تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

مشاوره رایگان تلفنی

هفت روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۸

فهرست مطالب
تحصیل دندانپزشکی در ترکیه
تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

فهرست مطالب

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه، به دلیل بازارکار مطلوب و آینده درخشانی که دارد، از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و هر ساله بسیاری از دانشجویان ایرانی و خارجی، به قصد فراگیری طب دندان به این کشور مهاجرت می‌کنند. در واقع شرایط تحصیل دندانپزشکی در ترکیه نسبت به سایر کشورها دشواری کمتری داشته و حتی قبولی این رشته، در کشور ترکیه راحت‌تر از ایران بوده و هزینه کمتری هم دارد؛ از طرفی هم مدرک دندانپزشکی دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید بسیاری از کشورهای جهان اول بوده و از اعتبار بالایی برخوردار می‌باشد. فلذا اگر شما هم قصد مهاجرت به ترکیه برای تحصیل دندانپزشکی را دارید،‌ تا پایان این مطلب همراه ما باشید؛ چرا که اطلاعات ارزشمندی در این باره خدمت شما عزیزان شرح خواهیم داد.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

خب تا اینجای کار راجع به برخی از مهم‌ترین شرایط تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون و با آزمون صحبت کردیم، حال نوبت آن است تا یک جمع‌بندی مختصر هم در این باره انجام دهیم، تا درنهایت دید نسبتا بازتری از مسیری که پیش رویمان می‌باشد، داشته باشیم. مهم‌ترین شرط‌ها داشتن مدرک دیپلم و فارغ‌التحصیلی از دبیرستان می‌باشد. در کنار آن باید در آزمون YOS که چندی پیش با ماهیت آن آشنا شدیم، شرکت کنید.

به خاطر داشته باشید که برای مهاجرت به هر گوشه از این دنیا، نیاز به مدرک زبان انگلیسی یا زبان همان کشور خواهید داشت؛ و ترکیه هم از این قاعده مستثنی نمی‌باشد! فلذا اگر قصد دارید تا به این کشور سفر کرده و مشغول به تحصیل شوید، نیاز به مدرک زبان ترکی با نمره قابل قبول خواهید داشت؛ از نظر شرایط سنی تحصیل دندانپزشکی در ترکیه نیز باید بگوییم که نیازی به نگرانی نخواهد بود، زیرا دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل محدودیت سنی قائل نبوده و در مقابل، داشتن مدرک دیپلم الزامی می‌باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله تحصیل در ترکیه مراجعه کنید.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

تا این بخش از مقاله راجع به آزمون‌ها و مدارک مورد نیاز آموختیم، حال نوبت آن است که راجع به هزینه ی تحصیل دندانپزشکی در ترکیه نیز اطلاعات بیشتری خدمت شما عزیزان ارائه نماییم؛ پس در ادامه همراه ما باشید. به طور کلی هزینه پزشکی در ترکیه و تحصیل طب دندانی، باتوجه به دانشگاه انتخابی شما متفاوت خواهد بود.
به طور مثال هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون (ویژه دانشگاه‌های خصوصی)؛ ۱۵۰۰۹۵۰۰ دلار به صورت سالانه خواهد بود. ضمنا برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی نیز باید حداقل بودجه‌ای بالغ بر ۱۰۰۰۲۵۰۰ دلار در سال را تامین نمایید. ضمنأ در نظر داشته باشید که اگر موفق به دریافت بورسیه تحصیلی شوید، مقدار مبلغی که باید به منظور هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه پرداخت نمایید، به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

آزمون‌ ورودی دندانپزشکی در ترکیه

حال که متوجه شدید تحصیل دندانپزشکی در ترکیه مزایا و خصوصیات مثبت خود را دارد، نوبت آن است تا با آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های این کشور آشنا شوید. متقاضیانی که قصد تحصیل دندانپزشکی ترکیه را دارند، باید در آزمون‌هایی نظیر YOS, SAT, DUS و… شرکت کرده و پس از کسب نمره قبولی، نسبت به تحصیل در دانشگاه مورد نظر اقدام نمایند. شاید برایتان سوال باشد که هر یک از این آزمون‌ها چه ویژگی‌هایی داشته و چرا باید در آن شرکت کنیم؟! برای پاسخ بدین پرسش، در ادامه به بررسی هر یک از این آزمون‌ها خواهیم پرداخت.

آزمون‌های ورودی دندانپزشکی در ترکیه
  • آزمون YOS

از جمله شرایطی که برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه مطرح است، شرکت در آزمون یوس (YOS) می‌باشد. این امتحان برای آن دسته از دانشجویان غیر مقیم ترکیه است که قصد دارد در دانشگاه‌های دولتی این کشور تحصیل نمایند. آزمون مذکور دارای دو بخش می‌باشد که به شرح زیر است:
• بخش اول آزمون YOS: شامل سوالاتی پیرامون هوش و ریاضیات می‌باشد.
• بخش دوم آزمون YOS: مربوط به سنجش سطح مهارت زبان ترکی متقاضی است.

  • آزمون SAT

آزمون SAT که به زبان انگلیسی برگزار می‌گردد، شرط پذیرش در برخی دانشگاه‌های رشته پزشکی ترکیه بوده و دانشجویان باید به منظور اخذ پذیرش؛ حداقل نمره قبولی را در این آزمون کسب نمایند. این آزمون معمولا مختص دانشجویانی است که قصد تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور را دارند.

همانند سایر امتحانات، SAT نیز برای سنجش سطح مهارت و دانش متقاضیان برگزار شده و نتایج به دست آمده در این آزمون، در برخی دانشگاه‌های سایر کشورها نظیر استرالیا، کانادا، آمریکا و… بسیار معتبر است. در ضمن هر ساله چند مرتبه برگزار شده و یکی از مهم‌ترین شرایط تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون کنکور در برخی دانشگاه‌ها می‌باشد.

  • آزمون DUS

افرادی که قصد اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع تخصص دندانپزشکی در ترکیه را دارند، باید آزمون DUS را با موفقیت پشت سر بگذارند. DUS از جمله آزمون‌های مشترک بین دانشگاه‌های خصوصی و دولتی بوده و هر ساله در هر دو نهاد، برگزار می‌شود. امتحان DUS نیز از دو بخش تشکیل شده است، که شامل دانش عمومی و دانش کلینیکی می‌باشد.

معادل سازی مدارک دندانپزشکی ترکیه با آزمون STS

به منظور معادل سازی مدارک پزشکی در کشور ترکیه، نیاز به شرکت در آزمون STS خواهد بود. فرایند معادل سازی مدارک، از جمله فرایندهای مهم جهت تحصیل در همه کشورها می‌باشد که بخشی از آن را امتحان STS تشکیل می‌دهد. این آزمون هم دارای دو مرحله می‌باشد که در وهله اول باید در یک امتحان چهارگزینه‌ای شرکت کرده و در گام بعدی، به صورت عملی مورد ارزیابی قرار بگیرید. فلذا جهت تحصیل دندانپزشکی در ترکیه، لازم است تا در برخی از آزمون‌های مذکور شرکت نموده و برای قبولی، نمرات مطلوب و مناسبی کسب نمایید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل دندانپزشکی ترکیه

مدارک مورد نیاز برای تحصیل دندانپزشکی ترکیه

به منظور تحصیل در دندانپزشکی ترکیه نیاز به یکسری مدارک جهت ارائه به ارگان‌های مربوطه خواهید داشت که عبارتند از:

  • ریز نمرات دبیرستان و مدرک دیپلم
  • فرم درخواست پذیرش و مدرک قبولی در آزمون دانشگاه
  • مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره قبولی مورد نظر
  • فیش پرداخت هزینه‌های مورد نیاز
  • نکته: چنانچه شرایط شما جهت مهاجرت و تحصیل در ترکیه، مورد قبول واقع ش؛ نیاز به اخذ ویزای تحصیلی خواهید داشت. بدین منظور لازم است تا مدارک ذیل را به سفارت ترکیه ارسال نمایید:
  • گواهی سلامت و عدم سوء پیشینه
  • فیش پرداختی هزینه‌های اخذ ویزا
  • پاسپورت و عکس پرسنلی
  • مدارک اثبات تمکن مالی
  • نامه پذیرش از دانشگاه و فرم درخواست ویزا

زبان تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

شاید این سوال برای شماهم پیش بیاید که زبان تحصیل دندانپزشکی در ترکیه چیست؟ انگلیسی خواهد بود یا ترکی؟!‌ در پاسخ بدین پرسش باید بگوییم که تحصیل این رشته در کشور ترکیه به هر دو زبان انجام می‌شود. اگر دانشگاهی که مد نظر دارید، به زبان ترکی است؛ حتما باید به هنگام مهاجرت، مدرک زبان Tömmer را با حداقل نمره قبولی، به همراه سایر مدارک ارائه نمایید.

زبان تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

در مقابل اگر قصد تحصیل در یک دانشگاه انگلیسی زبان در ترکیه را دارید، لازم است تا مدرک قبولی در یکی از آزمون‌های تافل یا آیلتس را داشته باشید. برخی از دانشگاه‌ها در قالب آزمون‌های مذکور، سطح مهارت دانشجو را در زبان مربوطه مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

بورسیه تحصیلی دندانپزشکی در ترکیه

به طور کلی اخذ بورسیه تحصیلی دانشگاه در تمام کشورها، باتوجه به شرایطی که دارد، اندکی دشوار به نظر می‌رسد. با این وجود لازم است بگوییم که برای اخذ بورسیه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه، شرایط دانشجو و سوابق علمی به خوبی بررسی می‌گردد.

اگر مدرک تحصیلی و زبان قابل قبول داشته و از نمرات عالی برخوردار باشید، شانس اخذ بورسیه افزایش می‌یابد؛ اما باز هم این امر صددرصد نبوده و ممکن است سایر شرایط لازم را جهت دریافت تسهیلات بورسیه در اختیار نداشته باشید. به هر حال اگر واجد شرایط اخذ بورسیه شدید، باید بگوییم که در دانشگاه‌های ترکیه به دانشجویانی که بورسیه شده‌اند، خدماتی نظیر پوشش دهی هزینه‌های تحصیلی ارائه می‌گردد.

مزایای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

امروزه از سرتاسر دنیا جهت تحصیل دندانپزشکی در ترکیه، به این کشور مهاجرت کرده و ادامه دوره تحصیل خود را در آن‌جا سپری می‌کنند. به طور کلی تحصیل در دانشگاه‌های این کشور از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار می‌باشد، چرا که مدرک دریافتی شما مورد تایید بسیاری از کشورهای جهان اول خواهد بود.

در ضمن بسیاری از بزرگترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت و علوم پزشکی ایران بوده و مردم این دو کشور از نظر فرهنگ و فواصل جغرافیایی، نسبت به سایر کشورها به یکدیگر نزدیک‌ترند. همچنین اگر بخواهیم از دیگر مزایا در کنار موارد مذکور کنیم، باید بگوییم که در این کشور، امکان کار به همراه تحصیل نیز وجود داشته و دانشجویان در مقاطع مختلف می‌توانند ۳۰ _۳۵ ساعت در هفته کار کنند.

ضمنا مدت تحصیل دندانپزشکی در ترکیه نیز ۵ سال بوده و پس از آن باید دوره‌های عملی را پشت سر بگذارید تا به یک دندانپزشک ماهر و کاربلد تبدیل شوید.

درآمد دندانپزشکان در ترکیه

چنانچه پس از تحصیل دندانپزشکی در ترکیه، علاقمند ارائه خدمات در همان کشور بودید، باید از میزان درآمد کارکنان این قشر از جامعه نیز اطلاعات بیشتری به دست آورید. به طور کلی درآمد یک دندانپزشک در ترکیه بین ۲۷۰۰۰ _۹۰۰۰ لیر بوده و گاها در بهترین حالت ممکن، به ۱۲۱۰۰ لیز نیز می‌رسد.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی شرایط و ضوابط لازم جهت تحصیل دندانپزشکی در ترکیه پرداختیم و برخی اطلاعات جالب نظیر هزینه‌ها، مدارک لازم، مدت تحصیل دندانپزشکی در ترکیه و… را خدمت شما عزیزان ارائه کردیم. امیدواریم نهایت لذت را از مطالعه این مقاله برده و پاسخ سوالات خود را یافته باشید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، سپاسگزاریم. لطفا نظرات و پرسش‌های خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)
logo shayan
logo shayan

ارائه دهنده خدمات مهاجرتی و اقامتی برای ایرانیان در کشور ترکیه که شامل خدمات: خرید ملک، رهن ملک، شهروندی، تحصیل، پزشکی و ... در کشور ترکیه.

اقامت ترکیه

اخد اقامت ترکیه

خرید مسکن در ترکیه

خرید ملک در ترکیه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان