طلاق در ترکیه

مشاوره رایگان تلفنی

هفت روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۸

فهرست مطالب
طلاق در ترکیه
طلاق در ترکیه

فهرست مطالب

طلاق در ترکیه به دو صورت توافقی و غیر توافقی انجام می‌گیرد که هر یک شرایط ویژه‌ای خود را داشته و از نظر نحوه تقسیم اموال، حضانت فرزند و… دارای ضوابط خاصی می‌باشد. فلذا پیش از اقدام به طلاق در این کشور حتما باید در مورد قوانین آن اطلاعات جامع و کاملی به دست آورید و در صورت نیاز به یک وکیل طلاق در ترکیه مراجعه کنید. بنابراین ما هم قصد داریم در این بخش از مجله موسسه مهاجرتی شایان معلومات شما را در این باره افزایش دهیم و نکات ارزشمندی خدمتتان عرض کنیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

قوانین طلاق در ترکیه

به طور کلی قانون طلاق در ترکیه مفاد مختلفی داشته و لازم است که زوجین از مهم‌ترین موارد آن آگاه باشند تا بتوانند از حقوق خود حین جدایی دفاع کنند. البته مشورت گرفتن از یک وکیل کاربلد در این زمینه هم بی‌تاثیر نخواهد بود. به هر حال ما در ادامه چند مورد از مهم‌ترین قوانین جدایی زوجین در این کشور را شرح خواهیم داد.

قوانین طلاق در ترکیه

در کشور ترکیه زن و شوهر می‌توانند براساس اینکه دیگر هیچ حس و علاقه‌ای به یکدیگر نداشته و با هم سازگار نیستند، طلاق بگیرند. در کنار این مورد، سایر فاکتورها که سبب موافقت دادگاه بر جدایی زوجین می‌شود، به شرح زیر است:

• رفتار ناسالم و خشونت آمیز
• رفتار غیر عادی
• زنا و روابط نامشروع
• ارتکاب به جرم توسط یکی از طرفین
• اقدام به فرار: اگر یکی از طرفین همسر خود را بیش از ۶ ماه رها کرده باشد، طرف دیگر که رها شده می‌تواند درخواست طلاق دهد.
• اختلالات روانی: اگر یکی از همسران دارای بیماری روانی بوده ‌ و راه حلی برای درمان یا امید به بهبود او وجود نداشته باشد، احتمال اینکه نتوان زندگی را به حالت عادی بازگرداند، افزایش یافته و به همین خاطر امکان طلاق فراهم می‌شود.

مراحل طلاق در ترکیه

به طور کلی طلاق در کشور ترکیه به دو دسته توافقی و غیر توافقی تقسیم می‌شود. در طلاق غیر توافقی یکی از طرفین درخواست طلاق داده و باید دلیل محکمی مانند اختلالات روانی، اعتیاد و… برای جدایی از همسر خود داشته باشد. در طلاق توافقی دهر دو طرف به صورت مشترک به توافق می‌رسند که باید از یکدیگر جدا شوند. حال اگر برایتان سوال است که نحوه طلاق در ترکیه چگونه بوده و چه مراحلی دارد، در ادامه این بخش همراه ما باشید تا به مراحل طلاق در ترکیه به صورت توافقی آشنا شوید.

  1. در وهله اول برای طلاق توافقی در ترکیه، باید حداقل یک سال از زمان ازدواج گذشته باشد.
  2. سپس هر دو طرف باید برای طلاق موافقت کرده و به این کار راضی باشند. بدین منظور لازم است تا برگه توافق‌نامه طلاق را هر دو امضا کرده و به دادگاه ارائه نمایند.
  3. همچنین پس از آن، هر دو باید در جلسه دادگاه حضور یابند و اظهار کنند که به صورت توافقی قصد جدایی از یکدیگر را دارند.
  4. در این صورت پس از چند روز، دادگاه حکم خود را مبنی بر طلاق صادر خواهد کرد.

قانون طلاق در ترکیه

خب تا اینجای کار به چند مورد از انواع قوانین طلاق در ترکیه اشاره کردیم و دانستیم که اگر یک طرف دارای مشکلاتی از قبیل بیماری روانی، رفتارهای خشونت آمیز و… باشد، حق طلاق در ترکیه و البته هر کشور دیگری، با طرف مقابل خواهد بود. حال به چند مورد دیگر از قوانین حاکم در این کشور برای طلاق اشاره خواهیم کرد:

• حضور در جلسات دادگاه برای هر دو طرف لازم و ضروری می‌باشد.
• برای طلاق توافقی حداقل باید یکسال از مدت زمان ازدواج شما گذشته باشد.
• زوجین باید توافق خود را مبنی بر طلاق، به صورت مکتوب به دادگاه ارائه کنند.
• پس از جدایی، موادی نظیر حضانت فرزند، حمایت مالی از همسر و… براساس توافقی که زوجین بین خود داشته‌اند، انجام می‌گیرد.
نکته جالب دیگر اینکه، در ترکیه مهریه براساس عرف محاسبه شده و مرد هنگام ازدواج آن را به زن تقدیم می‌کند فلذا در این کشور فرهنگی با عنوان پرداخت مهریه پس از طلاق مطرح نبوده و حبس یا بدهی به منظور عدم پرداخت مهریه برای مرد وجود ندارد.

مراحل طلاق در ترکیه

تقسیم اموال بعد از طلاق در ترکیه

تقسیم اموال بعد از طلاق در ترکیه مربوط به مال و منالی خواهد بود که زوجین پس از ازدواج به ست آورده‌اند. در صورتیکه طلاق توافقی باشد، همسران می‌توانند در رابطه با نوع حضانت فرزند و تقسیم اموال هم به توافق برسند. در مقابل هم اگر طلاق توافقی نباشد، وضعیت تقسیم اموال با رای دادگاه مشخص می‌شود.

حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که در حالت عادی، رای دادگاه مبنی بر تقسیم اموال چه خواهد بود؟! در پاسخ بدین پرسش باید بگوییم که طبق رای دادگاه، هر اموال به نام هر یک از طرفین که باشد، به او تعلق خواهد گرفت. در ضمن اگر زوجین حین عقد بر سر اشتراک اموال به توافق رسیده باشند، هنگام طلاق حکم مذکور اجرایی خواهد شد.

همچنین اگر این سوال برایتان پیش آمد که آیا زن می‌تواند پس از طلاق تمام دارایی مرد را توقیف کند یا خیر؛ باید بگوییم: «اموالی که به طور رسمی و قانونی بهنام مرد باشد، امکان توقیف آن توسط زن وجود نخواهد داشت.»

حضانت فرزند بعد از طلاق در ترکیه

حضانت فرزند بعد از طلاق در ترکیه براساس حکم دادگاه تعیین می‌گردد. در واقع براساس صلاحدید قاضی، تصمیم گیری می شود که زن یا مرد، کدام یک از نظر سلامت روان و روحیه, قادر به نگهداری از فرزند خواهند بود.

حضانت فرزند بعد از طلاق در ترکیه

چنانچه اصلی‌ترین دلیل جدایی خشونت، نزاع در منزل یا اختلالات روانی باشد، همسر می‌تواند از دادگاه بخواهد که حتی تایم ملاقات را برای والد دیگر محدودتر نمایند. شایان ذکر این که به‌طور کلی پروسه طلاق و جدایی در ترکیه ۱ تا ۳ سال زمان‌بر خواهد بود.

شرایط طلاق ایرانیان در ترکیه

برای طلاق ایرانیان در ترکیه لازم است تا ازدواج این دو فرد در مرکز جمعیت این کشور ثبت شده باشد. به‌طور کلی برای طلاق اتباع خارجی در ترکیه دو سناریو مطرح است که یکی اشاره بر این دارد که هر دو فرد شهروند خارجی بوده و دیگری هم می‌گوید که یک زوج تبعه کشوری خارجی و طرف مقابل شهروند ترکیه باشد.

در این دو حالت، موقعیت اول گویای این است که اگر هر دو فرد اتباع خارجی باشند، امکان ارائه درخواست طلاق در ترکیه را خواهند داشت، و در این صورت قوانین زیر بر حکم طلاق اثرگذار خواهند بود:

• قانونی بین‌المللی طلاق و آیین دادرسی مربوط به آن
• قانون کشوری که در آن اقامت دارند.

برای شرایط دوم هم باید بگوییم که فرد خارجی اگر درخواست طلاق را در کشور خود ثبت کند، شهروند ترکی هم باید درخواست خود را در کشور ترکیه ارائه کند.

مدارک لازم برای طلاق در کشور ترکیه

همانطور که گفته شد، برای ارائه درخواست طلاق در ترکیه باید به مراجع قضایی این کشور مراجعه کرده و تقاضای خود را مطرح کنید. البته به خاطر داشته باشید که بدین منظور، ازدواج شما باید به صورت قانونی در همین مراجع ثبت شده باشد تا هنگام طلاق امکان پیگیری از این طریق فراهم شود. در ادامه یکسری از مدارک الزامی که حتما باید هنگام اقدام برای طلاق به دادگاه ارائه دهید، شرح خواهیم داد:

• اسناد و مدارک مال و اموال، به منظور بررسی شرایط مالی برای تعیین میزان نفقه
• تکمیل فرم و دادخواست طلاق
• مدارک و مستندات هویتی فرزندان نظیر شناسنامه، عکس، پاسپورت و…
• چهار قطعه عکس ۳×۴ برای هر یک از همسران
• اسناد هویتی برای شناسایی و ثبت دادخواست، مانند پاسپورت، سند ازدواج، شناسنامه و…

همچنین بخوانید : قوانین ثبت ازدواج در ترکیه

شرایط طلاق توافقی در ترکیه

ثبت طلاق در ترکیه با توجه به نوع توافق طرفین، شرایط خاص خود را خواهد داشت. به عبارتی همانطور که در ابتدای مقاله بیان شد، طلاق در این کشور به دو صورت انجام می‌گیرد:

• طلاق غیر توافقی: در این حالت یکی از همسران دچار مشکل روانی، اعتیاد شده یا خیانت کرده و طرف دیگر می‌تواند دادخواست جدایی ارائه دهد.
• طلاق توافقی: در حالت توافقی، زوجین متفق‌القول تصمیم می‌گیرند به زندگی مشترک خود پایان دهند و بدون نزاع و اختلاف به دادگاه مراجعه کرده و درخواست طلاق خود را ثبت می‌کنند.

حال براینکه با شرط این دو حالت آشنا شوید، باید بگوییم که در طلاق توافقی، باید حداقل یک سال از مدت زمان زندگی مشترک آن‌ها گذشته باشد. توافق نامه توسط هر دو طرف امضا و تایید شود. هر دو زوجین در جلسات دادگاه حاضر شده و رضایت خود را مبنی بر جدایی از هم اعلام کنند. حضور در دادگاه و اعلام رضایت بر جدایی به منزله آن است که این امر با اراده آزاد طرفین انجام می‌گیرد. در طلاق توافقی حضور وکیل الزامی نمی‌باشد، زیرا هر دو طرف قلبا و بدون اختلاف تصمیم بر جدایی گرفته‌اند. یا این حال اگر مشکلی در این مسیر رخ دهد، حضور یک وکیل کاربلد می‌تواند کارها را به خوبی پیش ببرد.

در طلاق غیر توافقی بهتر است با یک وکیل مشورت کنید و شرایط این حالت هم بسته به علت جدایی، متفاوت خواهد بود. همچنین پروسه نسبتا طولانی‌تری در مقایسه با طلاق توافقی دارد.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی قوانین ازدواج و طلاق در ترکیه پرداختیم و دانستیم که طلاق توافق و غیر توافقی در این کشور چه شرایطی دارد. امیدواریم از مطالعه این مطلب اطلاعات ارزشمندی به دست آورده باشید و پاسخ پرسش‌های موجود در ذهن‌تان را یافته باشید. در هر صورت اگر همچنان سوال یا نقطه نظری راجع به موضوع مطرح شده دارید، حتما در بخش کامنت‌ها با ما و سایر همراهان شایان مگ به اشتراک بگذارید؛ تا در اسرع وقت بدان پاسخ دهیم. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، متشکریم.

5/5 - (2 امتیاز)
logo shayan
logo shayan

ارائه دهنده خدمات مهاجرتی و اقامتی برای ایرانیان در کشور ترکیه که شامل خدمات: خرید ملک، رهن ملک، شهروندی، تحصیل، پزشکی و ... در کشور ترکیه.

اقامت ترکیه

اخد اقامت ترکیه

خرید مسکن در ترکیه

خرید ملک در ترکیه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان