گواهینامه رانندگی در ترکیه برای خارجیان

مشاوره رایگان تلفنی

هفت روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۸

فهرست مطالب
گواهینامه رانندگی در ترکیه برای خارجیان

فهرست مطالب

در صورتی که قصد دارید در ترکیه اقامت بلند مدت (بیش از 6 ماه) را داشته باشید توصیه میکنیم پس از دریافت کیملیک (کارت شناسایی) حتما نسبت به دریافت گواهینامه کشور ترکیه نیز اقدام نمائید . گواهینامه در کشور ترکیه به نوعی حکم کارت کیملیک را دارد و در بسیاری از مراکز به عنوان یک کارت شناسایی معتبر میتواند بسیار کار راه انداز باشد.


ابتدا باید بدانید گواهینامه های رانندگی که اتباع خارجی از کشور خود دریافت نموده اند در کشور ترکیه نیز معتبر خواهد بود بدین منظور کافی است تا فرد خارجی مدارک مربوطه را آماده و به اداره امنیت (پلیس) استان محل اقامت خود مراجعه نمایند. در شعب راهنمایی و رانندگی از اتباع خارجی هیچگونه امتحان و یا آزمونی گرفته نخواهد شد، تنها با ارائه مدارک مورد نیاز، امکان دریافت یک گواهینامه رانندگی معتبر در کشور ترکیه میسر می باشد. تبدیل گواهینامه های صادره از کشورهای خارجی به گواهینامه معتبر در کشور طی یک روند کوتاه مدت انجام می پذیرد. در تبدیل گواهینامه های رانندگی صادره از کشورهای خارجی، محدودیت های سنی متناسب با نوع خودرو اعمال خواهد گردید. برای مینی بوس و سواری 18 سال، موتورسیکلت 17 سال و برای اتوبوس و کامیون 22 سال کامل اجباری می باشد. گواهینامه های صادر شده به صورت دائم میباشد.

تبدیل گواهینامه های رانندگی صادره از کشور های دیگر و دریافت گواهینامه رسمی ترکیه

اتباع خارجی که از کشور خودشان دارای گواهینامه قانونی رانندگی هستند و قصد دارند در ترکیه اقامت طولانی مدت داشته و با خودروی شخصی خود اقدام به رانندگی کنند . می توانند گواهینامه رانندگی خود را به گواهینامه ترکیه تبدیل کنند و برای این منظور نیازی به اخذ گواهینامه جدید نخواهید داشت. اما لازم است تا شما اصل گواهینامه رانندگی خود را به همراه ترجمه ترکی ( صرفا از طریق سفارت یا کنسولگری) آن ارائه نموده و سایر شروط لازمه را بجای آورید .همچنین  داشتن کارت اقامت برای دریافت گواهینامه ترکیه الزامی میباشد.


   1- برای دریافت نام کاربری و رمز عبور  وارد سامانه مبخک شوید.  . ثبت نام خود را انجام داده و نام کاربری و رمزعبور خودرا وارد سیستم شوید . به قسمت گواهینامه رانندگی در سامانه میخک رفته و با پر کردن فرم و بارگزاری اوراق هویتی پاسپورت . کارت اقامت . گواهینامه دکمه ثبت را فشرده و کد رهگیری دریافت نمائید . پس از دریافت پاسخ مثبت استعلام از طریق سامانه میخک (سفارت صحت گواهینامه شما را از پلیس راهور دریافت و نتیجه را در سامانه ثبت میکند ) . به همراه  اصل مدارک ( کیملیک . پاسپورت . کپی کد رهگیری . دو قطعه عکس و فیش واریزی پرداختی مبلغ 15 یورو (معادل لیر . شماره حساب و مبلغ دقیق را از کارمند سفارت بخواهید) به سفارت ایران مراجعه نمائید . تا ترجمه گواهینامه شما به ترکی استانبولی به همراه مهر تائید سفارت را دریافت نمائید.

قدم دوم : پس از دریافت برگه ترجمه از سفارت یا کنسولگری باید برگه دریافتی را در فرمانداری کایماکاملیک ( kaymakamlik) آپوستل کنید (آپوستل یک مهر هست در ابن دفاتر زده میشود) . دفاتر کایماکاملیک تقریبا در تمام مناطق ترکیه قابل دسترس میباشند و این روند شامل هزینه نخواهد بود و ۱۰ دقیقه زمان خواهد برد..

تا اینجای کار شما میتوانید به مدت 3 تا 6 ماه (تفسیر های متفاوت ماموران پلیس) از تاریخ ورودتان به ترکیه با این برگه نسبت به رانندگی در کشور ترکیه اقدام نمائید . با توجه به سخت گیری های بسیار زیاد و تفسیر های متفاوت برای جلوگیری از جریمه های احتمالی توصیه می شود مراحل زیر را نیز ادامه دهید تا گواهینامه ترکی خود را دریافت نمایید.

3- برای دریافت برگه سلامت که شامل (آزمایش خون . آزمایش چشم . پاسخ به پرسش های فرم دریفاتی مانند سوابق بیماری گذشته و حال . مصرف سیگار و الکل . سابقه جراحی و …) میباشد به یکی از کلینیک های دولتی یا خصوصی مراجعه نمائید و پاسخ آزمایشات و گزارش خون را دریافت نمائید . هزینه کلیه آزمایش ها چیزی در حدود 70 لیر میباشد.

4-  4 قطعه (توصیه عکس بیومتریک برای دریافت گواهینامه که اصطلاحا پاسپورتی بوده و تمامی عکاسی های ترکیه با این عنوان آشنا هستند

 و نسبت به پرداخت هزینه ی اولیه گواهینامه رانندگی  (Vergi dairesi) 5- به اداره مالیاتی منطقه ی مراجعه نمائید ( پرداخت .(هزینه 495.7 لیر) اقدام نمائید و فیش دریافتی را در کنار سایر مدارک قرار میدهید

6- مدارک دریافتی را به اداره امینت پلیس محل اقامت خود ببرید . البته قبل از مراجعه  باید به  وبسایت      مراجعه و وقت راندوو (ملاقات) دریافت نمائید . https://randevu.nvi.gov.tr

7- تمامی مدارک دریافتی را باید در روز راندوو (ملاقات) به اداره امنیتی که برای شما در سیستم مشخص و وقت مقرر گردیده ببرید . و تحویل کارمند مربوطه دهید . سپس از شما انگشت نگاری انجام میشود و مبلغ بصورت نقدی معادل (134 لیر بابت هزینه کارت) و (25 لیر بابت هزینه پلیس) دریافت میگردد و سپس در آخرین مرحله امضای شما برای درج روی گواهینامه از شما اخذ میگردد و مدت زمان آماده شدن گواهینامه به شما اعلام میگردد که یا به صورت حضوری و یا بصورت پستی برای شما ارسال خواهد شد.مبالغ فوق ممکن است هر زمان توسط دولت ترکیه تغییر نماید.

3/5 - (1 امتیاز)
logo shayan
logo shayan

ارائه دهنده خدمات مهاجرتی و اقامتی برای ایرانیان در کشور ترکیه که شامل خدمات: خرید ملک، رهن ملک، شهروندی، تحصیل، پزشکی و ... در کشور ترکیه.

اقامت ترکیه

اخد اقامت ترکیه

خرید مسکن در ترکیه

خرید ملک در ترکیه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

اشتراک گذاری

2 دیدگاه ها

  • سلام
    با تشکر فراوان از زحمتتون آیا گواهینامه یکساله بین المللی که اداره جهانگردی از سالها قبل ارائه میکند برای پانزده روز رانندگی اتوبیل سواری ، دیگر مورد قبول پلیس ترکیه نیست و باید از طریق کنسولگری و ترجمه اقدام کرد ؟.

    • سلام روزبخیر، برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
      5392477858_0090

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان