حمل و نقل عمومی در استانبول

مشاوره رایگان تلفنی

هفت روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۸

فهرست مطالب
حمل و نقل عمومی در استانبول

فهرست مطالب

حمل و نقل عمومی در استانبول 

حمل و نقل عمومی در استانبول مبتنی بر تاکسی اختصای و تاکسیهای اشتراکی(مثل مینی بوسهای ون موجود در شهر)،مینی بوس،اتوبوس،تراموا،متروی سبک،متروی سنگین و انواع قایق و کشتی های مسافربری می باشد.

تاکسیهای تماماً به رنگ زرد بوده و محاسبه نرخ کرایه با استفاده از«تاکسی متر»انجام می گیرد.کرایه تاکسی در این شهر نسبتا گران می باشد.تاکسی متر بدو ورود از حدود 5/2 لیره شروع به کار می کند و پس از طی یک مسیر 10 کیلومتری در حدود ۱۵ تا ۱۰ لیر با توجه به طول راه میبایست پرداخت نمود.این تاکسیها فقط به صورت اختصاصی(مثل دربستی های ما)اقدام به سوار نمودن مسافر می نمایند.

تاکسیهای دیگر تاکسی-بوسهای ون هستند که در شهر استانبول به نام «دلموش»نامیده می شوند آنها نیز زرد رنگ بوده و همانطور که از نام آنها پیداست،بعد از پر شدن حرکت می کنند.این تاکسیها در خطوط مشخصی حرکت می کنند و کرایه آنها ثابت می باشد.

این نوع از تاکسیها نیز مثل نوع فوق الذکر در طی مسیر خود دارای ایستگاه نمی باشند و بنابه درخواست مسافر توقف می نمایند.مینی بوسهای فعال در شهر استانبول نیز در مسیرهای مشخصی حرکت می نمایند.

اینها در طی مسیر بنابه خواسته مسافران جهت سوار یا پیاده شدن توقف می کنند.اتوبوسهای شهر استانبول سرویس منظمی را در سطح شهر به مسافران عرضه می نمایند.برخی از اتوبوسهای این شهر متعلق به بخش دولتی و برخی دیگر متعلق به بخش خصوصی می باشند،اما کرایه همه اتوبوسها یکسان است.مسافران جهت پرداخت کرایه از استانبول کارت استفاده می نمایند.

اتوبوس در استانبول خوبی ها و بدی های خاص خود را دارد. بدی آن این است که سرعت بالایی ندارد و علاوه بر این در خیابان های شلوغ استانبول معمولا گیر می کند اما خوبی بزرگ آن این است که از مسیرهای مختلفی عبور می کند و از جاهایی رد می شود که با تراموا و مترو قابل دسترسی نیست.

وسایل نقلیه ریلی استانبول :

قدیمیترین خط متروی استانبول که سومین متروی قدیمی جهان نیز بشمار می رود و تنها از دو ایستگاه تشکیل شده و به نام تونل معروف می باشد،پای شمالی پل گالاتا را به ابتدای خیابان استقلال وصل می کند.هم اکنون چندین خط متروی سبک و سنگین و همچنین تراموا و قطار شهری خدمات حمل و نقل در نقاط مختلف شهر را پوشش می دهند.

متروی این شهر مانند هر جای دیگری زیر زمین قرار داشته و سرعت بالایی هم دارد، خوبی مترو این است که اگر مقصدتان مشخص باشد می توانید با سرعت و بدون تحمل ترافیک به آن برسید اما امکان دیدن خیابان های شهر را مانند تراموا ندارید.

در استانبول ۲ نوع مترو وجود دارد یکی متروی برقی که همان خط اصلی است و یکی مترویی که «فونیکولار» نام دارد و با کابل کشیده می شود که مسیر شناخته شده ی آن مسیر میدان تقسیم به کاباتاش که یک بندرگاه شلوغ است، است. برای پیدا کردن ورودی مترو کافیست تابلویی که M دارد را پیدا کنید.

ایستگاه راه آهن سرکه جی در ساحل اروپایی و ایستگاه حیدر پاشا در ساحل آسیایی تنگه در عین حال مبدأ و مقصد راه آهنهای دو قاره اند،درمسیر خود در داخل شهر نیز کار حمل و نقل مسافر(با قطارهایی تحت عنوان بانلیو)را به عهده داشته و در کاهش بار ترافیک سهمی دارند.

بدین شکل که قطار شهری بانلیو در سمت آسیایی چندین ایستگاه داخل شهری تعبیه شده بین ایستگاه حیدر پاشا تا خروجی شهر استانبول به طرف شهرستان توزلا(همچنین کیزیل،توپراک،سوآدسه،بستانچی،مال تپه،کارتال،یونوسلار وگبزه)و در سمت اروپایی نیز ایستگاههای داخل شهری بین ایستگاه سرکه جی تا حالکالی (چون کوم کاپی،ینی کاپی،ساماتیا،زیتین بورنو،باکرکوی،یشیل کوی،فلوریا و کوچوک چکمجه)را پوشش می دهد.

تراموا، محبوب ترین وسیله ی حمل و نقل عمومی در بین توریست هاست چون از وسط خیابان های شهر می گذرد که این خود یک پوئن مثبت است. علاوه براین، با سرعت بسیار مناسبی که دارد که نه کند است و نه تند، این فرصت را بوجود می آورد تا بتوان شهر را دید. تراموا در استانبول معمولا علاوه بر اینکه از مناطق دیدنی شهر رد می شود، در نزدیکی آنها ایستگاه هم دارد و در نتیجه می توان به مسیر مورد نظر به راحتی دسترسی داشت.

حمل و نقل دریایی

یکی دیگر از انواع حمل و نقل عمومی در داخل شهر استانبول و که در مسیرهای دریایی تنگه و دریای مرمره سرویسهای منظم مسافرتی وجود دارد حمل و نقل دریایی است.مهمترین و پربازدیدترین این خطوط مسیرهای کادی کوی-سرکه جی،اسکودار-سرکه جی،بشیکتاش-کادی کوی،کاباتاش-زایر و همچنین خط سریع السیر باکرکوی-بستانجی می باشد.کشتیهایی نیز در چند مسیر بین شهری مثل ینی کاپی-بورسا،سرکه جی-یالووا و…رفت و آمد می کنند.

سرویس های معینی نیز به خوبی سفرهای دریایی داخل شهری به چند منطقه از جهان مثل پیروئوس یونان،دوبروبیک کرواسی،ونیز و ناپل ایتالیا،مارسی فرانسه،حسفا رژیم صهیونیستی که همگی در دریای مدیترانه واقعند و همچنین بند اودسای توکران در دریای سیاه انجام می یابد.البته اینها علاوه بر کشتیهای عظیم الجثه ای است که زمان و مکان مسافرتشان توسط آژانسهای بزرگ بین المللی تعیین می شود.

خطوط مسافربری دریایی استانبول :

خطوط کادیکوی – امین اونو

کادیکوی – جزیره ها ( بویوک ادا / هیبلی ادا / بورگازادا

کادیکوی – کاراکوی

کادیکوی – بشیکتاش

کادیکوی – کاباتاش

کادیکوی – بوستانجی – جزیره

البته کمتر توریست ها از این مسیرها استفاده میکنند و عمده استفاده آنها برای سفر به جزایر پرینس و تورهای تنگه بسفر است .

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید
logo shayan
logo shayan

ارائه دهنده خدمات مهاجرتی و اقامتی برای ایرانیان در کشور ترکیه که شامل خدمات: خرید ملک، رهن ملک، شهروندی، تحصیل، پزشکی و ... در کشور ترکیه.

اقامت ترکیه

اخد اقامت ترکیه

خرید مسکن در ترکیه

خرید ملک در ترکیه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان