معرفی رودها و دریاچه های ترکیه

مشاوره رایگان تلفنی

هفت روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۸

فهرست مطالب
رودهای ترکیه
معرفی رودها و دریاچه های ترکیه

فهرست مطالب

ترکیه جزو کشورهای است که مکان های دیدنی زیادی دارد و گزینه مناسبی برای مسافرت می باشد. می توانید برای آشنای بیشتر با ترکیه مقاله زیباترین مکان های ترکیه را بخوانید. که همه مکان های دیدنی را معرفی کرده ایم.

رود قزل‌ایرماق (Kizilirmak)

قزل ایرماق در ترکی به معنی رود سرخ می باشد، این رود در زمان هالیس مرز میان ماد و لودیه قرار گرفته بود. رود قرل ایرماق طولانی ترین رودخانه می باشد که تماما در ترکیه می باشد که طول آن 1100 کیلومتر می باشد و به دریای سیاه می ریزد. بیشترین استفاده ای که از رود قزل ایرماق می کنند تولید انرژی برق آبی (هیدروالکترونیک) می باشد.

رود دجله(Tigris) و رود فرات (Euphrates)

که از جنوب شرقی ترکیه، رشته کوه توروس، سرچشمه می‌گیرند؛ به خلیج فارس می‌ریزند (دجله بعد از ترکیه به کشور عراق جاری می‌شود، ولی فرات مسیری نسبتا طولانی را در سوریه طی می‌کند و سپس وارد عراق می‌شود).

همچنین بخوانید: جاهای دیدنی استانبول

رودهای ترکیه

رود ارس (Aras)

که از منطقه ارزروم سرچشمه می‌گیرد؛ از مرز ترکیه، نخجوان، جلفا و ارمنستان می‌گذرد و پس از گذر از مرز ایران و جمهوری آذربایجان وارد جمهوری آذربایجان شده و به رودخانه کورا می‌پیوندد و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. این رود در سال 1813 میلادی و در پی عهدنامه ترکمنچای به عنوان مرز ایران و روسیه برگزیده شد.

دریاچه های ترکیه

ترکیه حدود 65 دریاچه کوچک و بزرگ، با مساحت کلی نه هزار کیلومترمربع، دارد. بیشتر دریاچه‌های ترکیه دارای آب شیرین هستند و تنها تعداد کمی از آنها آب شور دارند. از نظر تعداد و حجم آب، دریاچه‌های آناتولی شرقی بالاترین میزان ذخیره آبی را دارند. دریاچه آب‌ شور وان (Van)، بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه، در این قسمت واقع شده است. دریاچه‌های زیادی نیز در مناطق غربی ترکیه قرار گرفته‌اند که دریاچه‌ بیشهر (Beysehir) ودریاچه‌ اگیردیر (Egirdir) از آن جمله‌اند.

در مناطق نزدیک به دریای مرمره، دریاچه‌ ساپانجا (Sapanca)، دریاچه‌ ایزنیک (Iznik)، دریاچه‌ الوباط(Uluabat)، دریاچه‌ مانیاس (Manyas)، دریاچه‌ ترکوس (Terkos)، دریاچه‌ کوچیک چکمجه(Kucukcekmece) و دریاچه‌ بیوک چکمسه (Buyukcekmece) واقع شده اند. دریاچه نمک (Lake Tuz)، دومین دریاچه بزرگ ترکیه، در آناتولی مرکزی قرار گرفته است. آب این دریاچه بسیار شور و غلظت نمک آن بسیار بالاست.

در سال های اخیر با احداث سدهای مختلف در ترکیه، دریاچه‌های مصنوعی جدیدی نیز به جمع دریاچه‌های ترکیه اضافه شده است. هدف از احداث این دریاچه‌ها، تولید انرژی برق ‌آبی و همچنین جمع‌آوری آب برای کشاورزی و دیگر مقاصد بوده است. در حال حاضر سدهای عظیم دیگری نیز در ترکیه دست احداث هستند و در چند سال آینده دریاچه‌های مصنوعی دیگری در ترکیه ایجاد خواهند شد.

5/5 - (1 امتیاز)
logo shayan
logo shayan

ارائه دهنده خدمات مهاجرتی و اقامتی برای ایرانیان در کشور ترکیه که شامل خدمات: خرید ملک، رهن ملک، شهروندی، تحصیل، پزشکی و ... در کشور ترکیه.

اقامت ترکیه

اخد اقامت ترکیه

خرید مسکن در ترکیه

خرید ملک در ترکیه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان