهای مختلف دنیا، شرایط و قواعدی که دارد مطابق با دستورالعمل‌های استاندارد جهانی می‌باشد. برخی از قوانین مدرسه در ترکیه عبارتند از:

  • ۵ روز از هفته را باید در مدرسه حضور یابید که مدت زمان تحصیل در طی این روزها، از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر خواهد بود.
  • مدارس ترکیه دارای لباس فرم مشخصی بوده و دانش آموزان باید از این مدل پوشش تبعیت کنند.
  • در تمام مدارس ترکیه، از زبان ترکی برای تدریس استفاده می‌شود. در مدارس خصوصی هم علاوه بر زبان ترکی، تدریس به زبان انگلیسی نیز انجام می‌شود و در مدارس بین المللی، زبان انگلیسی ارجحیت دارد.
  • آغاز و پایان سال تحصیلی در ترکیه از سپتامبر تا ژوئن می‌باشد؛ که یک دوره ۱۸۰ روزه را در بر می‌گیرد.
  • برخی مناسبت‌ها نظیر روز کودک، عید فطر، افتتاحیه آتاتورک و.. تعطیل رسمی خواهد بود.
  • سن شروع مدرسه در ترکیه هم از ۶ سالگی بوده و والدین موظفند برای نام نویسی فرزندان خود در مدارس اقدام نمایند؛ در غیر این صورت پیگرد قانونی در پی خواهد داشت.

انواع مدارس در ترکیه کدام است؟

پیش از اقدام برای تحصیل در مدارس ترکیه، ابتدا باید با انواع آن آشنا شوید و تصمیم خود را برای ثبت نام در یکی از آن‌ها بگیرید. به طور کلی مدارس در ترکیه به سه دسته دولتی، خصوصی و بین‌المللی تقسیم می‌شوند. همچنین تمام مدارس به غیر از مدرسه امام هاتیب، به صورت مختلط است. تقریبا تمام مدارس این کشور از امکانات آموزشی فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و بستر مطلوبی برای تحصیل دانش آموزان فراهم شده است. همراه ما باشید ویژگی هر یک از انواع مدارس ترکیه را بررسی کنیم.

مدارس بین‌المللی ترکیه

مدارس بین المللی استانبول و سایر شهرهای ترکیه،‌ شعبه‌ای از مدارس بین‌المللی معروف در کشورهای پیشرفته بوده و اغلب مهاجران برای تحصیل در مدارس ترکیه این شعب را برمی‌گزینند. به همین خاطر سیستم آموزشی این آموزشگاه‌ها تا حد زیادی به سیستم مدارس آمریکایی و اروپایی شباهت دارد. زبان انگلیسی در این مدارس بر زبان ترکی اولویت داشته و در کنار آن فرانسوی و آلمانی هم به صورت دروس فوق برنامه ارائه می‌شود. این مدارس تحت نظارت آموزش و پرورش ترکیه یا سفارت می‌باشند. همچنین هزینه سالانه تحصیل در آن نسبت به سایر مدارس دولتی و خصوصی بالاتر است و متقاضیان می‌توانند شهریه مود را به صورت یکجا یا اقساطی پرداخت نمایند.

مدارس بین‌المللی ترکیه

مدرسه بین‌المللی استانبول (Istanbul International School)

مدرسه بین المللی استانبول یک آموزشگاه چند فرهنگی بوده و زبانی که با آن تدریس می‌شود، انگلیسی است.این مدرسه یکی از مدارس غیرانتفاعی استانبول است. سن مجاز برای ثبت نام در این مدرسه 4 الی 18 سال بوده و هزینه سالانه آن 69 الی 109 هزار لیر می‌باشد. علاوه بر آن ظرفیت کلاس‌های درس ۱۶_۲۰‌ نفره است و سیستم آموزشی حاکم بر آن مطابق با سبک بریتیش می‌باشد. در این مدرسه سلامت تحصیلی، عاطفی و اجتماعی دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و معلمان در تلاشند تا بستری امن و آرام را جهت علم آموزی به دانش آموزان فراهم سازند.

مدرسه بین‌المللی مِف استانبول (MEF Istanbul International School)

در مدرسه بین‌المللی مِف استانبول، تقویت انگیزه و نشاط در وجود محصلان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و معلمان تمام تلاش خود را می‌کنند تا فرصت یادگیری برابر را برای محصلان به ارمغان آورند. این مدرسه از امکانات فراوانی برخوردار بوده و در کنار درس به دانش آموزان آموخته می‌شود که چگونه انگیزه خود را در مسیر موفقیت تقویت کرده و استعداد خود را رشد و توسعه دهند.

زبان تدریس مِف استانبول، انگلیسی بوده و شرط سنی پذیرش در آن ۳۱۸ سال می‌باشد. همچنین سبک سیستم آموزشی آن مطابق با بریتیش IB بوده و تعداد ظرفیت هر کلاس ۲۴ نفر است. هزینه سالیانه برای تحصیل در این مدرسه ۱۳۹۲۷۰ هزار لیر می‌باشد.

مدارس بین‌المللی ایشیک (Işık Schools)

یکی دیگر از بهترین گزینه‌ها جهت تحصیل در مدارس ترکیه برای مهاجران، مدرسه بین‌المللی ایشیک می‌باشد. این مدرسه دارای ۴ شعبه در ترکیه است که آیازآغا، نیاشانتاشی، ارن‌کوی و اسپارت کوله نام دارند. مدرسه ایشیک مورد تایید اتحادیه اروپا و دانشگاه‌های معتبر آن بوده و سیستم آموزشی آن برگرفته از سیستم بین‌المللی می‌باشد و به دانش آموزان پس از فارغ‌التحصیلی مدرک IB جهانی تعلق می‌گیرد.

در این مدرسه تدریس به دو زبان انگلیسی و فرانسوی انجام می‌شود. شهریه مناسب و مقرون به‌صرفه، برگزاری کلاس‌های تئاتر، موسیقی، هنر و… به همراه غذا، کتاب و سرویس رایگان سبب محبوبیت این آموزشگاه در بین مهاجران شده است.

مدارس دولتی ترکیه

همان‌طور که چندی ویش بدان اشاره کردیم، تحصیل در مدارس دولتی ترکیه کاملا رایگان است؛ حتی برای آن دسته از دانش آموزانی که با مدرک اقامت توریستی در این کشور ساکن می‌باشند. این مداری با اینکه خدمات را به صورت رایگان در اختیار محصلان قرار می‌دهند، اما از امکانات فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و حتی از نظر بستر آموزش هوشمند کاملا مجهز می‌باشند.

به منظور ثبت نام در این مدارس باید حتما کیملیک کارت و یک برگه تاییدیه اجاره نامه به همراه داشته باشید. حین ثبت نام ارزیابی‌های اولیه نظیر سطح زبان، میزان آمادگی برای حضور در کلاس درس و… از فرزند شما گرفته خواهد شد. بدون شک فرزند شما باید مقداری به زبان ترکی مسلط باشد؛ تا حین شرکت در کلاس‌های آموزشی در روند یادگیری با مشکل مواجه نشود.

مدارس خصوصی ترکیه

اگر برای تحصیل در مدارس ترکیه، گزینه مراکز خصوصی را انتخاب کردید، باید در نظر داشته باشید که امکانات کلاس‌های مدارس خصوصی نسبت به اغلب مدارس دولتی بیشتر بوده و خدمات بهتری به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. از کلاس‌های آموزش زبان گرفته تا هنر، موسیقی، ورزش و… برای محصلان برگزار می‌شود و آن‌ها در طی دوران تحصیل خود، علاوه بر یادگیری دروس پایه، از نظر استعدادهای هنری هم پیشرفت خواهند کرد. البته ناگفته نماند که برای یادگیری موارد مذکور، طبیعتا باید مدت زمان بیشتری را در مدرسه بگذرانند و این به دلیل حجم مطالب آموزشی بیشتر است.

اغلب مدارس خصوصی دارای سالن موسیقی، استخر شنا، تجهیزات مدرن و هوشمند و… هستند و در کنار این‌ها، اردوهای متنوع علمی و ورزشی هم برگزار می‌شود و خلاصه تنوع سبک آموزشی در این مراکز به قدری بالاست که دانش آموزان با رغبت بیشتری در کلاس‌های مورد علاقه خود حضور می‌یابند. در برخی مدارس خصوصی، شرط ثبت نام محصل شرکت در آزمون ورودی تومر است و البته در کنار آن باید کیملیک کارت هم داشته و به زبان ترکی نیز مسلط باشد.
هزینه سالانه تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه، بسته به میزان امکانات و خدمات آن متفاوت است، اما معمولا میان شهریه از ۱۵ تا ۲۵ هزار لیر متغیر می‌باشد.

مدارس ایرانی در ترکیه

برای دانش آموزانی که تسلطی بر زبان‌های ترکی و انگلیسی ندارند، تحصیل در مدارس ایرانی ترکیه انتخاب بهتری خواهد بود. در حال حاضر انواع مدارس ایرانی در استانبول و شهرهای دیگر این کشور دایر می‌باشد که سیستم آموزشی آن کاملا منطبق با سیستم آموزش و پرورش ایران بوده و روزهای حضور در آن از دوشنبه تا جمعه است.

مدارس ایرانی در ترکیه

ساعات حضور دانش آموزان در مدرسه می‌تواند براساس پایه تحصیلی متغیر باشد و بعضی روزها به دلیل برگزاری کلاس‌های فوق برنامه به طول بینجامد.
گاها کلاس‌ها به صورت مختلط نیز برگزار می‌شوند و البته کلاس‌های جداگانه نیز در این مدارس وجود دارد.

زمان ثبت نام در این مدارس از تیرماه آغاز شده و شیفت برگزاری کلاس‌ها تایم صبح می‌باشد. در صورتیکه نیاز به برگزاری کلاس‌های فوق برنامه باشد، در شیفت بعد از ظهر انجام می‌گیرد. کتاب‌های درسی همان کتاب‌های ایرانی بوده و تدریس به زبان فارسی انجام می‌شود. در آخر هم پس از فارغ‌التحصیلی، دانش‌آموزان مدرک دیپلم ایرانی اخذ خواهند نمود.

مدرسه فجر استانبول

مدرسه فجر ایرانیان استانبول یکی از معروف‌ترین مدارس ایرانی در ترکیه است که سالانه تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان مهاجر ایرانی در آن ثبت نام کرده و به تحصیل می‌پردازند. در ضمن برنامه درسی و کلاس‌های این آموزشگاه همانند مدارس ایران بوده و ساعت شروع و پایان تدریس از ۸:۱۵ تا ۱۳:۳۰ می‌باشد. بخش عمده هزینه‌ها جهت مدیریت و رسیدگی به امورات آموزشگاه از طریق شهریه دریافتی از مردم تامین می‌گردد. تمام مدرسین این حوزه از دانش بالایی برخوردار بوده و از طریق آزمون ورودی و مصاحبه‌‌های چند مرحله‌ای استخدام می‌شوند. مدرسه فجر استانبول دارای دو شعبه است که در مناطق توپکاپی و سلطان احمد واقع شده‌اند. هزینه تحصیل در مدرسه ایرانی در استانبول به شرح زیر می‌باشد:
• مقطع پیش دبستانی: ۴۵۰ دلار
• مقطع ابتدایی: ۵۰۰ دلار
• مقطع متوسطه اول: ۶۵۰ دلار
• مقطع متوسطه دوم: ۸۵۰ دلار

مدرسه نور معرفت استانبول

یکی دیگر از مدارس بین المللی ایرانی در ترکیه، نور معرف استانبول است که همچون سایر مدارس این حوزه تابع سیستم آموزش و پرورش ایران بوده و علاوه بر کلاس‌های درس، امکانات و خدمات متعدد دیگری نظیر آموزش زبان، کلاس فوق برنامه، رستوران و سینمای ۲۰۰ نفره و… را دارا می‌باشد. چنانچه به عنوان یک دانش ‌آموز ایرانی قصد تحصیل در مدارس ترکیه را داشته و تسلط کافی به زبان‌های ترکی و انگلیسی ندارید، مدارس بین المللی ایرانی گزینه مناسب‌تری برای شما خواهند بود.

مزایای تحصیل در مدرسه بین‌المللی استانبول

خب تا اینجای کار متوجه شدیم که تحصیل در مدارس ترکیه در بین دانش آموزان مهاجر از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و هر ساله محصلان بسیاری رویای تحصیل در آموزشگاه‌های این کشور را در سر خود می‌پروانند. چرا که تحصیل در این مدارس شانس قبولی در دانشگاه‌های پرمتقاضی این کشور را افزایش می‌دهد. فلذا بسیاری از دانش آموزان به منظور قبولی در دانشگاه‌های ترکیه؛ از دوران مدرسه علاقه مند به تحصیل در این کشور می‌باشند.

از طرفی هم هزینه‌های تحصیلی در ترکیه برای ایرانیانِ مهاجر نسبت به سایر کشورهای جهان مقرون به‌صرفه‌تر است. از همه مهم‌تر اینکه کشور ترکیه قرای تحصیل و تضمین آینده شغلی همچون سکوی پرتاب است و شما می‌توانید با مهاجرت به این کشور و کار و تحصیل در آن، پس از مدتی برای مهاجرت به کشورهای اروپایی پیشرفته اقدام کنید.

مدارک لازم جهت ثبت نام در مدارس ترکیه

یکی از مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام در مدارس ترکیه، کیملیک کارت می‌باشد که حتما پدر یا مادر دانش آموز باید آن را داشته باشند. در صورتیکه یکی از والدین دانش آموز در ترکیه باشد، طرف دیگر باید برای تحصیل فرزند خود در مدارس ترکیه یک رضایت نامه امضا شده و رسمی، ارسال نماید. در ضمن مفاد رضایت‌نامه باید به زبان ترکی ترجمه شده و در از طریق سفارتخانه ترکیه در ایران به تایید برسد.

همچنین نیاز به یک برگه ثبت نام خواهد بود که باید از ادامه نفوس محل سکونت خود اخذ نمایید. اگر برایتان سوال است که چه لزومی دارد این برگه را تهیه کنیم؟ باید بگوییم که این برگه نشان دهنده نزدیکی محل زندگی شما به مدرسه انتخابی‌تان است.

مدارک لازم جهت ثبت نام در مدارس ترکیه

از جمله سایر اسناد مورضد نیاز می‌توان به مدارک تحصیلی دانش آموز اشاره نمود که حتما باید به صورت ترجمه شده به مدرسه ارائه شود. همچنین به خاطر داشته باشید که اگر مدرسه آزمون ورودی داشته باشد، باید در آن شرکت کرده و حداقل نمره قبولی را کسب نمایید.
اگر قصد تحصیل در مدارس بین المللی ترکیه را دارید، باید هنگام ارائه مدارک دانش آموز، مدرک زبان را هم ضمیمه اسناد مربوطه نمایید.

مدارس آمریکایی ترکیه

مدارس آمریکایی در استانبول ترکیه از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و چند سالی است که توجه اغلب خانواده‌های مهاجر را که به قصد ادامه تحصیل فرزندشان مهاجرت کرده‌اند را به خود جلب کرده است. سیستم تحصیلی در مدارس آمریکایی ترکیه به صورت ۴+۴+۴ بوده و به عبارتی ۴ سال ابتدایی سطح یک، ۴ سال ابتدایی سطح ۲ و ۴ سال دبیرستان را شامل می‌شود. تدریس در این مدارس به زبان ترکی بوده و پس از اتمام این ۱۲ سال و فارغ التحصیلی؛ باید مدرک دیپلم خود را اخذ نمایند.

در ضمن همانطور که چندی پیش بدان اشاره کردیم؛ تحصیل در مدارس ترکیه شانس قبولی در دانشگاه‌های برتر این کشور را افزایش می‌دهد، بالاخص اگر مدرسه‌ای که در آن تحصیل می‌کنید، آمریکایی باشد. در ادامه لیستی از بهترین مدارس آمریکایی در ترکیه را آورده‌ایم که عبارتند از:

• مدرسه آمریکایی ازمیر (Özel İzmir Amerikan Koleji)
• مدرسه آمریکایی اسکودار (Üsküdar Amerikan Lisesi)
• کالج رابرت استانبول (Robert College)
• مدرسه آمریکایی تارسوس (Özel Tarsus Amerikan Koleji)
• مدرسه آمریکایی SEV استانبول (SEV Amerikan Koleji)

شروع مدرسه در ترکیه 2024

خب تا اینجای کار راجع به شرایط تحصیل در مدارس ترکیه صحبت کردیم و ویژگی چند مورد از بهترین آموزشگاه‌های این کشور را بررسی کردیم. حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که شروع مدرسه در ترکیه چه زمانی است؟! در پاسخ بدین پرسش باید بگوییم که سال تحصیلی در این کشور از اواسط اردیبهشت ماه شروع شده و ترم اول تا اواخر دی ماه به طول می‌انجامد. ترم دوم هم از اواسط بهمن شروع شده و تا اواسط خرداد ادامه می‌یابد.
تعطیلات مدرسه در ترکیه بدین صورت است که دانش آموزان ۲ روز هفته را تعطیل بوده و ۵ روز دیگر را از ساعت ۸‌ صبح تا ۴ بعد از ظهر در مدرسه مشغول کسب علم خواهند بود. از حمله مناسبت‌هایی که سبب تعطیل رسمی در طول سال تحصیلی می‌شود؛ می‌توان به افتتاحیه آتاتورک، حاکمیت ملی، عید فطر، روز کودک و… اشاره کرد.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی شرایط تحصیل در مدارس ترکیه پرداختیم و دانستیم که مراحل ثبت نام مدرسه در ترکیه به چه صورت است. امیدواریم نهایت لذت را از مطالعه این مقاله برده و پاسخ سوالاتی که راجع به مدارس این کشور در دهن خود داشتید، رسیده باشید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون این موضوع در بخش کامنت‌ها با ما و سایر کاربران مجله موسسه مهاجرتی شایان به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت بدان پاسخ دهیم. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، متشکریم.

5/5 - (1 امتیاز)
logo shayan
logo shayan

ارائه دهنده خدمات مهاجرتی و اقامتی برای ایرانیان در کشور ترکیه که شامل خدمات: خرید ملک، رهن ملک، شهروندی، تحصیل، پزشکی و ... در کشور ترکیه.

اقامت ترکیه

اخد اقامت ترکیه

خرید مسکن در ترکیه

خرید ملک در ترکیه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان