مشاوره رایگان تلفنی

هفت روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۸

فهرست مطالب
نحوه ازدواج در ترکیه
ثبت ازدواج در ترکیه

فهرست مطالب

اتباع خارجی نیز در ترکیه می توانند عقد ازدواج در ترکیه خود را جاری کنند. مراحل ازدواج در ترکیه اتباع خارجی اندکی با اتباع ترکیه متفاوت می باشد. برای نمونه اتباع ایرانی می بایستی از کنسولگری های ایران برگ تجرد گرفته و به تائید وزارت امور خارجه ترکیه در آنکار برسانند. حداکثر زمان برای اتمام مراحل ازدواج در ترکیه ۲ روز می باشد. در زیر مراحل کامل عقد ازدواج آمده است.

مراحل ثبت ازدواج در ترکیه

اگر به دنبال ثبت ازدواج بین المللی در ترکیه هستید باید مراحل زیر را طی کنید.

مراجعه به کنسولگری کشور متبوع خارجیها

اگر یکی یا هردوی طرفین ازدواج ایرانی باشند، هردو شخص می بایستی به کنسولگری(جهت اطلاع از آدرس کنسولگری ایران در ترکیه و یا برعکس رو کلمه لینک شده کلیک کنید.) مراجعه کرده و پس از واریز ۹ یورور برای هر نفر در بانک ایش بانک برگه تجرد دریافت داشته و جهت تائید به وزارت امور خارجه برده می شود. لازم به توضیح است که دختران ایرانی بر اساس قوانین ایران می بایستی اجازه پدر داشته باشند و یا گواهی فوت وی را به کنسولگری ارائه دهند. برای دریافت برگ تجرد اصل شناسنامه به اضافه پاسپورت و ۳ قطعه عکس خواسته می شود.

تائیدیه از وزارت امور خارجه ترکیه

برگ تجرد صادر شده از سوی کنسولگری به وزارت خارجه ترکیه ارائه شده و در تائیدیه وزارت خارجه باید اخذ شود. در این مرحله ۱۵ لیر ترک برای هر برگه درخواست می گردد.

آزمایش خون

برای آزمایش خون متقاضیان ازدواج می بایستی به بیمارستانهای دولتی و یا موسسات غیر انتفاعی و خیریه مراجعه کرده و در مورد بیماریهای ارثی و خونی آزمایشاتی انجام پذیرد. آزمایش خون در بیمارستهای دولتی مجانی می باشد ولی برای خارجیان در زمینه تست ازدواج ارائه خدمت نمی کنند  که می توان به موسسات خیریه نظیر مبارزه با تالاسمی مراجعه کرده و نتیجه آزمایشات که معمولا روز بعدی مشخص می شود را به مراکر ویژه برای تائید آنها داده می شود. در این مرحله زوجین باید حضور داشته باشند.

ثبت ازدواج در ترکیه

امضا فرمهای ویژه در دفاتر ثبت اسناد رسمی

فرمهای ویژه از شهرداریها گرفته شده و فرم ویژه ازدواج در دفاتر ثبت اسناد باید به تائید برسد که در این مرحله ترجمه پاسپورت خواسته می شود. می توانید پاسپورتتان را به هر یک از دفاتر ترجمه برده و آنرا در نوتر یا دفاتر ثبت اسناد تائید کنید.

تعیین وقت عقد رسمی

پس از انجام این امور ۲۰ لیر برای کمک به درختکاری پرداخت می کنید و بسته به نوع سالن نکاح مبلغی از ۴۰ لیر تا ۳۰۰ لیر پرداخت می کنید. در صورتیکه خواهان حضور عاقد در محلی غیر از شهرداری باشید باید هزینه های ایاب و ذهاب او نیز پرداخت شود.

ثبت رسمی در ایران

پس از پایان عقد رسمی در ترکیه شما در این کشور رسما زن و شوهر محسوب می شوید. برای ثبت رسمی در ایران می بایستی برگه عقد در ترکیه را به کنسولگری ایران برده و به همراه عقد دینی که معمولا در رایزنی فرهنگی ایران صورت می پذیرد مدارک ازدواج خود را به ثبت برسانید.

همچنین بخوانید : قوانین طلاق در ترکیه

مدارک مورد نیاز جهت ثبت ازدواج در ترکیه

جهت ثبت ازدواج بین المللی در ترکیه برای تمامی ملیت ها به شرح زیر است.

  • پاسپورت زوجین
  • 6 قطعه عکس
  • اصل شناسنامه و یا برگه تولد
  • کارت ملی
  • گواهی تجرد
  • گواهی سلامت، جهت اطمینان از سلامت طرفین
  • دو نفر شاهد
  • مترجم رسمی
  • تاییده مدارک از کشور اشخاص و کشور ترکیه
  • ترجمه مدارک به زبان ترکی
مدارک لازم برای ثبت ازدواج در ترکیه

در صورتیکه خانم ایرانی باشد، رضایت نامه پدر برای خانم های ایرانی که سابقه تاهل قبلی ندارند، اجباری است. همچنین اگر یکی از طرفین در گذشته ازدواج کرده اند و جدا شده اند وجود طلاق نامه هنگام عقد الزامی است.

قوانین ازدواج در ترکیه

با توجه به این که قوانین ازدواج در هر کشوری با دیگری متفاوت است زوجین باید با در نظر گرفتن قوانین هر دو کشور ازدواج خود را ثبت کنند در غیر این صورت ممکن است جهت ثبت قانونی ازدواج در هر دو کشور دچار مشکل شوند.

یکی از قوانین مهم در ترکیه این است که سن طرفین باید بالای 18 سال باشد و ازدواج افراد زیر 18 سال غیر قانونی تلقی می شود. همچنین باید دارای گواهی تجرد باشند، قابل ذکر است که گواهی تجرد برای هر دو طرف لازم است و زن و مرد هیچ کدام از این قانون مستثنی نیستند.

تنها تفاوت قوانین ثبت ازدواج برای زن و مرد این است که اگر زن مطلقه یا بیوه ای قصد ازدواج مجدد داشته باشد باید حداقل 300 از طلاق و یا فوت همسر وی گذشته باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره قوانین ثبت ازدواج می توانید به این لینک مراجعه کنید.

مزایای ثبت ازدواج در ترکیه

در سال های اخیر متقاضیان ثبت ازدواج در ترکیه بسیار افزایش یافته اند. مهم ترین دلیل افزایش تقاضا ثبت ازدواج در کشور ترکیه این است که زوجین می توانند سند ازدواج بین المللی دریافت کنند. با توجه به اینکه این سند نیاز به ترجمه به زبان های دیگر ندارد، راه بسیار مناسبی برای افرادی است که قصد دریافت اقامت از طریق ازدواج و پیوستن به همسر را دارند.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ثبت ازدواج بین المللی در ترکیه با کارشناسان و مشاوران شرکت حقوقی و مهاجرتی شایان در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
logo shayan
logo shayan

ارائه دهنده خدمات مهاجرتی و اقامتی برای ایرانیان در کشور ترکیه که شامل خدمات: خرید ملک، رهن ملک، شهروندی، تحصیل، پزشکی و ... در کشور ترکیه.

اقامت ترکیه

اخد اقامت ترکیه

خرید مسکن در ترکیه

خرید ملک در ترکیه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

اشتراک گذاری
درخواست مشاوره رایگان