سود بانکی در ترکیه در سال 2024

مشاوره رایگان تلفنی

هفت روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۸

فهرست مطالب
سود بانکی در ترکیه
سود بانکی در ترکیه در سال 2024

فهرست مطالب

بررسی نرخ سود بانکی در ترکیه یکی از مهم‌ترین مواردی است که یک سرمایه‌گذار مورد توجه قرار می‌دهد. چنانچه قصد سرمایه‌گذاری در ترکیه را داشته باشید، لازم است تا پیش از هرچیز بیابید که نرخ سود بانک‌های ترکیه چقدر است و وضعیت اقتصادی، تورم و ارزش پول این کشور نسبت به دیگر ارزها مانند یورو و دلار چه وضعیتی را داراست. به طور کلی، سرمایه‌گذاری در ترکیه یکی از موارد بولد حوزخ تجارت بوده و ایرانیان زیادی این فرصت را با ارزش می‌شمارند. ما قصد داریم تا در‌ این مقاله بیابیم که سود بانکی در ترکیه چقدر است و آیا شرایط مناسبی برای افراد جهت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود یا خیر؟ با ما همراه باشید.

سود بانکی در ترکیه چقدر است؟

برای اینکه پاسخ کاملی به سوال “سود بانکی در ترکیه چقدر است؟” داده باشیم، باید بگوییم که سود بانک‌های ترکیه به عوامل گوناگونی وابسته هستند؛ مانند شرایط اقتصادی و قوانینی که ممکن است هرساله به روز‌ شوند. برای نمونه، در سال ۲۰۱۸ بود که دولت این کشور دچار بحران اقتصادی شد و بانک‌ها جهت جذب سرمایه، نرخ سود بانکی را بالا بردند. این شرایط اما پایدار نماند. حدوداً یک سال پس از اینکه ترکیه از‌ بحران اقتصادی عبور کرد؛ نرخ سود‌هایش را به کمتر‌ از ۱۹٪ کاهش داد.

اما به این نکته توجه داشته باشید که این شرایط به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که این عوامل مشخص می‌کند سود بانکی در ترکیه چقد است؟‌ که شما عزیزان می‌بایست قبل از هرگونه اقدام عملی به این نکته توجه داشته باشید که می‌بایست از یک تیم متخصص در زمینه مهارجت به ترکیه کمک بگیرید تا بتوانند به بهترین شکل ممکن شما عزیزان را این کمک کنند.

پیشنهاد ما به شما تیم مهاجرتی شایان می‌باشد؛ به این دلیل که این تیم همواره به صورت تخصصی در زمینه مهاجرت به ترکیه و کاناد فعالیت می‌کنند و با در اختیار داشتن بروزترین اطلاعات می‌توانند متناسب با شرایط و نیاز شما عزیزان بهترن گزینه و راه ها را در زمینه مهاجرت به ترکیه و همچنین دریافت سود بانکی در ترکیه پیش روی شما عزیزان بگذارند.

سود بانکی در ترکیه

به طور کلی، نرخ سودهای بانکی ترکیه از ۱۲٪ شروع شده و به ۱۹٪ پایان می‌پذیرند. البته که نوع حساب و بانک نیز تاثیر بالایی بر این نرخ دارد. به عنوان مثال، سود هالک بانک حدوداً به ۲۴٪ نیز می‌رسد. به علاوه، امکان آن وجود دار‌د که شما پول خود را در قالب دلار و یورو در بانک‌های این کشور سپرده‌گذاری کنید؛ البته که نرخ سود این نوع حساب‌ها کمتر‌ از لیر می‌باشد.

انواع سود بانکی‌ در ترکیه

سود بانکی در ترکیه را می‌توانیم به چندین نوع تقسیم‌بندی کنیم. در‌ سال‌های اخیر نرخ سود بانکی در کشور ترکیه دچار تغییراتی شد که این تغییرات بر روی نرخ بهره‌ بانک مرکزی ترکیه نیز تاثیراتی را دارا بوده است. در سال 2024 کشور ترکیه دو نوع نرخ را برای سود بانکی‌ در نظر گرفته که عبارت‌اند از:

  • سود بانکی متغیر در کشور ترکیه
  • سود بانکی ثابت در کشور ترکیه

سود بانکی متغیر در کشور ترکیه

اگر شما هم یکی از افرادی هستید که قصد دارند به یک کشور همسایه مهاجرت کنند، لازم است تا ضرورتاً نرخ بانکی ترکیه را در‌ نظر بگیرید. نرخ سود بانکی ترکیه به گونه‌ای است که بتواند شما را برای سرمایه‌گذاری در این کشور قانع کند. سود متغیر بانکی بر اساس نرخ اعلامی بانک مرکزی هر ماه متغیر می‌باشد. به عنوان نمونه، امکان آن وجود دارد که در ماه ژانویه سال میلادی، سود بانکی ۱۰٪ در نظر گرفته شود، اما در ماه بعد، این نرخ تا ۱۳٪ نیز افزایش یابد. البته که بلعکس این موضوع نیز صادق است.

سود بانکی ثابت بانک‌های کشور ترکیه

سود بانکی در ترکیه داخل قراردادی که میان شما و بانک، در هنگام سپرده‌گذاری تنظیم خواهد شد، نوشته می‌شود. همچنین در‌ این قرارداد ذکر می‌شود که بعد از پایان مدت قرارداد، به میزان درصد در نظر گرفته شده، مبلغی به حساب شما اضافه خواهد شد. مدت قرارداد نیز می‌تواند ۳ ماهه، ۶ ماهه یا ۱۲ ساله در نظر گرفته شود. شایان ذکر است که در بانک‌های ترکیه شما قادر به دریافت سود روزشمار نخواهید بود.

محاسبه سود بانکی در ترکیه در سال 2024

برای اینکه نرخ سود بانکی در ترکیه 2024 را محاسبه کنیم، مثالی را ارائه خواهیم کرد. فرض کنید سود سپرده بانکی که در نظر گرفته‌اید، ۱۰٪ می‌باشد. جهت محاسبه سود، حداقل موجودی شما در نظر گرفته شده و در ۱۰ ضرب می‌گردد. سپس عدد حاصل بر تعداد روزهای سال یعنی ۳۶۵ تقسیم می‌شود. البته که این مقدار برای وقتی‌ست که تا پایان مدت قرارداد تنظیم شده هیچ مبلغی را از سپرده خود برداشت نکنید. اما اگر پیش از موعد تعیین شده، مقداری از پول خود را برداشت کنید، بانک این حق را دارد تا میزانی از سود شما را کم کند.

محاسبه سود بانکی در ترکیه در سال ۲۰۲۳

همچنین شما قادر خواهید بود تا حساب دلاری نیز در این کشور داشته باشید سود بانکی دلار در ترکیه برای سال 2024 در بانک‌هایی مانند ایش بانک حدوداً ۳٪ می‌باشد.

سود بانک های ترکیه

در سال 2024، سود بانکی در ترکیه برای اتباع این کشور و ایرانیان مقیم هیچ تفاوتی ندارد. ایرانیان قادرند تا برای سرمایه‌گذاری در این کشور به بانک‌های زیر مراجعه کنند:

  • ایش بانک
  • بانک زراعت ترکیه
  • اک بانک
  • هاک بانک

نرخ سود سپرده بانکی در ترکیه در‌ وهله اول باتوجه به شرایط حساب شما تعیین خواهد شد. علاوه بر این، شرایط نرخ سود سپرده بانکی‌ ترکیه هر ساله باتوجه به شرایط اقتصادی این کشور و با تصمیمات مقامات مرتبط آپدیت می‌شود. شما می‌توانید نرخ سود سپرده بانکهای‌ ترکیه را باتوجه به محاسباتی که در بخش‌های قبلی انجام شد، تخمین بزنید.

نرخ سود بانکی در ایش بانک

چنانچه قصد سرمایه‌گذاری در بانک‌های کشور ترکیه را دارید، خوب است نرخ بهره بانک‌های ترکیه را نیز مورد توجه و بررسی قرار دهید. سود بانکی برای سپرده گذاری در ایش بانک، ۱۹٪ می‌باشد. البته که در برخی از شرایط، امکان رسیدن این نرخ به ۱۶٪ نیز وجود دارد.

نرخ سود بانکی در بانک زراعت ترکیه

سود بانک زراعت ترکیه بالاترین میزان سود نسبت به انواع دیگر بانک‌هاست. سود بانکی زراعت بانک ترکیه به اندازه‌ای است که سرمایه‌گذاران‌ را تا حد بالایی قانع کند. این بانک همچنین دارای شرایطی آسان می‌باشد. نرخ سود بانکی در بانک زراعت ترکیه به نسبت دیگر بانک‌ها به مراتب بیشتر بوده و می‌توانید با شرایطی بسیار آسان در این بانک حساب باز کرده و به سرمایه‌گذاری بپردازید.

این بانک در دسته‌بندی بانک‌های دولتی قرار میگیرد و از تمامی قوانین بانک مرکزی تبعیت می‌کند. باتوجه به قوانین، بانک‌های این کشور وظیفه دارند تا نهایتاً ۱۷٪ از سود بانکی را به سپرده‌گذاران پرداخت نمایند. شایان ذکر است که این نرخ، به طور ماهیانه بوده و با در نظر گرفتن مالیات، از میزان کل آن کم خواهد شد.

نرخ سود بانکی در اک بانک

در این قسمت به نرخ سود بانکی در ترکیه مرتبط آک بانک می‌پردازیم. این بانک در سال ۱۹۴۸ آغاز به کار کرد و از همان ابتدا وارد لیست‌برترین بانک‌های ترکیه شد. امروزه نرخ سود این بانک ۱۴٪ بوده و برای انواع سپرده‌ها همین میزان در نظر گرفته می‌شود. از آنجایی که این مقدار بیشتر از بانک‌های ایران است، سرمایه‌گذاران آن را برای سپردن پول انتخاب می‌نمایند.

نرخ سود بانکی در هالک بانک

هالک بانک بیشترین سود بانکی در ترکیه را ارائه می‌دهد. این بانک بیشترین میزان رضایت‌مندی مشتریان را در سال ۲۰۲۱ کسب کرد. هالک بانک همچنین فعالیت خود را از سال ۱۹۳۳ میلادی آغاز نمود و به عنوان مورد اعتمادترین بانک ترکیه شناخته شد؛ این بانک همچنان در حال حاضر بیشتر از صد شعبه داراست.
هالک بانک در سال ۲۰۱۸، برای سپرده گذاران، نرخ سود ۲۴٪ را در نظر گرفته بود؛ البته که این نرخ امروزه به حدوداً ۱۹٪ و کمتر رسیده است. به علاوه، این امکان وجود دارد که در سال ۲۰۲۴ یا نیمه دوم 2024، این نرخ به ۱۳٪ برسد. نتیجتاً اگر به دنبال یک بانک ایمن برای سپرده گذاری می‌باشید، هالک بانک می‌تواند بهترین گزینه باشد.

نرخ سود بانکی در ترکیه

حداکثر سود بانکی در بانک‌های‌ ترکیه چقدر است؟

برای پاسخ به سوال “سود بانکی در ترکیه چند درصد است؟” باید بگوییم که پیرو افزایش نرخ سود بانکی در ترکیه، این میزان به حدوداً ۲۴٪ درصد رسیده است. گرچه باید به این نکته توجه داشته باشد که این میزان ممکن است متغیر باشد و باتوجه به مسائل اقتصادی و شرایط حاکم بر بانک‌ها، دستخوش تغییراتی شود.

آیا سود بانکی در ترکیه شامل قوانین مالیاتی می‌شود؟

یکی از مواردی که درباره سود بانکی در ترکیه مطرح می‌شود، مالیات سود بوده و دولت این کشور قوانین مالیاتی سختی را برای بانک‌ها و سپرده‌گذاران بانکی تعریف می‌کند. از همین رو، اگر قصد باز کردن حساب در ترکیه را دارید، لازم است تا حتما هزینه‌های مالیاتی را پرداخت نمایید. نرخ مالیات این کشور هر ساله تغییر می‌کند و این عامل بسته به شرایط و نوع سپرده شما می‌باشد.

با این وجود، دولت ترکیه گفته است که نرخ مالیات بهره بانکی این کشور بین ۳ تا ۱۰٪ سود ناخالص بانکی می‌باشد. هرقدر که مدت زمان سپرده شما بالاتر باشد، موظف هستید تا مالیات کمتری را پرداخت کنید. به عنوان نمونه، برای ایجاد سپرده ۶ ماهه، نرخ مالیات تا ۱۰٪ در نظر گرفته می‌شود. اما برای سپرده‌های ۶ تا ۱۲ ماهه باید مالیاتی ۳٪ پرداخت کنید.

میزان مالیات سپرده قابل پرداخت باتوجه به نوع ارز تعیین می‌گردد. به طور مثال، لیر به نسبت دلار و‌ دیگر ارزهای فیات مالیات کمتری را دارد و لازم است تا شما برای سپرده‌های دلاری تا یک سال، ۲۰٪ مالیات پرداخت نمایید. درحالی که برای سپرده‌های بالاتر از یک سال، نرخ مالیات ۱۸٪ تعیین می‌شود.

جمع بندی

همانگونه که در متن بالا گفته شد، نرخ سود بانکی در ترکیه باتوجه به پارامترهایی مانند شرایط اقتصادی و میزان بودجه دولت تعیین می‌شود. چنانچه قصد دارید تا در کشورهای همسایه ایران حساب بانکی باز کنید و به سرمایه‌گذاری بپردازید، باید بدانید که نرخ سود بانک زراعت ترکیه می‌تواند شما را برای اینکه به سرمایه‌گذاری بلند مدت بپردازید، قانع کند.

1/5 - (1 امتیاز)
logo shayan
logo shayan

ارائه دهنده خدمات مهاجرتی و اقامتی برای ایرانیان در کشور ترکیه که شامل خدمات: خرید ملک، رهن ملک، شهروندی، تحصیل، پزشکی و ... در کشور ترکیه.

اقامت ترکیه

اخد اقامت ترکیه

خرید مسکن در ترکیه

خرید ملک در ترکیه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان